Synthesis2 to w pełni samostateczne skrzydło dla początkujących i rekreacyjnie latających pilotów. Także do nauki latania z napędem od podstaw. Dla tych, którzy potrzebują paralotni przede wszystkim bezpiecznej. Dla tych, którzy cenią sobie łatwość pilotażu i startu. Ci lubiący prędkość też będą zadowoleni – Synthesis2 nie ustępuje tu skrzydłom sportowym. Jeśli szukasz skrzydła bezpiecznego, wszechstronnego, przyjaznego w pilotażu i szybkiego – to ta konstrukcja jest syntezą wszystkich tych cech.
Rozmiar | 23 | 26 | 29 | 32 |
Dopuszczenie | ||||
Liczba cel | 50 | 50 | 50 | 50 |
Powierzchnia w rozłożeniu [m2] | 23.00 | 26.00 | 29.00 | 32.00 |
Powierzchnia w rzucie [m2] | 19.84 | 22.43 | 25.02 | 27.60 |
Rozpiętość w rozłożeniu [m] | 10.83 | 11.52 | 12.16 | 12.77 |
Rozpiętość w rzucie [m] | 8.71 | 9,26 | 9,78 | 10,28 |
Wydłużenie w rozłożeniu | 5,10 | |||
Wydłużenie w rzucie | 3,83 | |||
Prędkość opadania [m/s] | min = 1,2; trim= 1,4-2,2; max = 3,5 | |||
Prędkość postępowa [km/h] | min = 23; trim = 37-49; max = 61 | |||
Najdłuższa cięciwa [cm] | 262,84 | 279,44 | 295,14 | 310 |
Najkrotsza cięciwa [cm] | 57,83 | 57,83 | 64,93 | 68,2 |
Długość linek z taśmami nośnymi [m] | 6,83 | 7,26 | 7,67 | 8,05 |
Łączna długość linek [m] | 352,4 | 374,08 | 395,73 | 415,7 |
Masa startowa* DGAC [kg] | 60-90 | 75-115 | 95-140 | 115-170 |
Load test (przy 8G) [kg] | ||||
Waga skrzydła w wersji LT [kg] | 6,7 | 7,3 | 7,9 | |
Linki | Technora 1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3 | |||
Tkanina | Dominico tex 41 g/m2 SkyTex Hard 40 g/m2 SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2 |
|||
Taśmy | Pasamon – Bydgoszcz, Polska |
** W masie startowej uwzględnia się napęd (bez paliwa), skrzydło, pilota i wyposażeniem.
ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE ZASTOSOWANE W SYNTHESIS 2
FET – Flexi Edge Technology
Skrzydło wykonane jest w technologii Dudek Flexi Egde. Krawędź natarcia jest zamknięta dla przepływu powietrza, a jej precyzyjny kształt utrzymywany jest przez wzmocnienia z laminowanej tkaniny z dodatkowo wszytymi syntetycznymi rdzeniami, które w znaczący sposób poprawiają jakość startu oraz chronią przed deformacją podczas lotu z dużymi prędkościami.
CSG – Canopy Shape Guard
Bryła skrzydła została zaprojektowana w naszym systemie CSG (Canopy Shape Guard), na który składa się wiele podsystemów dających w efekcie wyjątkową spójność bryły i jej trwałość. Konstrukcja taka zapewnia gładkość górnej powierzchni, wierne odtworzenie profilu aerodynamicznego na całej rozpiętości, lepszy rozkład obciążeń i co ważne, możliwie małą liczbę punktów nośnych. Na dolnej powierzchni wewnątrz skrzydła zastosowane zostały wzmocnienia wykonane w systemie RSS (Reinforcing Strap System). RSS to niezależny od baloningu system wzmocnień na dolnej powierzchni, wzmacniający i usztywniający całą konstrukcję skrzydła. Wzmocnienia te są wykonane z pasków tkaniny.
CSG stoi na straży trzech kluczowych czynników:
- Formuje czaszę w taki sposób, aby otrzymała kształt jak najbardziej zbliżony do projektowanego oraz zapewnia równomierny rozkład naprężeń. Brak dbałości o te elementy skutkowałby nieregularną, nadmiernie baloniastą powierzchnią skrzydła.
- CSG stabilizuje kształt czaszy w czasie lotu. Żaden pilot nie lubi skrzydła pracującego jak harmonia, tym bardziej że dotkliwie psuje to jego osiągi.
- CSG zapewnia także długowieczność paralotni. W mniej zaawansowanych konstrukcjach przeciążenie okupione jest dość szybko pojawiającymi się deformacjami – najbardziej niebezpieczne mogą być te, które objawiają się jako fałdy biegnące po górnej powierzchni pomiędzy rzędami linek od jednego do drugiego stabilizatora. W Synthesisie możliwość pojawienia się takich deformacji została praktycznie wyeliminowana.
DRA – Dudek Reflex Airfoil
Profil aerodynamiczny Synthesisa2 jest oparty na technologii DRA (Dudek Reflex Airfoil), który został opracowany na bazie doświadczeń z poprzednimi naszymi konstrukcjami.
Laser Technology
Obecnie wszystkie skrzydła produkowane są w nowej technologii, wykorzystującej możliwości precyzyjnego laserowego plotera tnącego. Całość produkcji odbywa się w Polsce pod ścisłą kontrolą konstruktora co zapewnia najwyższą jakość wykonania.
Tkaniny
Na górnej powierzchni zastosowaliśmy tkaninę firmy Dominico Tex o gramaturze 41 g/m2. Poszycie dolne wykonane jest z tej samej tkaniny o gramaturze 34 g/m2 Przegrody wewnętrzne wykonane są z Dominico Tex 41 Hard. Na wzmocnienia punktów nośnych i usztywnienie natarcia zastosowaliśmy tkaninę o nazwie SR-Scrim firmy Porcher.
Olinowanie
Wszystkie linki skrzydła posiadają kolorowy oplot poliestrowy, okrywający znajdujący się wewnątrz rdzeń. Ze względu na małą liczbę linek zapewniliśmy ich odpowiednią wytrzymałość, stosując linki z brązowym rdzeniem wykonanym z włókien typu Technora. Takie rozwiązanie zapewnia dużą wytrzymałość i małą rozciągliwość linek.
Elementy metalowe
Wszystkie deltki łączące linki z taśmami nośnymi są wykonane z polerowanej stali nierdzewnej, która zapewnia doskonałą wytrzymałość i trwałość oraz jest odporna na korozję. Stosujemy wyłącznie atestowane deltki firmy Peguet.
ACS – Auto Cleaning Slots
Na końcach skrzydła dodatkowo zastosowaliśmy otwory czyszczące ACS, które umożliwiają automatyczne opróżnianie końców skrzydła z gromadzących się tam nieczystości.
Taśmy nośne:
W Synthesis2 zostały zastosowane poczwórne taśmy nośne i są one wyposażone w:
- ALC+ pozwala sprawnie zakręcać nawet na pełnej prędkości, bez nadmiernej ingerencji w samostateczność profilu. Elementem sterującym jest uchwyt z czerwonymi kulkami, mocowany na magnesy, który nie plącze się podczas startu. Można go łapać w różnych pozycjach. Nie wymaga regulacji.
- uchwyty SCT (Sport Comfort Toggle) lub TCT (Triple Comfort Toggle) – do wyboru. Oba uchwyty są dostępne w wersji standardowej i krótkiej (mniejszy obwód pętli). Uchwyty mocowane są do taśm za pomocą systemu Easy Keeper.
- ELR (Easy Launch Riser) – system łatwego startu. Jest to specjalnie wyodrębniona taśma A (z żółtą obszywką),
- TEA (Torque Effect Adjuster) – pozwala wyeliminować efekt znoszenia paralotni w kierunku przeciwnym do kierunku obrotu śmigła. Pozwala też na korekty kierunku i zakręty nawet na pełnej prędkości, bez ingerencji w samostateczność profilu.
- speed system oddziaływujący na taśmy A, B i C, wyposażony w łożyskowane bloczki i specjalnie dobraną linkę,
- trymer z taśmą trymera wyróżnioną kolorem czerwonym z odpowiednią podziałką,
- różne poziomy bloczków sterowniczych, wykorzystywanych w zależności od wysokości podwieszenia pilota względem taśm
Pierwsze dwa loty na Synthesis 2 już za mną . Dodam tylko że były to wogóle moje pierwsze loty na PPG napęd Solo 210 Kajan .Skrzydło wstaje łatwo można by powiedzieć samo . Pierwszy lot to korekty uprzęży , ustawień itd. W drugim przy wietrze 2 może 3m/s i zaciągnietych trymerach zauważyłem że skrzydło buja (kołysze się na boki ) Efekt ustępował przy podejściu do lądowania po zgaszeniu silnika kiedy skrzydło zwolniło to jak reką odjął. Skąd to się bierze ? Czy coś robie żle ? Czy może wynika to ze złych utawień trymerów ? Jak bedzie warun pogodowy to jeszcze poeksperymentuje.
Za 1,5 miesica będe miał swoje pierwsze skrzydło . Postawiłem na Synteze 2 wlasnie dlatego ze czytałem że jest bardzo bezpieczne . Z drugiej strony to bedzie chyba najnowszy wypust Dudka
Nie wiedzialem ze Voxem jeszcze trudniej sie startuje bo nim nie latalem,na Synthesie jakis czas potrzebowalem zeby sie nauczyc dobrze wystartowac,tylko po co sie meczyc,mnie ta nauka kosztowala 2 polamane smigla i troche stresu ;-)).Teraz na Nucleonie wydaje mi sie ze to skrzydlo samo startuje.No ale kazdy musi sam wiedziec ,najwazniejsze ze pilot czuje sie pewnie i ma przyjemnosc z latania.
Pozdrawiam wszystkich i zycze jeszcze duzo godzin wylatanych w tym roku.
Artur
Może trochę źle napisałem. Może Vox startuje nie tyle trudniej, co zupełnie inaczej – mi po prostu lepiej się startuje na synthesisie. Co do syntezy i nucleona – nie latałem na nucleonie więc sie nie wypowiem. Uważam jednak, ze starty na syntezie nie są wiedzą czy umiejętnoscią tajemną.
Pozdrawiam
Z tymi startami na synthesisie w bezwietrzny dzień to nie jest tak do końca.Znam wielu pilotów którzy latają na tym typie skrzydła i bezproblemowo sobie radzą.Niektórzy z nich nawet jeszcze na poczciwych starych solówkach.Rzecz polega głównie w dobrze opanowanej technice startu,a tu niestety nie wszyscy faktycznie dają sobie rade.
Masz rację, tylko technika i traning. Sporo latałem na VOXsie, teraz latam na Synthesisie. Uważam, ze syntezą jest o niebo łatwiej wystartować niż Voxsem, szczególnie w ciszy z różnych kierunków. Co prawda, trzeba pobiec troszkę dłużej, ale za to synteza nie wymaga tak dokładnej „kontroli” podczas startu jak Vox. To moja subiektywna opinia
Juz jest Nucleon,tez bezpieczny,latwo startujacy,ciekawy jestem czy znajdzie sie rynek na nowa Synthesis ,ja nie widze potrzeby.
Start na Synthesis 1 w bezwietrzu moim zdaniem jest bardzo trudny i nalezy niewatpliwie do najtrudniejszych,to oczywiste ze Firma Dudek musiala poprawic te charakterystyke.Po co poczatkujacemu ,latajacemu w dobrych i bardzo dobrych warunkach skrzydlo, ktorego nie da sie wystartowac.Ja uwazam( powtarzam ze to tylko moje skromne zdanie) ze pierwsze samostateczne skrzydlo powinno nazywac sie Nucleon. Jestem tylko ciekawy co o tym sadzicie,nie chcialem tym nikogo urazic,szczegolnie pilotow Synthesis.
Pozdrowienia Artur
Pozwolę sobie wkleić interesującą wypowiedź Zbyszka Gotkiewicza, którą znalazłem na pl.rec.paralotnie odnoszącą się do nowej wersji Synthesisa oraz wyjaśniającą pojęcie „balonigu”.
„Skrzydło jest tak uszyte, że po wypełnieniu powietrzem i dołożeniu sił aerodynamicznych tkanina na krawędzi natarcia i spływu zostaje napięta, a obie krawędzie wygładzone. Natomiast tkanina pomiędzy krawędziami ma pewien naddatek, który jest wypychany pomiędzy żebrami na zewnątrz poprzez ciśnienie panujące wewnątrz glajta. Ten nadmiar tkaniny tworzy balony. Sposób zaprojektowania tych naddatków materiału decyduje jak skrzydło żyje przy zmianach sił aerodynamicznych i ma bardzo duży wpływ na sztywność skrzydła. Skrzydła Dudka są niedoścignione jeśli chodzi o ten ostatni parametr. Piloci wolą skrzydła sztywne, niż gumowate, ale te sztywne trudniej zrobić. Baloning ma też duży wpływ na takie wady skrzydeł jak na przykład samozaciągający się spływ, albo łamanie profilu między rzędami podwieszeń czy niekorzystne modyfikacje profilu na przykład w czasie lotu na speedzie. Temat bardzo szeroki i zupełnie nieznany szerszemu ogółowi”.
Zbyszek Gotkiewicz
2 wersja legendarnego skrzydła była konstruowana i testowana dłuższy czas (chyba od 2 lat), lecz utrzymywane to było w tajemnicy, by nie było nacisków ze strony pilotów na producenta. Chcieli dopracować konstrukcję. Gdy telefonicznie pytałem Piotra Dudka kiedy Synthesis 2 będzie dostępny, zawsze odpowiadał (cytat z pamięci, mogłem nieco przekręcić): „Będzie dostępne wtedy, gdy będziemy absolutnie pewni, że jest równie bezpieczny jak poprzednik. Nazwa Synthesis zobowiązuje nas do tego, gdyż wszyscy kojarzą to skrzydło jako najbezpieczniejsze skrzydło na rynku”.
I chyba każdy pilot kojarzy Synthesisa właśnie z bezpieczeństwem. Gdy próbowałem się czegoś dowiedzieć o Synthesis 2, rozmówcy pilnowali tajemnicy, nikt nie chciał mi nic zdradzić, podczas gdy nowe Synthesisy latały sobie gdzieś w Polsce i były intensywnie testowane.
Ciekawie się zapowiada. Zobaczymy jak już ktoś polata.