Uratuj zatarty cylinder Solo

Zapomniałeś wlać oleju do paliwa? A może przekombinowałeś z regulacją? Nieważne, co zrobiłeś. Stało się. Zatarłeś silnik Twojego napędu. Poniżej przedstawię sposób naprawy zatartego cylindra. Choć tytuł artykułu może być mylny, gdyż sugeruje tylko jeden silnik, możemy przyjąć, że w ten sposób da się naprawić każdy cylinder. Każdy, którego koszt zakupu jest zbyt wysoki i nie stać cię na jego wymianę na nowy. Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę że tulejowanie też kosztuje, ale za kilkaset złotych możesz  dokonać takiej naprawy i mieć nowy lub lepszy niż nowy cylinder.

Wyjaśnijmy sobie najpierw, na czym polega zatarcie silnika

Chłodzenie silnika stosowane jest przede wszystkim w silnikach cieplnych o spalaniu wewnętrznym, gdyż nadmiar wytworzonego ciepła podczas procesów termodynamicznych musi zostać skutecznie usunięte na zewnątrz.

Brak chłodzenia lub jego zbyt mała intensywność prowadziłyby do nadmiernego wzrostu temperatury metalowych elementów konstrukcyjnych i oleju smarującego, co spowodowałoby nadmierny wzrost naprężeń termicznych i spadek jakości smarowania między tłokiem a ściankami cylindra. Wystąpienie tych zjawisk doprowadziłoby do uszkodzenia silnika (odkształcenie lub pęknięcie głowicy lub bloku, zatarcie silnika).

Chłodzone są przede wszystkim części najbardziej obciążone cieplnie – stykające się bezpośrednio z czynnikami roboczymi: w silniku tłokowym głowica, cylinder i tłok. Chłodzenie silnika stosowane jest przede wszystkim w silnikach cieplnych o spalaniu wewnętrznym, gdyż w tych silnikach spalanie wewnętrzne paliwa powoduje, że konieczne jest odprowadzanie ciepła.

Na początku była tuleja

Żyjemy w dobie nicasilu. W naszych napędach stosuje się go powszechnie. Po cóż tulejować cylinder, skoro zamiast tulei można nałożyć ultracienką warstwę bardzo twardego nicasilu, który tę tuleję z powodzeniem zastąpi? Oprócz ekonomii mamy drugą zaletę – zmniejszamy wagę cylindra. Problem z nicasilem występuje, gdy tylko zostanie uszkodzona jego warstwa w cylindrze. Wówczas mamy dwie możliwości. Jeśli cylinder jest relatywnie tani, możemy go po prostu wymienić. Jeśli jest drogi i nie stać nas na jego zakup. Możemy zlecić jego tulejowanie.

Czym jest tulejowanie

Tulejowanie polega na zakupieniu tulei żeliwnej dopasowanej do cylindra i wprasowaniu jej do wnętrza. Tulejowanie to żmudny proces. Najpierw należy odrysować i wyfrezować kanały przepłukujące w nowej tulei. Proces ten musi być wykonany idealnie, gdyż od tego zależą osiągi silnika. Warto podkreślić, że można wykorzystać zatarty tłok (jeśli nie jest zbyt zniszczony) lub najlepiej wymienić go na nowy i do jego średnicy zamówić tuleję. Dobieranie tulei wymaga zachowania luzu pomiędzy tłokiem a ścianką tulei. Zbyt mały sprawi, że po spuchnięciu tłoka może dojść do kolejnego zatarcia. Przyjmuje się tutaj wartości producenta lub doświadczenie fachowca.

Film ukazuje tulejowanie cylindra Solo210.


Pan Waldek to fachowiec, który nie tylko potrafi naprawić każdy silnik, ale potrafi go także od zera samodzielnie wykonać (wykonać, nie złożyć z części).

Jakie zagrożenia niesie tulejowanie?

W nowoczesnych silnikach tłok i cylinder jest aluminiowy. Jest tak, gdyż odpowiednio dobrane stopy aluminium maja podobną rozszerzalność. Wówczas rozszerzający się tłok niejako “goni” rozszerzający się cylinder zaś analogicznie cylinder rozszerzając się – “ucieka” tłokowi. Zatarcie jest więc trudniejsze. Załóżmy teraz, że nastąpiło zatarcie i zdarła sie warstwa nikasilu. Wówczas można wstawić tuleję żeliwną i cylinder jest jak nowy. Ale jest mały problem, bo żeliwo wolniej “ucieka”, bo ma mniejszą rozszerzalność cieplną niż tłok z aluminium.

Jednak tuleja ma tę zaletę, że w przypadku uszkodzenia warstwy nicasilu naprawa może być droga i nieopłacalna. Zaś w przypadku tulejowania, gdy znajdziesz dobrego i taniego fachowca, możesz tanio odratować cylinder. Wszystko jest kwestią “fachowości fachowca”, który dobierze odpowiedni luz pomiędzy tłokiem a cylindrem.

Tuleje można wykonać także z brązu, lecz ten metal jest miękki, ale za to rozszerza się prawie jak aluminium. Droższą alternatywą jest tuleja ABC. W Aluminiowy cylinder wkłada się brąz (mosiądz), która co prawda jest miękka, ale po pokryciu chromem powstaje niemal niezniszczalna powierzchnia.

Kontakt w sprawie tulejowania: 798 793 613

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

12 odpowiedzi na „Uratuj zatarty cylinder Solo