Dnia 18-03-2010 otrzymałem wiadomość od firmy SPIDER o nowym mierniku parametrów silnika napędu. Przyznam, że temat mnie zaciekawił. Odpisałem więc, że owszem – temat warty podjęcia, lecz jak opisywać coś, czego nie znam? Co więcej – tego urządzenia nikt nie testował. Odmówiłem więc, żeby nie wprowadzać Was w błąd gdyby okazało się, że urządzenie ma więcej wad niż zalet.
Temat nie dawał mi spokoju i postanowiłem napisać do producenta o udostępnienie lub zakup urządzenia testowego. Udało mi się kupić jedną z wersji prototypowych i w przyszłym tygodniu będę miał to “cacko” u siebie.
TO JEST STARA WERSJA ARTYKUŁU. ZAPRASZAM DO PRZECZYTANIA NOWEJ – 13 KWIETNIA 2010
Na dzień 23 marca wiem, że producent wprowadzi kilka poprawek i rozszerzy działanie urządzenia.
Wciąż czekam na egzemplarz testowy.
Urządzenie jest odpowiedzią na zapotrzebowanie taniego urządzenia będącego swego rodzaju komputerem pokładowym pilota PPG. Temat wydawał mi się wart podjęcia, ze względu na nasze napędy, które muszą pracować w ekstremalnych warunkach. Czy warto zadbać o nie kupując owe urządzenie? Nie wiem, ale się dowiem testując je w praktyce i dzieląc się z Wami moimi spostrzeżeniami. Zakupione przeze mnie urządzenie dam też do przetestowania innym, aby wyrazili oni swoją opinię na jego temat.
Dla lepszej czytelności wskazań wprowadzono próg, powyżej którego aktualizowany jest wyświetlany wynik obrotów (min50 obr/min). Zapobiega to uciążliwym oscylacjom wskazań utrudniającym odczyt wskazań. Przewody doprowadzające do czujnika temperatury i impulsowy są odporne na temperatury do 230oC (300oC). Mogą one dotykać głowicy. Dla zapobieżenia szkodliwym wibracjom okablowania należy przewody starannie przeprowadzić i przypiąć opaskami zaciskowymi do obramowania silnika. Urządzenie wyposażone zostało w zabezpieczenie odwrotnego podpięcie zasilania. Odwrotne nie jest szkodliwe – powoduje automatyczne zadziałanie bezpiecznika. Powtórne włączenie następuje po ok. 5 sekundach.
“komputerek pokładowy” mierzy:
- temperaturę silnika ,
- obroty,
- temp otaczającego powietrza,
- wilgotność powietrza
Parametry użytkowe:
- Pobór prądu – ok.15mA (z podświetleniem ok.35mA ),
- Napięcie zasilania – 6 – 18V,
- Masa Kontrolera – ok. 100g,
- Masa okablowania kpl. – ok. 100g.
Zakresy pomiarowe:
- Obroty silnika – od 300 do 15.000 RPM,
- Temperatura głowicy silnika od 0 st. C do +230o st. C,
- Temperatura otoczenia – od -10 st. C do +50o st. C
- Wilgotność względna powietrza – od 10 do 90%
- Napięcie baterii – 5,5V – 18V
Sposób podłączenia (Przewidziano co najmniej dwa sposoby zasilania):
- Bateria 9V alkaliczna (klips baterii 6F22),
- Akumulator pokładowy 12 lub 6V – przejściówka 2 x klips 6F22,
- Możliwe jest użycie dowolnej baterii akumulatorków CdNi min. 6V min 200mAh.
Jednak jego wyróżniającą się zaletą jest funkcja alarmu: nastawione indywidualnie wielkości temp dla silnika – głowicy, oraz obroty maksymalne, po których przekroczeniu sygnalizuje migającymi światełkami i zmusza do zwrócenia uwagi na odczyt.
Zakresy alarmowe:
- Alarm przekroczenia zadanych obrotów (regulowany – 3000 – 14900obr/min),
- Alarm przekroczenia zadanej temperatury głowicy (regulowany 90 – 230oC),
- Alarm stanu baterii – min 5,5V.
Urządzenie zostało zaprojektowane przy współpracy pilotów PPG, więc powinno spełnić nasze wymagania. Na grupie koledzy pisali, że przydała by się funkcja pomiaru gazów wylotowych. Oczywiście zapytam producenta o możliwości ulepszenia urządzenia i jakie były by tego koszty.
Cena urządzenia ma wynosić 295zł BRUTTO i będzie objęte gwarancją producenta.
Miernik wygląda bardzo estetycznie i może stać się kolejnym elementem bezpieczeństwa. Wszyscy wiemy ile kosztują nasze napędy. Zaopatrując się w urządzenie można uniknąć wielu poważnych problemów z silnikiem.
Bardzo jestem ciekawy jak będzie sprawował się uchwyt urządzenia. Już nie mogę się doczekać pierwszych lotów z komputerkiem.
Poczekajcie kilka dni na testy urządzenia!
Na koniec apel do przyszłych i obecnych użytkowników od producenta: CZYTAJCIE INSTRUKCJĘ OBSŁUGI, zanim zaczniecie montować i używać urządzenia. Dzięki temu będziecie mogli długo cieszyć się z jego użytkowania. Zdarzają się bowiem przypadki, gdzie piloci próbują podłączyć urządzenie niezgodnie z instrukcją a potem są problemy z ich poprawnym działaniem.
Charakterystyka obrotomierza:
Dla lepszej czytelności wskazań wprowadzono próg, powyżej którego aktualizowany jest
wyświetlany wynik obrotów (min50 obr/min). Zapobiega to uciążliwym oscylacjom wskazań utrudniającym odczyt wskazań. W przypadku zaniku wskazań obrotomierza przy wzroście obrotów silnika należy dowinąć kilka zwojów przewodu impulsowego wokół kabla wysokiego napięcia. Zwiększy to czułość obrotomierza.