Buran Reflex w nowym wydaniu

Firma Air-Sport informuje o nowej wersji skrzydła Buran Reflex. Jako skrzydło do latania rekreacyjnego Buran Reflex sprawdza się bardzo dobrze już od kilku lat. Firma wyszła więc  założenia,  że nie będzie zmieniać całej konstrukcji, lecz zostaną dopracowane detale, by poprawić funkcjonalność skrzydła. Buran Reflex w najnowszej wersji poddany został kilku modyfikacjom które mają na celu poprawę osiągów oraz obsługę skrzydła przy zachowaniu dotychczasowego bezpieczeństwa. Wykorzystując uwagi wielu pilotów latających na paralotniach Buran Reflex oraz wykorzystując własne doświadczenia konstruktorskie poczynione zostały następujące zmiany:

Zmiany:

  • aby poprawić i ułatwić fazę startu został użyty nieco zmieniony profil samostateczny oraz poprawione zostały usztywnienia wlotów powietrza na krawędzi natarcia.
  • aby ułatwić obsługę skrzydła i zredukować nieco szkodliwych oporów zastosowane zostały 3 rzędy linek głównych oraz 3-rzędowe taśmy nośne z trymerami. Dla pilotów konserwatywnych istnieje możliwość olinowania czterorzędowego i użycie 4-rzędowych taśm nośnych
  • aby poprawić efektywność sterowania użyte zostało tzw. sterowanie 2D oraz zastosowane zostało tzw. refowanie krawędzi spływu.

Dane techniczne Burana 2012:

Buran Reflex 2012
Rozmiar M L XL
Powierzchnia w rozwinięciu m² 24,90 28,10 32,80
Powierzchnia w locie 21,28 23,99 27,74
Rozpiętość w rozwinięciu m 11,05 11,73 12,67
Rozpiętość w locie m 8,74 9,26 9,87
Wydłużenie w rozwinięciu 4,90 4,90 4,90
Wydłużenie w locie 3,59 3,59 3,51
Liczba komór 52 52 53
Cięciwa profilu max. m 2,81 2,98 3,22
Cięciwa profilu min. m 0,84 0,90 0,98
Ciężar bez uprzęży kg 5,10 5,85 7,70
Prędkość opadania min. m/s 1,20 1,20 1,20
Prędkość minimalna km/h 23 23 23
Prędkość trymowana km/h 39 39 39
Prędkość max. km/h 68 68 68
Masa startowa min-max kg 75-95 95-130 115-160
Współczynnik skali 0,95 1,0 1,0
.
To nie koniec nowości dla pilotów PPG. Jest już nowy Buran X3M (lub jak niektórzy wolą ADHD) do latania sportowego PPG. Więcej info o tym skrzydłe juz niebawem.

Więcej informacji na temat Burana Reflex tutaj.

Otagowano .Dodaj do zakładek Link.

8 odpowiedzi na „Buran Reflex w nowym wydaniu

  1. Leszek Klich komentarz:

    „aby poprawić i ułatwić fazę startu został użyty nieco zmieniony profil samostateczny” – mnie martwi tylko jedno: ile producenci są w stanie zmniejszyć samostateczność, aby ułatwić start? Ile samostateczności mają łatwo wstające „samostatki”. I czy w ogóle mają? Jak samostatek, to musi gorzej startować i tyle…

    Lepiej łatwiej startować czy bezpieczniej latać?

    • Jeszcze nikt jednoznacznie nie stwierdził ani nie zmierzył ile profil samostateczny daje bezpieczeństwa. Składają się i spadają na ziemie skrzydła mniej i bardziej samostateczne. Bezpieczeństwo tkwi w głowie pilota a bezpiecznie latać można także na skrzydle nie samostatecznym. Nie przywiązywałbym do hasła „samostatek” jakiegoś dużego znaczenia.

      Pozdrawiam

      • Leszek Klich komentarz:

        Przyznaję Panu pełna rację. Piloci różnie reagują na słowo „samostatek”. Niestety niektórzy przeginają darząc skrzydło nadmiernym zaufaniem. „Składają się i spadają na ziemie skrzydła mniej i bardziej samostateczne”. Moim skromnym zdaniem samostatek jednak pozwala na więcej. W rozmowie z Piotrem Dudkiem sam przyznał, że samostatek miał w założeniu pomagać w przypadku zaskoczenia pilota przez złe warunki i bezpieczne lądowanie a nie start i loty w złych warunkach. I chcę mieć taki większy margines bezpieczeństwa.

  2. Rafi komentarz:

    Burana Reflex nie trzeba zachwalać,bo ma już swoją renomę i pozycję na rynku,mimo tego że producent nie specjalnie stara się go reklamować.
    Latałem na poprzedniej wersji i z czystym sumieniem mogę go polecić każdemu pilotowi,bo to na prawdę fajnie latające i bezpieczne skrzydło.
    Najnowsza wersja na rok 2012 ma dosyć dużo innowacji,redukcja olinowania jest ciekawym pomysłem,choć przecież linki górnej galerii są dalej w czterech rzędach.
    Oczywiście taki zabieg na pewno ograniczy opory i może mieć wpływ na prędkość,ale czy aż taką ?
    Latałem starszą wersją i nie udało mi się osiągnąć (warunki bezwietrzne) większej prędkości na odpuszczonych trymerach i ze speedem,jak 60 km/godz.dlatego trochę trudno mi uwierzyć w te 68 km./godz. bo jeśli taką szybkością dysponowałby ten glajt,to byłoby chyba najszybsze skrzydło do latania silnikowego w Polsce,a może nawet na świecie 😉
    Co do sterowania 2D to jestem trochę sceptyczny..
    Przy lataniu rekreacyjnym takie sterowanie nie jest potrzebne i może być kłopotliwe,bo wymaga dokładnego ustawienia linek sterowych pod konkretnego pilota,do tego praca rąk na boki,co przy dłuższym locie może męczyć.
    Tego typu sterowanie używa się głównie podczas zawodów,gdzie trzeba latać szybko,nisko i gwałtownie skręcać.
    Ze swojego doświadczenia wiem że warto zamówić u producenta dodatkowo rozdzielone taśmy A,a potem startować trzymając tylko linki centropłatu,wtedy skrzydło nie ma tendencji do schodzenia z kierunku i szybciej się napełnia,
    Pewnie krawędź natarcia została wzmocniona wszywanymi żyłkami,zgodnie z obowiązującą modą 😉
    Obserwując nowe projekty Air-Sport mam wrażenie że producent zrezygnował z usztywniania czaszy carbonowymi prętami,co jest chyba dobrym pomysłem,ze względu na delikatność tego rozwiązania.
    Kończąc trzeba zaznaczyć że Pan Dudziński jako konstruktor i pilot ma ogromne doświadczenie,dlatego projektuje tak dobre skrzydła.
    Brakuje mi jednak w tych konstrukcjach powtarzalności,czyli tego by każdy z uszytych glajtów latał tak samo.
    Tymczasem różnie to bywało..mam nadzieję że najnowsze skrzydło będzie szyte jeszcze staranniej i dokładniej niż starsze wersje,a do tego nie straci na bezpieczeństwie,dając pilotom dużo frajdy z latania.
    Czekam na opinię potencjalnych nabywców którzy kupią to nowe cacko,interesują mnie opinie na gorąco i przemyślane 😉

    Pozdrówko – Rafi

    • Dziekuje Panie Rafale za komentarz chociaż muszę sie odnieść do dwóch stwierdzeń o „powtarzalnosci i staranności”. Nasze paralotnie sa konstruowane i szyte poniekąd na indywidulane zamówienia pilotów dlatego staramy się aby spełniać ich wymagania i pomysły. Dlatego w obrębie tego samego modelu paralotni zdarzają się różnice ale wynikaja one z faktu dopasowywania się do potrzeb rynku i klientów. Na przykład w takiej paralotni jak Buran Reflex używamy na galerii linek sterowniczych linek w oplocie o grubości ok. 1,1mm oraz w tym samym modelu stosujemy linki bezoplotowe o średnicy 0,5mm. Ten sam typ skrzydła, ta sama masa startowa a róznica w zachowaniu będzie. Podobnie ma się rzecz z innymi elementami paralotni.
      Co do staranności to zupełnie nie rozumiem tego stwierdzenia i „trąci” mi to „germańską” propagandą. Używamy najlepszych dostępnych materiałów i technologii, wykonanie jest najwyższej klasy bo tylko takie może byc. Tu chodzi o statek powietrzny więc nie wyobrażam sobie, że coś robimy mniej starannie lub dokładnie. Zresztą na nasze glajty udzielamy 30-sto miesięcznej gwarancji oraz 10-cio dniowej gwarancji satysfakcji.

      pozdrawiam

      • Rafi komentarz:

        Witam Panie Krzysztofie,zawsze byłem zachwycony Buranem Reflex,jego zachowaniem w powietrzu i bezpieczeństwem,czyli najważniejszymi parametrami dla potencjalnego nabywcy.
        To właśnie JA miałem największy wkład w rozpropagowaniu tego skrzydła w Polsce,bo kupiłem go jako trzeci zaraz po Marcinie i mocno propagowałem w swoich filmach na You Tube.
        Swoją opinię opieram o swoje doświadczenia i przemyślenia dotyczące mojego Burana na którym latałem,a także kolegów z łąki latających na tym skrzydle oraz innych,porównując swoje skrzydło z glajtami takich firm jak Paramania czy Dudek.
        Akurat w tym okresie dokonywał Pan na bieżąco różnych modyfikacji i usprawnień w tym glajcie,a ja kupiłem jeden z pierwszych egzemplarzy (demo),stąd zapewne wynikały różnice w zachowaniu mojego skrzydła w powietrzu w stosunku do kilku innych Buranów Reflex jakimi latali później koledzy,a o których Panu mówiłem.
        Podczas eksploatacji zwracałem Pana uwagę na kilka uciążliwości i problemów,które na bieżąco pan usuwał (bardzo cieszył fakt że liczył się Pan z uwagami pilotów,w tym moimi).
        Proszę przypomnieć sobie problemy z odpadającymi magnesami(od torebek) montowanymi w pierwszych egzemplarzach,które jednemu z pilotów uszkodziły śmigło.
        Osobiście do Pana dzwoniłem w tej sprawie i doradzałem by je zamienić na neodymowe zaszywane w taśmach (od pewnego czasu w końcu je Pan zastosował w skrzydłach do latania z napędem).
        Tak samo brakowało mi krętlików przy sterówkach,a sterowanie stabilami (SS) powstało nieco później,przy pomocy jednego z pilotów.
        Same kulki były wykonane z drewna i nie były polakierowane,przez co szybko się brudziły,dopiero po moich namowach zaczął Pan je malować.
        Przez swój ciężar i słabe magnesiki kulki często odpadały od metalowych oczek przed samym startem plącząc się w taśmach nośnych z innymi linkami co było bardzo denerwujące,dlatego zakupiłem u Dudka zestaw sterówek z magnesami i krętlikami do samodzielnego montażu montując je do taśm nośnych (to samo zrobiłem z kulkami SS) przy pomocy mojego znajomego szewca.
        W tamtym czasie zgłosiłem Panu również problem z deltkami,których nakrętki były schowane w taśmach trymerów,co uniemożliwiało kontrolę ich dokręcenia.
        Zwróciłem na to uwagę,bo w moim skrzydle właśnie jedna z nich odkręciła się w locie,po kontroli innych deltek okazało się że dwie inne były słabo dokręcone.
        Pamiętam ze po tym zdarzeniu zaczął Pan odwrotnie mocować taśmę trymera,a potem na stronie pojawiło się zalecenie by dokręcać deltki i kontrolnie sprawdzać,lub używać kleju do gwintów.
        Oczywiście w tamtym okresie Buran Reflex był nowością i skrzydło nie miało takiej renomy jak teraz.
        Były to pierwsze egzemplarze i stąd wynikały różnice w zachowaniu glajtów i trochę dokładności szycia (np.taśm nośnych,sterówek,czy kilku miejsc czaszy) chodzi o powtarzalność szycia ściegów i zaszyć na linkach.

        Faktycznie najnowsze Burany Reflex są już wykonane starannie i dokładnie,a wszelkie uciążliwości z początkowego okresu produkcji zostały usunięte.

        Proszę nie brać mi za złe że napisałem te kilka słów dotyczących początków tego skrzydła i moich z nim doświadczeń.
        Swoim poprzednim postem chciałem pana zdopingować do jeszcze większego wysiłku mającego na celu zadowolenie klientów.
        Zawsze będę powtarzał że Buran Reflex mimo że nie ma jakiejkolwiek certyfikacji,jest bezpiecznym i dobrze zaprojektowanym skrzydłem,które można polecić każdemu pilotowi chcącemu latać z napędem.
        Pan również jako nieliczny z producentów jest otwarty na sugestie i uwagi pilotów,ważna jest także dostępność części i szybki serwis w Zakopanem,a także kontakt z Panem,który jest idealny i wielu producentów powinno się uczyć tego od Pana.
        Życzę Panu by konstrukcje napędowe z Air-Sportu zaczęły być w końcu widoczne na zawodach i to nie tylko w Polsce,myślę ze jest to możliwe za sprawą najnowszej Pana konstrukcji dla doświadczonych pilotów,czyli Burana X3M 😉

        Pozdrawiam serdecznie – Rafał B.

        .

    • Maly303 komentarz:

      Witam.
      I ja pozwolę sobie wtrącić swoje 3 grosze. Nie sposób nie wychwycić z Pana jakże pochlebnej opinii, szpili w postaci małej uwagi o jakości i powtarzalności…
      Tak się składa, że byłem ostatnio na para Rudnikach i miałem okazje widzieć skrzydła różnych producentów. Żeby nie było, że jestem jakimś specjalistą bo nie jestem… Natomiast pierwsze na co zwracam uwagę to jakość wykonania (niezależnie co kupuje)zwłaszcza, jeżeli od tej jakości zależy moje życie.
      Oglądałem skrzydło Ozone, Paramania, Apco i Burana Pana Krzyśka…
      Panowie i Panie. Trzeba być albo ignorantem albo mieć to za przeproszeniem w poważaniu, by nie zauważyć jak wypieszczone są skrzydła AirSport-u. Wszędzie równe szwy, żadnych nitek, tasiemki do linek dodatkowo wzmocnione na żebrze jakimś mylarem czy czymś takim vs. całkiem nieźle wykonany Ozone, tak sobie uszyta Paramiania (bodajże Revo)i po jakąś tragedie Apco. Wszyte linki w skrzydło i na dodatek raz tylko przeszyte… O jakichkolwiek wzmocnieniach można zapomnieć:(Strach się bać !
      Także kończąc swój malutki wywód, to wiele można mówić o skrzydłach Pana Krzyśka ale nie to to, że są słabo wykonane, bo wykonanie to wzór do naśladowania.
      Pozdrawiam.
      Bartek.

      • Leszek Klich komentarz:

        Do Maly303
        Przyznaję Ci rację odnośnie jakości szycia skrzydeł. Zawsze przy nowo zakupionym skrzydle sprawdzam dość dokładnie czy nie wystaje jakaś nitka, czy nie ma złego przeszycia, itp. Żałuję że nie znam osobiście Burana Reflexa, więc nie mogę nic napisać na temat jakości wykonania, ale nie słyszałem o tym skrzydle złych opinii. Mamy świetnych polskich producentów i szanujmy to, co robią.