DynamicSport znów zaskoczył nas innowacjami wprowadzając na rynek nowe produkty. Na sezon 2012 firma zaprojektowała nowe napędy z silnikami Ventor, Simonini Mini4 oraz C-Max. Napędy firmy DynamicSport charakteryzują się solidnością wykonania, dopracowaniem szczegółów, użyciem mocnych komponentów, ale także niezwykłym wyglądem, co sprawia, że są one wyjątkowe. Nic dziwnego, w końcu ich konstruktor – Wojtek Pierzyński, to jeden z pionierów polskiego paralotniarstwa. Wieloletnie doświadczenie pozwala mu tworzyć tak wyjątkowe napędy. Informacje o nowościach posiadam z pierwszej ręki i jest to wyjątkowa premiera, która nie miała miejsca nawet na stronach producenta!
Dynamic Ventor
Napęd Dynamic Ventor, oparty jak sama nazwa wskazuje na sprawdzonych i solidnych silnikach Ventor firmy Techno-Fly.
Do wyboru mamy dwa rodzaje podwieszenia:
- Aktywne podwieszenie pozwalające na balans ciałem podczas lotu oraz umożliwiające podczepienie uprzęży z dolnym mocowaniem,
- Standardowe wypory stałe.
Jeśli chodzi o rozruch silnika, dostępne są następujące opcje:
- Starter wyłącznie manualny
- Starter wyłącznie elektryczny
- Starter manualny oraz elektryczny
Specjalnie do wymagań użytkowników napędy Dynamic Ventor są produkowane w wersjach – z koszem z profilu eliptycznego o czteroczęściowym pierścieniu pojedynczym z solidną siatką zabezpieczającą, oraz o pierścieniu podwójnym, składanym z dwóch części lub czteroczęściowym. Dla mniej doświadczonych pilotów producent poleca podwójny kosz, który lepiej chroni śmigło i jest bardziej odporny na upadki. Wszystkie wersje napędu wyposażone zostały w 19 litrowy zbiornik paliwa. Waga napędu z elektrostarterm wynosi 24,2kg. W wersji z rozruchem ręcznym, po odjęciu akumulatora i elektrostartera, waga spadnie o około 3-4kg. Napęd wyposażony w śmigło Rusłan 130cm, gdyż jak wykazały testy ciągu, śmigła te wykazały największy ciąg.
Standardowo kosze ochronne napędów malowane są w pomarańczową strukturę (jak inne napędy firmy DynamicSport), lub czarną strukturę. Kosze ochronne oferowane są także innych wersjach kolorystycznych z palety RAR lub jak na zdjęciu poniżej, w wersji “3D”. Tutaj również jest do dyspozycji wiele wzorów. Jednym słowem – każdy znajdzie coś dla siebie.
DANE TECHNICZNE SILNIKA VENTOR (ze strony Techo-Fly)
Silnik Ventor V120 | Silnik Ventor V125 | |
rodzaj silnika | Jednocylindrowy dwusuwowy | |
pojemność skokowa | 121 cm3 | 128 cm3 |
moc maksymalna | 21 KM/15.4kW przy 10000 obr/min | 25 KM / 18.4 kW przy 9770 obr/min |
stopień sprężania | 10:1 | 11:1 |
chłodzenie | powietrzem wymuszone wentylatorem | |
cylinder | aluminiowy z powłoką ceramiczną Nicasil | |
średnica cylindra /skok | 55/51 mm | 55/53 mm |
przekładnia | zębata z zebami skośnymi | |
przelożenie | 1:3.82 | 1:3.82 |
gaźnik | membranowy Walbro WB-37 | |
sprzęgło | odśrodkowe, dwuszczękowe z okładzinami ciernymi | |
rozruch | ręczny z linką startera skierowaną do góry / elektryczny / ręczny i elektryczny | |
zapłon | cyfrowy programowalny | |
paliwo | benzyna bezołowiowa 95 oktan, w stosunku 1:40 z olejem syntetycznym do dwusuwów , 1:33 w okresie docierania | |
układ wydechowy | rura rezonansowa z dodatkowym dotłumiaczem | |
waga kompletnego silnika | 10.9 kg z rozruchem ręcznym |
11.8 kg z elektrostarterem
12,1 kg z rozruchem ręcznym i elektrostarteremelektrostarter12V 400W, bateria Li-Po 2500mAh + ładowarka samochodowa
Producent po wielu testach napędu wyraził nadzieję, że „napęd Dynamic Ventor będzie flagowym produktem firmy”. Sprzęt objęty jest dwuletnią gwarancją. Znając szybkość i solidność firmy Techno-Fly, z pewnością można być spokojnym zarówno o części zamienne jak i szybki i bezproblemowy serwis. Napęd jest więc wart zainteresowania i wzbudził mój podziw.
DynamicVentor
Jak wspomniałem wcześniej, jeśli wymagacie mocniejszej wersji kosza, można zamówić wersję podwójną (galeria poniżej).
Dynamic Mini4
Silniki Simonini Mini4 znane są ze swej mocy i niezawodności. Dodatkowo silniki są znacznie lżejsze niż wersje Mini2. Sprawia to, że są chętnie wybierane przez pilotów PPG. Napęd wyposażony w kosz jak w Dynamic Ventor – również w wersji pojedynczej i podwójnej.
Dane techniczne silnika (ze strony simonini-flying.com
|
||
Pojemność
|
cc
|
164
|
Tłok
|
mm
|
62
|
Skok
|
mm
|
54.5
|
Stopień sprężania |
11:1
|
|
Moc |
Hp
|
23
|
kW
|
16.18
|
|
RPM
|
7.400
|
|
Ciąg statyczny |
70 Kg
|
|
Waga silnika gotowego do lotu |
Kg 13.8
|
|
Gaźnik: WB 37 | ||
Chłodzenie: powietrzem | ||
Aluminiowy cylinder z powłoką Nikasil | ||
Wydech: rezonansowy z dotłumiaczem | ||
Redukacja: pasek Poly-V | ||
Zapłon: elektroniczny | ||
Kosz napędu Dynamic Mini4, jest produkowany w koszach jak w innych wersjach silników, lecz ten model występuje także na wyporach ruchomych, jak w DynamicVentor z koszem pojedynczym.
Dynamic C-Max
Napęd Dynamic C-Max to chyba najmocniejszy na światowym rynku silnik wyposażonym w sprzęgło odśrodkowe i wymuszone chłodzenie. Co najważniejsze – silnik nie posiada blokady sprzęgła, które było dość uciążliwym rozwiązaniem w poprzednich modelach silników Cisco. Silnik C-Max posiada nowość w postaci wałka wyważającego, który jest napędzany z wału korbowego. Sprawia to, że jego praca jest niemal pozbawiona drgań. Wibracje silnika są niemal niezauważalne. Większe drgania wprowadza tylko śmigło. System wydechowy silnika jest taki sam jak w silnikach JPX ie – sprawdzony i bezawaryjny.
Koncówka wydechu wykonana została z hybrydy kevlarowo – carbonowej. Starter ręczny typu Quickstart znacznie ułatwia rozruch silnika. Wystarczy lekko wyciągnąć linkę – starter płynnym ruchem a przekładnia wewnątrz szarpaczki zniweluje efekt pokonywania kompresji silnika. Ten starter, jak twierdzi producent – Wojtek Pierzyński, „to ogólnie magiczna sprawa… nawet dziecko to może odpalić a stosowanie elektrostartera jest poprostu niepotrzebne”.
Dane techniczne silnika (ze strony ciscomotors.com)
Silnik : dwusuwowy, pojedynczy cylionder
Pojemność: : 175cc
Stopień sprężania: 12:1
Gaźnik: Walbro serii WB
Maksymalna moc: 20 KW / 8000 rpm
Maksymalne obroty 8100 RPM
Starter: ręczny
Napęd wyposażony jest w śmigło węglowe.
Koszt zakupu napędu DynamicSport wynosi 15.900 PLN brutto.
Dla zainteresowanych innymi napędami producenta dodam, że DynamicSport nie zaprzestał produkcji napędów Caliber, o których można przeczytać tutaj, lub na stronie producenta.
ul. Reja 5
05-070 Sulejówek
Polska
Tel: 0 602 794 966
Fax: (22) 698 71 78
E-mail: info@dynamicsport.com.pl
przepraszam za bledy ale bez okuløarow to slabo sie pisze hehehehe
no to i ja sie dozuce do tej dyskusji Ventor sam latam juz drugi rok z smiglem 130 ruslana spal malo fajnie sie lata mocy dla mnie 100 kg wystarcza pali 3,5 do 4 chyba ze waruje sie to troche wiecej w koszu techno fly jest zajebiscie z supaair uprzaz .Mam tez polatane ventor z koszem dynamic sport nie narzekam kosz fajny wogule go sie nie da zarysowac ta siatka mocna jak diabli wytrzymala jest ok sklad sie go na pol rame oczywiscie i kosz w torbe do auta nie zajmuje miejsca wogule nie glupie rozwiazanie naprawde . Dudkowa uprzaz na poczatku byly jakies plytkie i sie wypadalo z nich a raczej wysuwalo teraz poprawili i sa ok wazne zeby byly mocowane w polowie uprzezy do ramy bo kiedys nie bylo tych paskow i w turbulencji pilot se tu naped tu wydawalo sie ze nie trzymalo sie to kupy ale teraz ok.Co do cmaxa to kiluk kumpli lata na nich tutaj i naprawde to najcichszy naped jaki widzialem smiglo chalasuje wiecej niz on poza tym sprzeglo komfort ten walek troche chalasuje na ziemi i brzeczy ale w powietrzu go nie slychac kultura pracy silnika super no i spalanie to juz wogule pali 3-4 litrow nie wazne jak sie lata mam pare video jak ktos chce to podesle linka pozniej te zapalanie szrpanka mi nie pasuje za bardzo ja lubie szapnac ale idzie sie przyzwyczajic bo nawet dziecko to odpali ciagnie sie jak gume od majten i nagle bum i chodzi .awaryjnosc na razie to przewracali sie z nimi kosze szly smigla a motor chodzi i naprawde w mrozie sniegu nie gra roli.c max moze ma ciag cos 70 kg ale da sie z niego duzo wiecej wyciagnac latamy w tandemie z nim radzi se dobrze naprawde jest to naped bardzo godny uwagii to bylo na tyle bo lece do kina hehehe.pozdrawiam kolegow pilotow Jan
Fajnie .że są nowości ale chciałbym ,żeby porównanie napędów odbywało się na podstawie tych samych danych :)czyli ciąg rzeczywisty i waga kompletnego napędu, awaryjność reakcje serwisu,wytrzymałość a dopiero potem estetyka .Producent Ventora podaje jakim cudem po odjęciu elektrostartera waga ma spaść o 3-4 kg ?.Ventor jest lekkim silnikiem i nie potrzebuje takich zabiegów.w celu marketingowym proponuję wykonanie filmu na którym producent pokazuje ciąg i wagę wykonywanych napędów :)a nie pisze o ciągu czysto teoretycznym nie do powtórzenia w normalnych warunkach Polecam kolegom http://www.youtube.com/watch?v=oIQeckierPU czyli porównanie na polu wybranych napędów.Pozdrawiam wszystkich latających Waldek
Rafi, ja cię naprawdę podziwiam za prędkość, z jaką dodajesz komentarze. I to czasem dość rozbudowane objętościowo. Nie było mnie przy kompie dosłownie chwilkę, a ty już zamieściłeś komentarz na YouTube, grupie i tutaj 🙂
rafi,znowu bedziesz latal?koszmar!!!!!!!!!!!!!!
Nie dość ze latał, to jeszcze filmy kręcił.
Cieszę się ze mnie wspierasz w tej pasji.. ;))
Nie, no prawdziwy napęd bez trytytki się nie obędzie.
Tak jest i tu 😉 (foto nr 10)
p.s.
Podziwiam za samozaparcie z tą siatką kosza. Tu sznureczek, tam sznureczek, jeszcze jeden sznureczek…
Hydrografika to fajny i efektowny patent, chyba jeszcze nie stosowany na napędach. Ale jak tu zrobić wyprawkę 😉
Hydro-grafikę od kilku lat stosuje w napędach firma EC Extreme,miałem taki napęd i mogę powiedzieć że dobrze położona grafika,potem polakierowana jest bardzo odporna na uszkodzenia i zarysowania.
Pozdro – Rafi
Napędy ciekawe,cieszy fakt wykorzystania sprawdzonych polskich silników Ventor,ale przecież Techno-Fly też robi całe napędy,więc czy jest sens.. ? 😉
Gdybym kupił taki jak wyżej,to od razu zrywałbym te krzykliwe naklejki,nie wiem po co producent umieszcza taka na ringu kosza z napisem w j.angielskim,przecież „Polacy nie gęsi iż swój język mają”.
Nie podoba mi się naciąg siatki za pomocą tanich plastikowych fiszek z supermarketu,lepsze byłyby chyba małe nity.
Wypory w wersji termicznej są żywcem zerżnięte z Miniplane TOP80 ABM..ale może i dobrze,bo w TOPie działają super,wiem bo latałem takim napędem 😉
Zmieniłbym też manetkę gazu,zwłaszcza ten nieosłonięty czerwony przycisk gaszenia,bo lekkie dociśnięcie tasmą nośna i może być problem..
Może Ci co kozystali z usług tego producenta powinni napisać parę słów o serwisie i ogólnym kontakcie ?
To byłoby przydatne dla ewentualnych chetnych na takie napędy.
Pozdrowienia – Rafi
Tak przyglądam się zamieszczonym zdjęciom i nie widzę tutaj aktywnego podwieszenia typu ABM, widzę atrapę tej formy podwieszenia wyglądającą prawie identycznie – podwieszenie sztywne z ruchomymi wyporami jak w koszach np. od TechnoFLy
Zwróć uwagę na jedno ze zdjęć tych wypór, widać wspawane metalowe uszy, ustawione koło siebie, właśnie tutaj wpinasz karabinki,zależnie od ciężaru pilota,a ten rodzaj podwieszenia tak samo jak w Top ABM to średnie aktywne podwieszenie.
Pozdro
Wygląda to tak jak piszesz lecz producent napędu stosuje uprząż do sztywnego podwieszenia, pytanie czemu.