Skrzydło APCO NRG Pro (następca NRG) jest skrzydłem przeznaczonym do wyścigów oraz slalomu. Grupą docelową są zaawansowani piloci, którzy potrzebują szybkiego i zwrotnego skrzydła. Poprzedni model latał szybko – nawet bardzo szybko, lecz firma Apco poszła jeszcze o krok dalej, przyspieszając jeszcze swoją „wyścigówkę” do 80km/h przy czym reklamują je jako… bezpieczne, co potwierdził mi znany pilot – Jan Młodyszewski.
Dlaczego piszę o Apco NRG? Ponieważ poszukuję skrzydła dla siebie. Wyboru dokonam pomiędzy dwoma skrzydłami: Dudek Hadron lub Apco NRG, lub też – NRG Pro. Dlaczego chce takie skrzydło? Ponieważ ostatni rok latałem na Apco Force Sport, lecz bardzo brakowało mi zwrotności. Cóż… kto raz przeleciał się Hadronem, będzie chciał do niego wrócić. Mimo wszystko muszę wypróbować także NRG. Hadronem latałem (nawet miałem spory „dzwon”). Apco NRG nie testowałem, więc ten wpis jest informacją o produkcie a nie żadną recenzją. Publikując ten wpis, liczę, że ktoś z użytkowników NRG napisze w komentarzu jak sprawuje się ten model. A może jest ktoś, kto miał okazję porównać Hadrona i NRG?
NRG Pro jest skrzydłem, które zaskakująco łatwo startuje i ląduje, co wydaje się dziwne, choćby ze względu na bardzo małą powierzchnią skrzydła. Wszystko to, dzięki bardzo skutecznemu profilowi, którym chwali się firma Apco.
Mnie osobiście zachwyciła wspaniała kolorystyka skrzydła. I na razie wyłącznie to, ponieważ nie miałem okazji polatać tym modelem, co niebawem może się zmienić.
Z opinii jakie otrzymałem, skrzydło jest zaskakująco bezpieczne nawet w trudniejszych warunkach atmosferycznych – oczywiście mam na myśli odczucie bezpieczeństwa doświadczonych pilotów. NRG nie nadaje się bowiem dla początkujących, co wielokrotnie podkreślał dystrybutor Apco w Polsce – Walter Wojciechowski.
„NRG Pro przeznaczony jest dla pilotów, którzy nabyli umiejętności latania na szybkich skrzydeł o bardzo dużej zwrotności. Skrzydło nie nadaje się dla pilotów rekreacyjnych”, choć niektórzy twierdzili, że ta opinia firmy jest nieco przesadzona, gdyż wiele systemów zabezpieczających daje poczucie bezpieczeństwa – szczególnie przed przeciągnięciem – i systemy te działają skutecznie.
Właściwości skrzydła:
- OAA – system speeda, który przy wciśnięciu belki przyspieszacza automatycznie odpuszcza trymery i działa jak speed,
- System znany u nas jako 2D.
- Ulepszony system małych sterówek (nie wiedziałem, że da się to jeszcze poprawić).
- Przeprojektowany profil samostateczny dla większego zakresu prędkości, gwarantujący lepszą wydajność? nośność? (ciekawe ile zostało jeszcze samosteteczności w małych skrzydłach).
- SRS – System zabezpieczający przed przeciągnięciem. To akurat działa, co wielokrotnie testowałem na Force, zaciągając sterówki niemal pod… no wiecie, a skrzydło dalej sobie leci.
- HIT valve – zawory zapewniające stabilność i wydajność przy większych prędkościach.
- Flexon – czyli wzmocnienia krawędzi natarcia (słynne pręty).
- Wymienne taśmy trymera.
Dane techniczne Apco NRG Pro
Wersja | 16.5 | 17.5 | 18.5 |
Kod produktu | 33100 | 33200 | 33300 |
Cele | 50 | 52 | 54 |
Powierzchnia [m2] | 16.52 | 17.5 | 18.48 |
Powierzchnia (rzut) [m2] | 13.81 | 14.63 | 15.45 |
Wydłużenie | 5.55 | 5.77 | 5.99 |
Masa startowa [kg] | 70-105 | 90-125 | 105-140 |
Waga skrzydła [kg] | 4.18 | 4.45 | 4.72 |
Długość linek | 305 | 325 | 348 |
Tabela prędkości
V-min [km/h] | 27 |
V-trim [km/h] | 39-49 |
V-trim off [km/h] | 58 |
V-max [km/h] | 80 |
Opadanie [m/s] przy optymalnym dociążeniu | 1.4 m/sec |
Kolorystyka
Skrzydło można kupić u Waltera Wojciechowskiego.
www.airaction.pl
tu znalazlem jeszcze jedno wideo co prawda z NRG nie pro ale mozna popatrzyc
https://www.youtube.com/watch?v=XcB1nJguGyA
Janku spoczywaj w pokoju wiecznym 🙁 \*/ \*/ \*/
skowron ceny sa fajne spytaj Waltera napewno ci da dobra cene
https://www.youtube.com/watch?v=VWf8dkDGw2U
prosze bardzo Lechu masz hadron i NRG pro powiem tak testowalem den kontra snake tez musze go chamowac caly czas zeby rowno z innymi leciec moje skrzydlo 18,5 hadron byl 18 snake 16 mam wideo tez 🙂 skrzydlo naprawde zaperd:::: i nigdy nic mi nawet nie zaklapilo nigdzie zdania sa podzielone niekturzy mowia snake skreca lepiej niekturzy ze NRG a ja mowie ze oba sa przecinaki zreszta bedziemy na Masuria paramotor cup 2015 13-15 marca mozna sprubowac wszystkie typy nrg i nrg pro dwa rozmiary 18,5 i 16,5 Hasta lavista my friends Jak zawsze wesoly JAN
Dużo ładnych danych , a cena ?