Apco LIFT czyli Force dla początkujących

Nowe skrzydło Apco Lift z profilem samostatecznym reflex przeszło certyfikację EAPR – testy certyfikacyjne dla skrzydeł PPG. Testy te są specjalnie przygotowane dla skrzydeł PPG, gdyż odbywają się przy różnej pozycji trymerów oraz speed systemu. Rozmiar M został zakwalifikowany dla początkujących pilotów do nauki latania – także dla szkół. Skrzydło jest odpowiedzią firmy Apco na zapotrzebowanie pilotów, którzy nie mają jeszcze umiejętności, by latać na Force a potrzebują skrzydła podobnie łatwego w starcie. Apco Lift wydaje się być “ugrzecznioną” wersją Force’a, lecz producent zaznacza, że Lift jest na nowo zaprojektowaną konstrukcją dedykowaną specjalnie dla niedoświadczonych pilotów. Zawiera jednak pewne cechy (pozytywne) Force’a, jak łatwy start, bezpieczeństwo czy zabezpieczenie przed przeciągnięciem, a to z pewnością przyda się podczas nauki latania.

Apco Lift - "ugrzeczniony" Force dla początkujących

Kilka opinii z newslettera Apco:

Claus Danielsen, Denmark – Fly4Fun – 24 czerwca 2012
“Próbowałem tego skrzydła i mam o nim bardzo dobrą opinię. Byłem zaskoczony jego szybkością i działaniem sterówek.  Bardzo dobre skrzydło do PPG”

Paul Haxby, UK – AXB – 4 czerwca 2012
“To skrzydło będzie większym sukcesem niż Force.  Lift jest dobry dla szkół oraz dla pilotów, którzy chcą latać bezstresowo. Myślę, że piloci w szkołach będą zadowoleni.”

Marcelo Menin, Brazil – Sky News – 3 czerwca 2012
“Bardzo stabilne skrzydło i bardzo fajne podczas lotu.”

Krystian (pl.rec.paralotnie, post z dnia 27 czerwca 2012)
“wrażenia bardzo dobre. Taki trochę spokojniejszy Force, trochę dłuższe drogi sterowania. Mi to nawet pasuje, nie latam akro i nie potrzeba mi tak gwałtownych reakcji na sterówki jakie ma Force.  Zrobiłem prosty test – zaciągnąłem małą sterówkę na wysokość uprzęży i czekałem co się stanie, czy wejdzie w spiralę i nic sie nie stało po prostu leniwie kręcił kółka. Śmiem twierdzić, że nadaje się jako pierwszy glajt PPG po kursie, tym bardziej ze APCO ma go jeszcze trochę ugrzecznić. Wstaje tak samo łatwo jak force, lądowanie jak na samostatku, całkiem łatwe. Jak dla mnie bezpośrednia konkurencja dla certyfikowanego w klasie EN B Revo2. Aha latalem na rozmiarze M, masa startowa około 120kg. Podsumowując – lata bardzo dobrze i łatwo staruje (nawet przy bezwietrzu). Pancerny Gelvenor, brak mylaru w żebrach (żyłki) (można składać jak się chce, nic sie nie łamie, a PPGanci wiedzą dobrze, że po lądowaniu, gdy się ściemnia, powstaje rosa nie ma czasu na zabawy z dokładnym złożeniem komora do komory) no i cena niższa niż konkurencyjne marki”

Lift, to pierwsze skrzydło z trybem "stand by" 🙂

Firma Apco wymienia na swojej stronie zalety skrzydła Lift – łatwy start przy niewielkiej prędkości (podobno taki, jak na Force, więc naprawdę łatwy), miłe i miękkie lądowanie, najlepszy w swojej klasie zakres prędkości, lekko działające sterówki, niezwykłe bezpieczeństwo przy całym zakresie prędkości. Wszystko to daje  niesamowite wrażenia z lotu przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc silnika a więc oszczędności paliwa.

Zawory HIT zwiększają stabilność przy dowolnym kącie natarcia. Aby spowodować wzrost ciśnienia wewnątrz skrzydła, zwłaszcza na małych kątach natarcia, kiedy to użycie spida może spowodować jego deformację, firma Apco wyposażyła skrzydło w zawory „HIT” na krawędzi natarcia. Zawory te powodują wzrost ciśnienia wewnątrz płata zarówno podczas lotu z wciśniętą belką speeda jak i nietypowych stanach lotu.

System SRS systemem automatycznego wyjścia z przeciągnięcia pozwala na lot z minimalną prędkością bez zagrożenia wejściem w spadochronowanie. System SRS wykorzystuje sprawdzone, podstawowe zasady fizyk i aerodynamiki. W praktyce wygląda to tak, że pomimo mocnego zaciągnięcia sterówek skrzydło bezpiecznie leci dalej, tylko wolniej.

Stabilność skrzydła widać na niżej przedstawionym filmie. Oczywiście należy go traktować z przymrużeniem oka, lecz miałem Apco Force i jestem pewien, że w pewnym sensie to nie ściema. Oczywiście to żart firmy Apco, ale jest w nim sporo prawdy – te skrzydła tak mają. Ogólnie jestem pod wrażeniem Lifta i cieszę się, że powstała wersja Force dla początkujących.

Dane techniczne Apco Lift

Kod produktu Small Medium Large**
Ilość cel 40 42 44
Powierzchnia[m2] 26.17 28 29.82
Powierzchnia w rzucie [m2] 23.18 24.8 26.41
Rozpiętość [m] 11.28 11.93 12.58
Rozpiętość w rzucie [m] 9.43 9.97 10.51
Wydłużenie 4.86 5.08 5.30
Wydłużenie w rzucie 3.83 4 4.17
Waga pilota (lot swobodny) [kg] 70-100 85-120 110-140
Masa startowa PPG [kg] 75-140* 100-165* 125-185*
Waga skrzydła [kg] 5.9 6.5 7.1
Długość linek w rzędzie B [m] 6.52 7.17 7.63
Całkowita długość linek [m] 271 300 326

* maksymalna masa przewidziana do lotów z trajką
** LIFT Large – na razie niedostępne

Prędkości skrzydła Lift

V-min [km/h] 21
V-trim [km/h] 36-39
V-trim off [km/h] 48-50
V-max [km/h] 62+
Min. opadanie [m/s] przy optymalnym doważeniu mniej niż 1.1 m/sek

Dystrybutor firmy

na Polskę

www.airaction.pl

Walter Wojciechowski

mail: xcwalter@o2.pl
telefon: 0-502-403-765

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

10 odpowiedzi na „Apco LIFT czyli Force dla początkujących