Ankieta 2015 – wyniki

ankietaMam przyjemność przedstawić wyniki ankiety 2015 dotyczącej skrzydeł, napędów oraz profilu pilotów PPG. Bardzo dziękuję Wam za pomoc w jej opracowaniu oraz za cierpliwość przy jej wypełnianiu. Mam nadzieję, że ankieta pozwoli poznać sprzęt, na którym latamy oraz pomóc producentom w dopasowaniu lepszej oferty. Ankietę wypełniło 170 pilotów.

Dział I: Skrzydła

Nie zaskoczył podział polskiego rynku skrzydeł. Piloci są przyzwyczajeni do rodzimego producenta, co wyraźnie widać po wynikach ankiety. Niekwestionowanym królem jest więc firma Dudek Paragliders, potem długo, długo nic…

Król jest tylko  jeden...

Król jest tylko jeden…

Jak bardzo popularne są polskie skrzydła, jeszcze lepiej widać na wykresie poniżej. Firma Dudek zdeklasowała rywali. Widać te skrzydła Dudka nie są takie złe… Gdyby jeszcze były trochę tańsze, było by nam bardziej miło.

Najbardziej popularni producenci

Najbardziej popularni producenci

A teraz popularność skrzydeł. Spodziewałem się, że wygra Nucleon WRC, ale nie spodziewałem się, że zaraz za nim będzie Hadron! Dobrze trzyma się też Force.

skrzydla_popularnosc

Tworząc ankietę, byliśmy zainteresowani profilem skrzydeł. Jak widać królują skrzydła samostateczne, choć 31 respondentów lata na skrzydłach klasycznych.

profil_skrzydlaWiększość pilotów posiada skrzydła z aktualnym przeglądem, co bardzo mnie cieszy. Martwi mnie zaś pozostałą grupa 51 osób, które zadeklarowały brak aktualnego przeglądu. Brak przeglądu dotyczył zarówno starszych jak i nowszych modeli skrzydeł. Zauważyłem jednak, że w przypadku skrzydeł firmy Dudek Paragliders brak przeglądu jest stosunkowo rzadkim wystąpieniem w porównaniu do skrzydeł innych firm. Być może wpływa na to powszechnie dostępny serwis producenta jak i wiele punktów serwisowych w kraju.

czy_skrzydlo_przeglad_ma

Interesująco wygląda wynik serwisu. Pytanie miało na celu sprawdzenie świadomości kupujących. W większości (100 odp.) piloci prawdopodobnie świadomie zakupili skrzydło z aktualnym przeglądem (lub nowe), pozostali (38) sami zlecili przegląd skrzydła. Niestety 37 osób zadeklarowało brak ważnego przeglądu.

kto_wykonal_przeglad_skrzydla

Cieszy ilość skrzydeł nowych w stosunku do używanych, choć rozkład jest niemal połowiczny.

skrzydlo_nowe_uzywane

Odpowiedzi udzielane na pytanie o wiek skrzydła wypadły bardzo korzystnie. Latamy głównie na nowych (do 2 lat) lub nieco starszych skrzydłach. Nie uwzględniłem tutaj warunków użytkowania i przechowywania skrzydeł, co może znacznie skrócić jego przydatność do lotów.

skrzydlo_wiek

Przybliżony nalot skrzydła pozwala osądzić, że w większości przypadków piloci latają na skrzydłach o niewielkim nalocie, zaś skrzydła z nalotem powyżej 200 to rzadkość.

nalot_skrzydlaPytanie dotyczące sterowania skrzydłem pozwoliło sprawdzić popularność nie tylko metody sterowania, lecz też doświadczenia i potrzeb pilotów. Jak widać stosunkowo częstym systemem sterowania jest 2D i mini 2D, co oznacza, że są to albo zawodnicy, lub też piloci, którzy potrzebują mocniejszych wrażeń 🙂

skrzydlo_sterowanieZadowolenie z posiadanego skrzydła to podstawa. Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy ilu pilotów odczuwa satysfakcję ze skrzydła. Niezadowolonych jest jedynie 6 pilotów, jednak wcale nie musi to oznaczać, że źle wybrali – być może w grę wchodzą warunki ekonomiczne. Mimo wszystko można powiedzieć,  że jest nieźle.

skrzydlo_zadowolenieWielokrotnie pisałem, że bezpieczeństwo jest cechą mocno subiektywną i trudno jest je ocenić, lecz ankietowani stanęli na wysokości zadania, podając swoje odczucia bezpieczeństwa podczas latania na swoich skrzydłach. W przypadku niektórych skrzydeł padały skrajne odpowiedzi, np. w Apco Force i Revo jedni podawali, że profil jest sztywny, inni zaś, że profil harmonijkuje i pracuje nad głową oceniając skrzydło jako bardzo bezpieczne – czyli pewnie niektórzy nie latają w gorszych warunkach 🙂 Zaskoczyły mnie odpowiedzi dotyczące Snake – sztywny profil, pracuje nad głową, wymaga uwagi, bardzo bezpieczne. W przypadku Hadrona opisywaliście je jako skrzydło pracujące nad głową lecz o sztywnym profilu i które należy pilnować, czyli tak, jak być powinno. Odpowiedzi dotyczące Nucleona, Synthesisa, Reactiona, Burana czy Universala mnie nie zaskoczyły – betonowe i bezpieczne skrzydła.

skrzydlo_bezpieczenstwoOcenę trudności startu w bezwietrznych warunkach jest bardzo trudno określić, ze względu na dużą ilość składowych: DOŚWIADCZENIE, moc silnika czy inne warunki. Jednak większość pilotów, o ile wierzyć odpowiedziom, nie ma problemów ze startem w bezwietrznych warunkach.

skrzydlo_start_bezwietrze

Odpowiedni wybór rozmiaru skrzydła nie jest prosty. Oprócz tak oczywistych czynników jak masa startowa, należy się kierować także własnymi preferencjami oraz mocą silnika. Wielu respondentów (15) oceniło swoje skrzydła jako zbyt duże. Zaliczam się do nich także ja. Myślałem, że odpowiedzi będą dotyczyć gównie zbyt dużego wyboru Hadrona, jednak wielu pilotów deklarujących własne skrzydła jako „zbyt duże” to piloci użytkujący skrzydła Apco Force.

skrzydllo_rozmiar_odpowiedni

Kryteria wyboru skrzydeł podczas jego wyboru

W tym przypadku producenci mają przed sobą naprawdę duże wyzwanie. Idealne skrzydło to takie, które samo startuje, jest zwrotne, szybkie, bezpieczne i do tego nie ma dużego zapotrzebowania na moc silnika. Przyznacie, że te cechy wzajemnie się wykluczają?

Kryterium: CENA

Kryterium: CENA

Kryterium: ŁATWOŚĆ STARTU

Kryterium: ŁATWOŚĆ STARTU

Kryterium: STABILNOŚĆ

Kryterium: STABILNOŚĆ

skrzydlo_serwis_kryterium

Kryterium: DOSTĘPNOŚĆ SERWISU

Kryterium: JAKOŚĆ WYKONANIA

Kryterium: JAKOŚĆ WYKONANIA

skrzydlo_bezpieczenstwo_kryterium

Kryterium: BEZPIECZEŃSTWO

Kryterium: ZWROTNOŚĆ

Kryterium: ZWROTNOŚĆ

Kryterium: POLSKI PRODUCENT

Kryterium: POLSKI PRODUCENT

Kryterium: NOWE LUB Z NIEWIELKIM NALOTEM

Kryterium: NOWE LUB Z NIEWIELKIM NALOTEM

Kryterium: SZYBKOŚĆ

Kryterium: SZYBKOŚĆ

Kryterium: "NOŚNOŚĆ"

Kryterium: „NOŚNOŚĆ”

Z ankiety wynika, że dla dla blisko połowy pilotów jest wszystko jedno, czy skrzydło pochodzi od polskiego czy zagranicznego producenta, więc trochę słabo z naszym patriotyzmem gospodarczym. Podobnie jest w innych branżach. Skoro jednak polski producent jest tak popularny na naszym rynku, to oznacza, że wybieramy te skrzydła po prostu dlatego, że są dobre.

Drodzy producenci! Kryteria wyboru skrzydła przez pilotów, to odpowiedzi dla was. Wiem, że nośność i prędkość nie jest jest równa bezpieczeństwu, zaś wraz ze wzrostem prędkości rośnie zapotrzebowanie na moc, ale może jakoś uda się to wszystko pogodzić? Tak, wiem – jest skrzydło, które spełnia większość warunków (Hadron), ale przecież nie jest ono dla wszystkich. Podczas projektowania musicie uwzględniać wiele kompromisów, tylko jak znaleźć ten złoty środek?

Dział II: Napędy PPG

W przypadku napędów, pierwsze miejsce zdobył producent Techno-Fly. Podobnie jak w przypadku skrzydeł, cenimy naszego producenta za Ventory oraz Rotory. II miejsce zajęła firma Ec Extreme. III miejsce, co jest dla mnie zaskoczeniem – firma Paramotor. Moje zaskoczenie wynika z faktu, że nie zdawałem sobie sprawy o takiej popularności napędów firmy Paramotor. Mamy więc na pudle „trzech tenorów”, jako czołowych producentów napędów w Polsce.

pudlo1122_nap

Miejsce 4 (przegrywa tylko 1 punktem z Paramotor) zajęła firma Motoroma, która na przestrzeni ostatnich kilku lat sporo zyskała i ta tendencja będzie rosła.

Jeszcze raz wykres popularności producentów wraz ze szczegółowymi wynikami. Proszę zwrócić uwagę na dużą ilość napędów (inny – fabryczny – 14 sztuk). Są to zapewne napędy producentów, których nie wymieniłem oraz spora ilość samoróbek – 21. Przy czym nie muszą być to samoróbki typu MZ, lecz także napędy składane z fabrycznych silników.

Napędy PPG - producenci

Napędy PPG – producenci

Jeśli chodzi o silniki, wciąż króluje SOLO210. Zaraz za nim, znajdziemy Mostera oraz Ventora.

Najbardziej popularne silniki

Najbardziej popularne silniki

Rozbieżność nalotu jest znacznie większa niż w przypadku skrzydeł, co oznacza, że częściej wymieniamy skrzydła. Warto przyjrzeć się poniższemu wykresowi przy zakupie używanego napędu z deklarowanym nalotem rzędu 30h. Z drugiej strony nie nalot jest ważny, lecz cykliczny serwis.

Nalot napędów

Nalot napędów

Wciąż wielu z nas kupuje napędy używane, choć przeważają napędy nowe.

naped_nowy_uzywanyCieszy za to młody wiek napędów. Większość lata napędami nowymi (< rok) oraz rocznymi.

naped_wiekWiele z napędów dziwnie mało palą – 3,4 litry to naprawdę dobry wynik. Mi się to nie udaje – chyba ze względu na sposób latania. Ale te 7 litrów to już przesada dla portfela… 🙂

naped_srednie_spalanieWśród śmigieł króluje Helix a za nim Rusłan.

naped_smigloOto kilka opinii:

  • 3 łopatowe Rewelacja, mały moment odśmigłowy, szybo się wkręca, mniejsze drgania
  • Odradzam rusłana zawsze brak torowości !!
  • Mam 3 śmigla Werenc R3, Peszke px 132b (stale i nastawne)
  • Bardzo dobre drewniana kopia kompozytowego Rusłana.
  • Karbonowe Rusłana bardzo dobre, jak na jego cenę (udało mi się wyrwać nowsze za 600 zł). Posiadam stare 2011 rok i nowe 2014, oby dwie 130 cm. Stare (szeroka łopata) mocniej zaciąża niż nowe szablaste (038), jest przez to ekonomiczniejsze. Być może na wyższych prędkościach lepiej pracuje to nowsze, ale ja tylko zauważyłem że lepiej pcha to stare.
  • Parapower 124 delikatne.
  • Po zmianie z „Igorowego” na Peszke przyrost mocy o 4 kg. na hamowni.
    Piotrowski zrobil specjalnie pod moj naped smiglo i jestem mega zadowolony
  • Śmigło niedawno zmienione ze standardowego Helixa, również dwułopatowe, nienastawne. W porównaniu do poprzednika lepsza kultura pracy, mniejsze drgania, mniejszy hałas, lepiej się wkręca(jest ok 500g lżejsze niż helix stosowany przez polini) i lepiej zaciąża silnik(do obrotów podanych przez producenta).
  • ok, moster kręci 7500 max przy śmigle 14. Na helixie dedykowanym mam 8200 a nie czuję różnicy poza innym dźwiękiem pracy (rusłan jest trochę cichszy)

Interesował nas sposób podwieszenia pilotów i oto wyniki:

naped_podwieszenie

Zapytaliśmy o miejsce serwisowania napędów. Okazuje się, że piloci są w wielu przypadkach jednocześnie serwisantami własnych maszyn.

naped_serwisowanie

naped_ile_gwarancji

A teraz lista awarii, które wystąpiły w okresie gwarancyjnym. Wiele odpowiedzi było pustych – co cieszy. Niektóre przytaczam poniżej.

  • Wyskoczyła sprężyna z szarpaczki,wymiana przekłądni zębatej.
  • Szarpaczki – 3szt
  • Sprężyna w szarpance
  • Wymiana kartera po pęknięciu,wymiana szpilek po wyruszaniu się,wymiana głowicy ,kilkukrotne wymienienie szarpaczki,wielokrotne wydmuchiwanie oringu pod głowicą,
  • Rezonans, sprzęgło, chłodnica
  • Piasta śmigła, luźne pasowanie łożyska.
  • uszczelka przy przekładni
  • Szarpaczka, cewka zapłonowa, przepalony tłok
  • nic ale dwa razy spadła fajka ze swiecy (poprawiłem, usprawniłem)
  • Po zakupie w nowym egzemplarzu trzeba było poprawić instalację elektryczną (połączenia z cewką zostały wykonane niechlujnie), zeszlifować kołki łączeniowe kosza, bo zaczepiały się o nie linki przy stawianiu skrzydła. Wymieniono 6 szarpaczek (w tym tą najnowszą z plastikowymi zębami), pasek wielorowkowy, linkę szarpaczki na Stihla. Dwukrotnie została wypalona dziura w tłoku, a ostatnio 3 raz !!! Wymieniony gaźnik Tillotson – okazał się beznadziejnym szmelcem, trudnym w regulacji (serwis nie potrafił go prawidłowo wyregulować) Po wypalonych dziurach trzeba było wymienić: 2 x cylinder 2 x tłok 2 x świecę 1 x wał, łożyska i uszczelniacze
  • Szarpanka cewka pękł kosz jakieś problemy z tlokiem
  • Pierwsze odpalenie i brak możliwości wyłączenia silnika- za krótkie przewody w manetce wyrwały pół wyłącznika zapłonu. Niedbalstwo! Ciągle zapowietrzający się układ paliwowy, lewe powietrze dostające sie przez tanią gruszkę. Prawie zatarty silnik, świeca biała w czasie docierania, ustawiona bardzo uboga mieszanka. Niedbalstwo. Urwanie niezabezpieczonego przewodu do wyłączania zapłonu z cewki zapłonowej i znowu brak wyłączenia silnika. Niechlujstwo! Po parunastu godzinach użytkowania: Przesiąkająca głowica, przeciekający rezonans, rozkruszone tuleje w szarpaczce (działało trochę ciężej) Wszystkie usterki sam usunąłem z bezsilności do producenta napędu, a te ostatnie po konsultacji z producentem samego silnika i dosłaniu mi części.
  • mocowanie dyfuzora, cieknący silnik, 3 paski, łożyska koła pasowego
  • Kosz, Pęknięty karter
  • Uszkodzenie membrany gaźnika, została wymieniona i wszystko ok.
  • Guma mocująca gaźnik, rozrusznik.
  • Poduszka i od tego uszkodzony rezonans. Producent stanął na wysokości zadania i wymienił części na gwarancji.
    łozyska wału, uszczelniacze, rozrusznik elektryczny, szarpaczka, koło pasowe, poduszka tłumika, pompka paliwowa, cewka
  • Nic. Była akcja serwisowa wymiany łożysk (po gwarancji) na swożniu tłoka przez polini, więc Walter zrobił wszystko darmowo, serwis door to door.
  • Wymiana cewki, wydarty gwint szpilki przy cylindrze. producent podaje w instrukcji 33kn, po rozmowie tel. powiedział że 26kn
  • Wydmuchana uszczelka między cylindrem a kolankiem wydechu Urwana szpilka mocująca wydech (wynik wydmuchania uszczelki – moja wina) Pęknięte kolanko wydechu (widoczne błędy w spawaniu – spoina „odkleiła” się, znajomy spawacz pospawał i lata dalej bez problemu) Wygięta wypora (samoistnie – zbyt cienki profil i za długa) Zatrzask mocujący wyporę do ramy napędu „wgryzł” się w wyporę (za cienki profil wypory, daleki od ideału model mocowania wypory do ramy napędu)
  • Jeden pasek rowki zżarło po 20h, i wybite jabłko wydechu
  • 3x Rezonans 1x Pęknięcie ramy 1x dziura w uprzęży
  • Poduszki tłumika i dotłumiacza, szarpaczka, przewód masowy.
  • szarpaczka, rozszczelnienie silnika
  • Pasek po 20h,, szarpaczka nawet nie zliczę na pewno więcej niż 10 razy do czasu wymiany na nową, rozlutował się przewód elektryczny od gaszenia silnika, rozleciała się manetka gazu, poduszka pod silnikiem, wytarty kieliszek od szarpaczki
  • Rozrusznik (szarpaczka)
  • pęknięty mimośród

Oczywiście należało zapytać pilotów, ile gwarancji otrzymali po zakupie napędu.

naped_ile_gwarancji

naped_korzystal_z_gwarancji

Poniższe odpowiedzi na pytanie o opłaty za naprawę gwarancyjną niepodyktowane było chęcią napiętnowania producentów, choć interesowała mnie skala tego typu przypadków oraz ilość serwisu, w przypadku których pilot wyraził chęć naprawy gwarancyjnej oraz dodatkowych czynności, które przy okazji podjął producent. Np. spotkałem się z wieloma opiniami, w których producent, oprócz darmowej naprawy, zaproponował przy okazji wymianę np. łożysk, paska, gaźnika, regulacji, co jest postępowaniem jak najbardziej pozytywnym, świadczącym dobrze o producencie.

naped_gwar_placilNiestety pomimo gwarancji 11 respondentów musiało zapłacić za serwis gwarancyjny, 104 nie korzystało z gwarancji, zaś 7 pilotów świadomie zgodziło się dopłacić do czynności serwisowych.

Jeśli chodzi o terminowość naprawy, nie jest źle, choć producenci muszą wyciągnąć wnioski z poniższego wykresu. Większość jest zadowolona lub prawie zadowolona. Wciąż jednak kilkunastu pilotów ma sporo do zarzucenia terminowości serwisów.

naped_terminowosc_gwarancja

Jeśli zaś chodzi o kontakt z serwisem, jest znacznie lepiej.

naped_kontakt_z_serwisem_gwarancjaJakość naprawy gwarancyjnej też nie wypada tragicznie, choć producenci mogą wziąć sobie do serca poniższy wykres.

naped_jakosc_naprawy_gwarancjaWiększość pilotów poleciłoby swój napęd innym. Część pilotów (48) poleciłoby, w zależności od wagi pilota, co jest bardzo rozsądne, bowiem bywają napędy dobre, lecz zbyt słabe dla pilotów o większej masie startowej.

naped_typowe_usterki

naped_czy_poleca

Wybór napędu – kryteria

Kryterium: CENA

Kryterium: CENA

naped_popularnosc_kryterium

Kryterium: POPULARNOŚĆ

Kryterium: SERWIS W OKOLICY

Kryterium: SERWIS W OKOLICY

Kryterium: OPINIE PILOTÓW

Kryterium: OPINIE PILOTÓW

naped_bezawaryjnosc_kryterium

Kryterium: BEZAWARYJNOŚĆ

Kryterium: SIŁA CIĄGU

Kryterium: SIŁA CIĄGU

Kryterium: CIĘŻAR NAPĘDU

Kryterium: CIĘŻAR NAPĘDU

Kryterium: SPRZĘGŁO

Kryterium: SPRZĘGŁO

Kryterium: ZUŻYCIE PALIWA

Kryterium: ZUŻYCIE PALIWA

Kryterium: KOSZT CZĘŚCI ZAMIENNYCH

Kryterium: KOSZT CZĘŚCI ZAMIENNYCH

Kryterium: WYTRZYMAŁOŚĆ KOSZA

Kryterium: WYTRZYMAŁOŚĆ KOSZA

Kryterium: DOSTĘPNOŚĆ RÓŻNYCH WERSJI KOSZA

Kryterium: DOSTĘPNOŚĆ RÓŻNYCH WERSJI KOSZA

A teraz preferencje pilotów dotyczące kosza ochronnego

naped_preferencje_kosza

Część III: Profil pilota

Najpierw masa startowa pilotów.

Mas startowe pilotów

Masy startowe pilotów

piloci_poziom_umiejetnosci

piloci_latanie_czestosc

piloci_sposob_latania

piloci_sk

piloci_udzial_zawody

trajka_czylata

Trajki: własna konstrukcja (9), Paramotor, Paraelement Spyder (3), Airone (8), Dynamic Sport, Gimilot Kermit (2), Skytrekking, Wwerenc, Chudziński, Fenix, Fly Castellucio.

rsh_posiadanie

Wiek spadochronu zapasowego w latach (częstość występowania): 3 (2), 1 (2), 2, 7, 6, 5, 4, 9, 8, 14, 12, 10, 9

rsh_czy_lata

rsh_przekladanie

piloci_sam_grupa

piloci_stowarzyszenia

Gdzie latają piloci: Zduńska Wola, lubelskie, Kraków, świetokrzyskie (2), podkarpackie, Piaseczyński, zachodniopomorskie, Kutno, lubuskie, Góra, Tarnów, Zamość, pow. Wyszków, Bonrowniki LuftHanysa, Krapkowice, kujawsko pomorskie, Polkowice, mazowieckie, warszawa, Zawiercie, Rzeszów, Krasocin, Częstochowa, stalowowolski, mazowieckie, Szczecin, Bielsko Biała, Grudziądz, Legionowo, Radom, Trójmiasto, Gliwice, małopolskie, śląskie, Sokolniki, woj. Łódzkie, powiat wieruszowski, powiat cieszyński, Grajewo Podlaskie, Kuj.-Pom., Przemyśl, Dębica, Gorzów Wlkp, Tarnów, okolice Dukli, Ruda Śląska, Siedlce, Puck, Świdwin, Piotrków Trybunalski, lubelskie, podkarpacie, dolnośląskie, Krapkowice, opolskie, mazowieckie, sochaczewski, świetokrzyskie, Hajnówka, podlaskie, Michałków, Elbląg, Urszulin, cała Polska, zachodniopomorskie, Żywiec, Lwów, Dąbrowa Górnicza, Mikołów, Bielsk Podlaski, Gdów, Bobrowniki, Góra/Lubin, Krasnystaw, Ostrów wlkp, okolice Rzeszowa, Lubelskie + Norwegia, Kołobrzeg Bydgoszcz, Olsztyn, Rybnik, Gliwice, Ostrów Wielkopolski, Świnoujście, Białystok, Ostrowiec Swiętokrzyski, Środa Śląska, Powiaty Gliwicki i Rybnicki, powiat rzeszowski, kujawsko pomorskie, Głogów, Warszawa, St. Wola, głównie okolice Warszawy, czasem powiat Sandomierz, Sosnowiec, Białogard, Krosno Odrzańskie, pow. łęczyński, Ryki, lubelskie, okolice Warszawy, Pyskowice, Śląskie, Nidzica, Konin, Lubuskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, Żuromin, mazowieckie, Poznań, Kuj-pom., Bartoszyce warmińsko-mazurskie, Sokolniki, woj. Lodzkie, powiat Wieruszowski, Żyrardów, Opatów, wielkopolska, woj. Dolnośląskie Gmina Góra, Elblag, pow Poznański, Samborowo, Pszczyna.

picoli_wpomagacze

zakup_polskie_pochodzenie

piloci_FIS

piloci_start_ile_razy

smigla_lamanie

piloci_typowa_wysokosc

rywalizacja_zainteresowanie

kierunek_rozwoju

Uwaga. Ze względu na kilka błędnych lub niejasnych odpowiedzi, wyniki ankiety mogą zawierać pewien błąd. Jeśli kogoś z Was interesują wyniki pojedyncze, proszę o kontakt – wyślę dane do analizy w CSV.
Dodaj do zakładek Link.

Jedna odpowiedź na „Ankieta 2015 – wyniki

  1. Artur komentarz:

    Ciekawe wyniki zwłaszcza jeśli chodzi o wiek skrzydeł. Ale podejrzewam że mijają się one z prawdą bo z ankiety wynika że większość skrzydeł po 3 roku użytkowania ląduje w kuble na śmieci.