SOLO 210 – poślizg paska, pytanie techniczne do czytelników

Zdecydowałem się umieścić na blogu prośbę o pomoc jednego z pilotów, skierowaną do konstruktorów oraz mechaników. Mam nadzieję, że znajdą się chętni, którzy mogą udzielić w tej sprawie cennych informacji, które z pewnością przydadzą się także innym.Jakiś czas temu po zakupie przeze mnie napędu solo 210 (drugi właściciel) i wylataniu  na mim około 50 – 60 godz, zaczęły się techniczne kłopoty, w postaci m.in. poślizgu na przekładni paska napędu. Początkowo działo się to tylko przy szybkim dodawaniu gazu i nie było bardzo uciążliwe, lecz w miarę upływu czasu, problem się nasilał. W końcu latanie stało się męczące, a wręcz niemożliwe.

Przelozenie

Postanowiłem zakupić nowe koło pasowe a przy tej okazji zmienić je na inne przełożenie dla śmigła 124cm (było 112). Dodam, że jak to bywa w takich przypadkach, zastosowałem standardową procedure napięcia paska przez podniesienie półki wału i spryskiwanie paska od czasu do czasu specjalnym antypoślizgowym preparatem (stosowanym do pasków alternatorów w motoryzacji). Na jakiś czas poślizg paska znikał, ale nie na długo. Po zdjęciu małego koła i dokładnych oględzinach zauważyłem poprzecierane rowki. Prawie połowa z nich straciła swój pierwotny kształt.

W firmie Parapower zakupiłem i zamontowałem nowe koło i teraz do was drodzy czytelnicy mam pytanie: Jak to teraz wszystko prawidłowo ustawić względem siebie?

Jak wszyscy wiemy, rowki kół pasowych powinny być względem siebie ustawione współosiowo. Z tego co wiem, ustawienie nie musi być super dokładne, ponieważ są dopuszczalne pewne odchyłki od osi ale jednak ustawienie powinno być dokładne. Jeżeli będzie zbyt duże, jak było prawdopodobnie u mnie wcześniej (zakładając, że koło było wykonane zgodnie ze sztuką ), mój problem prawdopodobnie szybko powróci. Jest na to jakiś dobry prosty sposób? Czy mechanicy i producenci napędów ustawiają koła względem siebie przy pomocy specjalnych przyrządów? Próbowałem znaleźć jakieś informacje w Internecie, ale oprócz norm na rowki, paski, dobór przełożeń, konkretnych przykładów brak. Jak wy, konstruktorzy i wykonawcy radzicie z sobie z ustawieniami? Odpowiedzi proszę wpisywać w polu komentarzy.

Może Wasza pomoc przyda się nie tylko mi, lecz także innym przy samodzielnej budowie lub remoncie.

Robert P.

Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „SOLO 210 – poślizg paska, pytanie techniczne do czytelników