Jeśli macie napędy Solo na starych zapłonach (platynki lub stare cewkomoduły), możecie przerobić je na lekki rozruch. Operacja znacznie ułatwi odpalanie silnika i poprawi kulturę pracy. Potrzebne będą dwie cewki z Allegro za 75 zł + 15 zł wysyłka. Należy też zrobić podstawkę pod cewkę. Takie rozwiązanie daje imponującą iskrę. W starym zapłonie na platynki trzeba wyrzucić wyrzucić starą cewke i przerywacz. Na ich miejsce zamontować cewkę od Crossa 110 i kupić cewkomoduł od Italjeta.
Co trzeba kupić?
Allegro (sprzedający CMPcrossland): CEWKA ZAPŁONU QUAD 110 125 CROSS 110 125 ZAPŁON – 25zł.
http://moto.allegro.pl/cewka-zaplonu-quad-110-125-cross-110-125-zaplon-i1923419236.html
Allegro (sprzedający v_max_ostroleka): CEWKOMODUŁ cewka moduł SUZUKI ITALJET HYOSUNG itp. – 50zł.
Motoryzacja – Allegro.pl – samochody, części i akcesoria, giełda – sklep online
Mając zgromadzone niezbędne materiały, przystępujemy do pracy.
Poniżej na obrazku widać stator z cewką i przerywaczem wyjęty z silnika. Wyrzucamy wszystko, zostaje sama podstawa.
W miejscu starej cewki rozpiłowujemy otwory, gdzie była zamontowana stara cewka, gdyż nowa ma szerszy rozstaw śrub. Czynność tę najlepiej wykonać okrągłym pilnikiem fi 4 mm – takim do ostrzenia łańcuchów pilarek.
Nowa cewka musi mieścić się w rozpiłowanym miejscu. Następnie przykręcamy nową cewkę i dajemy śruby o rozmiarze 4 łbem od dołu a nakrętką od góry. Łeb śruby na dole trzeba wpuścić, aby nie wystawał.
Przykręcamy nową cewkę w tym samym miejscu, gdzie była zamontowana poprzednia cewka na przerywacz. Wypuszczamy kabel prądowy na zewnątrz (tak jest w nowych rozruchach).
Podałem tu dwa typy cewkomodułu. Ten z błyszczącą naklejką jest trochę droższy, ale lepszy (to ten, który kiedyś podawałem jako zamiennik do motoromy – od Suzuki AD 50). Zdecydowanie lepszy (lepsza iskra) jest cewkomoduł do motoromy z błyszczącą nalepką.
![]() |
![]() |
Rysunki powyżej ilustrują sposób łączenia przewodów. Ważne, żeby dobrze podpiąć przewody, bo zmiana końcówek przestawi zapłon o 90 stopni – czyli: masa jest od spodu od podstawy, pierwszy pin przy tym zestawie (przy motoromie jest odwrotnie).
Na koniec należy ustawić zapłon lampą stroboskopową na 2.2mm przed GMP.
Taki układ zapłonowy można też zastosować w przypadku, gdy „oryginał” ulegnie uszkodzeniu. Wówczas zamiast płacić za samą cewkę 350 zł, kupujemy dwie cewki za 100 zł i samodzielnie montujemy. Resztę kasy, czyli 250zł. można spokojnie… przepić 🙂
Wykonałem już niejeden taki zapłon i działa. W tym modelu jest tylko jedna iskra na obrót wału.
pozdrawiam
KAJAN
Witam z tym zapłonem to jakas lipa kupiłem te części co piszę Kajan zamontowałem tak jak pisze i nic nie ma iskry wymagane jest napięcie z cewki ok 24volt by cewkomoduł dał iskrę a w napędzie to jest nie osiągalne
Mistrzu Kajanie.
Prawdę pisze prezes: „rób, rób ,rób” bo przecież pogłupieli z tymi cenami składacze, dilerzy tych gównolitów zalewających nasz rynek fundując niespodzianki na ziemi i w powietrzu.
Na zdjęciu pokazałeś zapłon TCI, na wspólnym środkowym rdzeniu nawinięte są dwa uzwojenia,pierwotne i wtórne.Prąd indukowany jest przez magnes zalany w aluminiowym kole wtedy gdy natrafia na nabiegunniki,zauważyłeś że jest ich trzy, w niektórych dwa,i żeby dowiedzieć się jak to działa i jaka jest różnica między różnymi typami zapłonu to sobie wydłub z google, bo widzę że nie mamy o czym rozmawiać.Wiechu.
widzisz wiechu szkoda że twoja wiedza opiera się na tym co wydłubiesz z google
a jeździłeś starą jaskółką ? 🙂
właśnie taką teraz restauruję.
zapłon bateryjny jest to zapłon do którego potrzebne jest zewnętrzne źródło napięcia i to cała różnica w wielu takich rozwiązaniach jest stosowany cewkomoduł który jest sprzęgnięty z czujnikiem Halla który odczytuje pozycję wału korbowego
lub jak w starych rozwiązaniach przerywacz
wiechu a rozrysuj mi schemat zapłonu z mojego napędu
zdjęcie przedstawia cały układ zapłonowy
czerwony przewód to obrotomierz, czarny gruby to wysokie napięcie do świecy a w oplocie czarny do gaszenia silnika
http://imageshack.us/photo/my-images/269/dsc02436a.jpg/
Do Pawlla,cóż dzisiaj nie uczą i widać efekty,wszystko Ci się pomyliło, radzę rozebrać cewko moduł typu DCI, TCI, porównać to z zapłonem bateryjnym i dopiero dyskutować.Zresztą Kajan przedstawił schemat.Wiechu.
http://www.motelek.net/andere/cdi/china_cdi/suzuki_ad50.png
Taki tu zastosowalem cewkomodul…do tego jeszcze cewka zasilajaca cewkomodul i wszystko hula
widzę wiechu że w 7 klasie uczyli cię zasad indukcji elektromagnetycznej i podstaw elektroniki
pozazdrościć takiej szkoły :-))
myślę że chodzi ci o coś takiego http://ogar205tuning.republika.pl/img/vape.jpg
lecz tego typu cewka korzysta z czujnika położenia wału korbowego lub jak kto woli czujnika Halla i najczęściej jest to zapłon typu bateryjnego
Daśku i Pawllo ,żeby to zrozumieć wystarczy podręcznik fizyki z 7 i 8 kl. szkoły podst.Dodam że w cewko module jest jeszcze układ elektroniczny który wyzwoli impuls gdy ten osiągnie zadaną minimalną wartość, dzieje się to w ułamku sek.Wiechu.
właśnie tak
odpowiednie umieszczenie cewki i jej wzbudzenie
przez element magnetyczny powoduje iskrę na elektrodach świecy zapłonowej. Faktem jest że nie mamy możliwości regulacji konta wyprzedzenia zapłonu wraz ze wzrostem obrotów lecz zyskujemy bardzo prosty niezawodny układ zapłonowy, zresztą dokładnie tak to wygląda w mosterze, aluminiowe koło średnicy około 90mm. z dwoma niewielkimi magnesami blisko siebie wzbudza cewkę i to tyle.
wiechu może właśnie dwa magnesy blisko siebie są sekretem do wzbudzenia cewki przy niskich obrotach tego nie wiem no chyba są dwa ponieważ muszą mieć przeciwne bieguny
Jak to się dzieje, że nie potrzeba w tym przypadku impulsatora? Czy to umieszczenie cewki generuje impuls w odpowiednim momencie bez żadnej regulacji wyprzedzenia zapłonu?
Do Kajana, tu muszę Cię pochwalić że dzielisz się swoim racjonalizatorstwem, od siebie dodam że jest to zapłon typu DCI, ta cewka zastąpiła zwykłą cewkę zapłonową, przy obrocie magneta ładuje kondensator który znajduje się w cewko module,a ten wyładowując się wzbudza uzwojenie wysokiego napięcia dając iskrę na świecy.Problemem jest duży ciężar magneta.Osobiście próbowałem z TCI ,ale te o małych średnicach kół z zalanym magnesem muszą mieć większą prędkość kątową, co trudno osiągnąć przy rozruchu.Wiechu.
prośba do KAJANA
KAJANIE PROSIMY !!!
Wiemy że masz wielki mózg, ale niestety duszę wynalazcy, jeszcze nie skończysz jednego napędu, a już robisz drugi. Cały rynek wciska nam drogi wadliwy sprzęt. Zrób w końcu dobry napęd z dostępnych tanich części jak już go zrobisz lub jeżeli go masz to nie rób nowego tylko następny taki sam i następny, następny, następny i zacznij go opychać bo inaczej…