Pisząc artykuł o wydechu Kajana, sami chcieliśmy przetestować to usprawnienie w praktyce. Wysłaliśmy więc do przeróbki 2 wydechy z napędów Parapower. Po kilku dniach przyszła upragniona przesyłka, a w niej przerobione wydechy. Przeróbka trwa około 2-3 dni i kosztuje 300 zł. Pierwsze wrażenie – rewelacja. Wydechy wyglądają bardzo efektownie. Podczas montażu zauważamy, że dziura umożliwiająca wkręcenie śruby została zaspawana. Po skontaktowaniu się z Kajanem już wiemy – tak ma być. Należy użyć innej śruby i montaż tłumika jest nieco utrudniony – ale udaje się to zrobić.
Pilot1:
– waga pilota: 86kg, – skrzydło: VOX27A (75/97kg)
– napęd: Parapower
– spalanie: 4,5-5l/godz. (przed przeróbką)
– masa startowa: 115kg
Pilot2:
– waga pilota: 110kg,
– skrzydło: VOX31 (110/135kg)
– napęd: Parapower
– spalanie: 5-5,5l/godz. (przed przeróbką)
– masa startowa: 145kg
Spalanie spadło w obu przypadkach o 1około litr nawet przy wygłupach nad ziemią. Siła ciągu według naszego odczucia wzrosła zauważalnie, ale bez rewelacji. Latając nisko nad ziemią zawsze lepiej mieć zapas mocy, a taki margines daje właśnie wydech Kajana. Silnik pracuje równo w całym zakresie obrotów. Płynnie i szybko wkręca się na obroty. Jeśli chodzi o dźwięk silnika, to jest nieco metaliczny i trochę głośniejszy od oryginału. Niestety nie mogliśmy sprawdzić zbyt dobrze ciągu, gdyż nie mieliśmy odpowiedniej hamowni. Waga łazienkowa przystawiona do ściany wskazywała około 48 – 52kg ale oczywiście to tylko teoria.
Wady: nie do końca starannie wykonane spawy w obu przypadkach. Jak widać na załączonych zdjęciach, spawy wyglądają profesjonalnie i są gładkie, ale są nieszczelne. Powoduje to wyciekanie spalin na zewnątrz i tłumik jest troszkę umazany w mieszance. Po 3 lotach jednak nieszczelność sama się zasklepiła. Problem sam się rozwiązał, ale niesmak niedoróbki pozostał. Kajan chętnie chciał podjąć się poprawienia spawu w ramach gwarancji.
Uwaga! Zauważyliśmy, że po 3 lotach śruby mocujące tłumik z głowicą i półką mają tendencję do odkręcania się po kilku lotach. Należy więc zastosować podkładki sprężynujące bądź zablokować nakrętki przed odkręceniem i kontrolować ich dokręcenie przed każdym lotem.
Rozwiązanie ciągłego odkręcania się wspornika dolnego łączącego tłumik z głowicą jest proste. Autorem rozwiązania jest Paweł Kunysz. Należy zastąpić śrubę głowicy trzymającą uchwyt dorobioną szpilką wkręconą do cylindra na klej. Wspornik tłumika należy wtedy zaś dokręcić nakrętką samokontrującą. Wówczas problem odkręcania się wspornika zniknie.
Na koniec możemy niezdecydowanym napisać, że nasza opinia o przeróbce kajana jest pozytywna. Warto zainwestować w usprawnienie wydechu. Oprócz lepszej „kultury pracy” silnika, większej mocy pozwalającej na jej zapas, byliśmy mile zaskoczeni niższym spalaniem.
Polecamy!
Leszek Klich i Tomek Moskal
Witam wszystkich latam w Wyszkowie woj. mazowieckie już ponad 10 lat na tym samym napędzie Soło 210 , śmigło 110 niedawno odebrałem tłumik pół rezonans przerobiony ze zwykłego przez Kajana oświadczam wszystkim ZAINWESTUJCIE .