Raket „OSA” od firmy Airaction

IMAG0297 (Copy)W roku 2014 na Pararudnikach nasz nowy pilot zakupił napęd OSA firmy Airation. Do dziś napęd nie ma zbyt wielkiego nalotu, po którym można napisać coś na temat jego niezawodności, lecz upłynęło wystarczająco czasu, abym mógł napisać co nieco. Do jego zakupu skłonił nas dobry wynik ciągu (napęd osiągnął 55kg ciągu), jest znany z niewielkiej awaryjności oraz niewielkiej wagi. Nie bez znaczenia jest też jego rozsądna cena – poniżej 10.000 zł, co przyczyniło się do jego spopularyzowania.

Napęd Osa to lekki napęd z popularnym silnikiem Raket 120 przeznaczony dla pilotów o masie ciała do 80kg. Napęd został wyposażony w sprzęgło odśrodkowe, które gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podczas przygotowania sprzętu do startu, fazy startu oraz lądowania. Osobiście niezbyt lubię latać napędami ze sprzęgłem, lecz zdaję sobie sprawę z wielu zalet tego rozwiązania. Silnik Raket nie jest demonem mocy, lecz w przypadku OSY jest inaczej. Specjalnie do niego firma Airaction zaprojektowała dedykowany system rezonansowy, zwiększający moc oraz wyciszający pracę silnika. Jak chwali się Walter Wojciechowski – dla uzyskania jak najlepszych osiągów i niskiej wagi w konstruowanie systemu rezonansowego zaangażowani zostali najlepsi specjaliści z parku maszyn żużlowego zespołu Włókniarz Częstochowa, wielokrotnego mistrza Polski, oraz inżynierowie z Politechniki Częstochowskiej. Nie jestem w  stanie sprawdzić czy to prawda, czy też marketing, jednak mogę potwierdzić, że napęd OSA generuje przyjemnie duży ciąg oraz charakteryzuje się bardzo szybką reakcją na wciśnięcie manetki. Napęd wyposażono w zabezpieczenia poduszek silnika i wydechu, co zapobiega uszkodzeniom a tym samym zwiększa bezpieczeństwo. Być może uważacie, że to zabezpieczenie jest normą, lecz muszę ze smutkiem napisać, że nie we wszystkich napędach…

Kosz napędu został wykonany z aluminium. Nasz egzemplarz to dwuringowy kosz dzielony na dwie części, choć opcjonalnie występują wersje dzielone na cztery. Kosz charakteryzuje się gęstym oplotem i dużą wytrzymałością na gięcie. Próby ugięcia z góry oraz z boku potwierdziły, że jest to solidna konstrukcja, która nie oprze się linkom czy niewielkim przewrotkom. Spawy wyglądają profesjonalnie, zaś po złożeniu, nie zauważyłem „luzów” w miejscu łączeń, co udaje mi się wykryć w niektórych koszach.

Wszelkie łączenia są dopasowane bardzo solidnie

Wszelkie łączenia są dopasowane bardzo solidnie

Składanie kosza nie nastręcza trudności ani nie zabiera wiele czasu, choć właściciel zrobił to w mgnieniu oka, zaś mi zajęło to nieco więcej czasu.

Kosz

Połówka kosza

Drobnym mankamentem (na nasze życzenie) jest wielkość połówki kosza – jeśli dysponujecie małym autem, warto wybrać wersję kosza dzieloną na cztery.

IMAG0320 (Copy)

Napęd wyposażono w bardzo wygodną uprząż firmy Apco z automatycznymi zapięciami i bloczkami do speed systemu. Otrzymaliśmy napęd wyważony do wagi naszego pilota, więc po podwieszeniu się, pozostało nam tylko skontrolowanie pochylenia, huśtanie się i testowanie wygodnej uprzęży.

Uprząż Apco

Bardzo lekka i wygodna uprząż Apco

Napęd OSA został wyposażony w 12 litrowy zbiornik paliwa, co zapewnia duży zasięg lotu – oczywiście w zależności od masy startowej oraz skrzydła. Pojemność 12 litrów wydają się dobrym pomysłem dla przelotowców, gdyż napędy potrafią być oszczędne lub paliwożerne – również w zależności od stylu latania. Nasz Raket spala średnio 3-3,5 l mieszanki na godzinę lotu przy skrzydle klasycznym, co daje kilka godzin lotu 🙂

Zbiornik paliwa

Zbiornik paliwa OSY

Zadaniem carbonowego filtru powietrza jest zabezpieczenie gaźnika przed zanieczyszczeniami poderwanymi z ziemi przez śmigło i tymi które można spotkać w powietrzu np: nasiona, owady

Filtr

Filtr

W praktyce rekreacyjni piloci do 80kg masy własnej nie odczują braku mocy, którą OSA czerpie ze świetnego układu rezonansowego oraz śmigła Vetec, w które nasz napęd został wyposażony. Lekkie śmigło Vetec współgrające z dobrym rezonansem daje przyjemną charakterystykę bez większej dziury rezonansowej i daje ciąg już od dolnych obrotów. Przy pełnych obrotach ciąg jest naprawdę imponujący jak na tak mały i lekki silniczek!

Śmigło VETEC

Śmigło VETEC

Oprócz świetnego układu rezonansowego, zadbano jednocześnie o dobre wytłumienie silnika. Układ wydechowy bardzo skutecznie wycisza silnik. Czasem ma się wrażenie, że słychać jedynie przepływ powietrza przez śmigło.

Dotłumiacz

Dotłumiacz

Napęd wyposażono w bardzo wygodną manetkę gazu. Dobre wyprofilowanie uchwytu oraz dźwigni przepustnicy dane pewność uchwytu oraz umożliwia swobodną regulację przepustnicy. Przycisk gaszenie jest dobrze ukryty, co zabezpiecza przed przypadkowym wyłączeniem napędu. Dzięki dodatkowej sprężynie na gaźniku, dźwignia gazu działa nie za lekko, lecz tak, jak powinna.

Manetka gazu

 

Napęd OSA Airaction

Napęd OSA Airaction

 Uwagi

  1. Zauważyliśmy, że silnik Raket ma zbyt niskie wolne obroty, przez co zdarza się zgaśnięcie silnika właśnie przy dłuższym działaniu na wolnych obrotach. Nasz silnik jest jeszcze niedotarty i problem może być spowodowany zbyt bogatą mieszanką. Dokładne rozgrzanie silnika niweluje problem.
  2. Odpalanie napędu jest dość trudne,  ze względu na umiejscowienie szarpanki z boku. Jest na szczęście przelotka na zamocowanie uchwytu nad głowę pilota, lecz tego nie testowaliśmy, bo odpala bez problemu z boku – właściciel OSY się jeszcze uczy, więc nie przeszkadza nam na razie boczne odpalanie 🙂 Natomiast nie zgodzę się z opiniami, że odpalanie Raketa jest trudne – odpala za 2-3 szarpnięciem, ale trzeba wyczuć procedurę jego zalewania oraz dość energicznie szarpnąć. Właściciel naszej OSY nie ma z tym najmniejszych problemów.

Galeria Napędu OSA Airaction

Usterki: W naszym napędzie urwał się sznurek szarpanki po kilkudziesięciu szarpnięciach. Producent po 2 dniach wysłał nowy sznurek wraz z instrukcją montażu. Poza tym napęd działa jak trzeba, choć nie mogę powiedzieć nic więcej ze względu na niewielki nalot napędu.

Dane techniczne: Airaction OSA

Model Osa
Silnik  Radne Raket 120
Pojemność  120
Moc ( KM)  do 17
Siła ciła ciagu ( kg )  do 55
 Max. obroty  9500
 Cylinder  Aluminium z powłoka nikasil
 Chłodzenie  Wymuszone wentylatorem
 Przekładnia  Pasowa  1:3.3 lub 1:3.6
 Śmigło  125 lub 135 cm carbonowe Werenc, Rusłan
 Paliwo  Mieszanka benz. 95 okt. z olejem syntycznym  1:40
 Spalanie  Ok. 2.5 l./h przy 6500 obr/min
 Waga  od 19 kg
 Kosz aluminiowy  dzielony /2 lub /4
 Zbiornik paliwa  12 l. lub 16 l.
 Max. waga pilota  80 kg.
 Kierunek obrotu śmigła  Zgodnie z ruchem wskazówek zegara

Standardowe opcje nieodpłatne: zbiornik 12 litrów, kosz z podwójnym ringiem, manetka gazu z tempomatem.

Opcje płatne dodatkowo: kosz dzielony na 4 części, kosz w rozmiarze L, śmigło 135 cm, piasta TWIST, komputer pokładowy, spadochron

Zalety: niewielka waga, niewielkie drgania, sprzęgło, wygodna uprząż, niskie spalanie, duża moc jak na tego typu silnik, niska cena, idealny kontakt z producentem.

Polecam!
Leszek Klich

 

Cena za napęd: 9.500zł

Producent: Airaction
Walter Wojciechowski
telefon: 502-403-765 , mail: xcwalter@o2.pl
ul. Andersa 7k 42-200 Częstochowa

www.airaction.pl

 

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.