Ozone Speedster – skrzydło mistrzów – galeria zdjęć!

Ozone Speedster to najnowsze w pełni samostateczne skrzydło do PPG oparte o profil reflex, oraz najnowsze technologie BBHPP i R10. Speedster jest skrzydłem, które jest odpowiedzią na sugestie i wymagania pilotów – szybkim, stabilnym przy zachowaniu dużej zwinności i bezpieczeństwa pasywnego. Rozwój projektu zajął sporo czasu i aby uzyskać obecny efekt wykonano wiele prototypów. W miarę jak rozwijały się technologie BBHPP i R10 powstawał Speedster. W lotach PPG prędkość jest kluczowa. Niestety wraz z procentowym wzrostem udziału cech profilu reflex w paralotniach, pewne ich parametry lotne (łatwość napełniania skrzydła podczas startu, jakość sterowania) pogarszały się. Te cechy są niezmiernie ważne i istotne w każdej paralotni i nie może być w tych kwestiach żadnych kompromisów. Tym samym ulepszając te cechy charakterystyki lotnej sprzętu z zachowaniem bardzo dużych prędkości lotu – co stanowiło nasz cel – stworzono paralotnię Speedster.

Prędkość: Każdy rozmiar skrzydła Speedster jest szybki, jako że poszczególne wielkości zostały perfekcyjne przeskalowane wychodząc od paralotni najmniejszej do największej. W spokojnym powietrzu duży zakres ustawień na trymerach pozwala na osiąganie w łatwy sposób dużych prędkości przelotowych bez potrzeby używania speed-systemu. Jednakże gdy mamy zamiar wyprzedzić przyjaciół, to zastosowane bardzo precyzyjne bloczki Ronstan i świetnie skalibrowany trój taśmowy speed-system pozwolą na płynne przyspieszenie lotu bez deformacji profilu skrzydła, w odróżnieniu do innych paralotni PPG. Oznacza to tyle, że w konfiguracji z odpuszczonymi trymerami i wciśniętym speedem Speedster stanowi klasę dla samego siebie pod względem najwyższej sprawności profilu, zwrotności, precyzji sterowania i bezpieczeństwa biernego!

.
Start: OZONE Speedster jest najlepiej startującym (napełniającym się) skrzydłem samostatecznym z profilem reflex jakie kiedykolwiek testowano. Wzmacniając krawędź natarcia zastosowano technologię BBHPP i R10 zachowując dzięki temu właściwą strukturę krawędzi podczas startu, wspierając w ten sposób napełnianie profilu i powodując, że skrzydło wznosi się nad głowę w zwartej konfiguracji startowej. Speedster napełnia się równomiernie i bez wysiłku w warunkach bezwietrznych, oraz równo i stabilnie wznosi się nad pilota podczas startów przy silnym wietrze.

.
Sterowność: W paralotniach Ozone łatwość i precyzja sterowania stanowi generalny priorytet w każdej projektowanej konstrukcji, poczynając od najprostszych skrzydeł szkolnych, aż do najbardziej wyczynowych skrzydeł zawodniczych. Sterowność skrzydła nie służy po prostu samej zabawie, ale stanowi istotny czynnik bezpieczeństwa. Wiele paralotni z profilem reflex zorientowana jest na uzyskaniu maksymalnego efektu samostateczności i w rezultacie są one “otępiałe” manewrowo i nieczułe na ruchy powietrza nie dostarczając w ten sposób żadnych informacji zwrotnych pilotowi, a do tego są skłonne do niesymetrycznych przeciągnięć, gdy pilot chce wykonać ciaśniejszy zakręt. Tysiące godzin testów i udoskonaleń dały w rezultacie zwinność i znakomitą sterowność Speedster’a. Sterowność to bezpieczeństwo – kiedy latamy w grupie kilku paralotni, nisko nad terenem, a także nierzadko ostro manewrując tuż nad ziemią, decydującą kwestią jest to, czy paralotnia podczas wykonywania manewru zareaguje szybko, czy wykonywanie skrętów jest dla pilota łatwe i naturalne, oraz czy skrzydło dostarcza informacji zwrotnych pilotowi (tzw. feedback) koniecznych do oceny sytuacji i podejmowania właściwych decyzji.

.
Stabilność: W Speedsterze możliwe oczywiście jest użycie speed-systemu w kombinowanej konfiguracji wraz z odpuszczonymi trymerami. Taka konfiguracja powoduje, że profil skrzydła ustawia się na bardzo małych kątach natarcia, a paralotnia uzyskuje wtedy maksymalne prędkości lotu. Takie trymowanie może być stosowane tylko w bardzo spokojnych warunkach (nieturbulentnych). Tak jak w każdej paralotni PPG, dla zachowania maksymalnie bezpiecznej konfiguracji lotu, belka speed-systemu powinna być używana w pierwszym rzędzie przed trymowaniem. Jednakże doświadczeni piloci mogą bezpiecznie latać na Speedsterze w każdej preferowanej przez nich konfiguracji, a Speedster oferuje ich sporo w zależności od zadań do wykonania przez pilota.

foto: Michał Chilmon (http://www.betterfly.pl/)

Tip Steering: System sterowania Ozone PPG Tip Steering pozwala pilotowi na efektywną i bezpieczną kontrolę paralotni w szybkich konfiguracjach skrzydła bez używania hamulców (sterówek). Używanie sterówek (hamulców) w konfiguracji profilu do lotów szybkich (małe kąty natarcia) nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ przeciwdziała to samostatecznemu działaniu profilu reflex, przez co zmniejszają się jego stabilizujące właściwości. System Tip Steering (ST) zastosowany w Speedsterze jest prosty, wydajny i łatwy w użyciu. Czysty konstrukcyjnie i wygodny “zamknięty” system sterowania oferujący pilotom dobrze zorganizowaną kontrolę za pomocą sterówek (hamulców) i TS zapewnia płynną i ergonomiczną zmianę konfiguracji i sterowania paralotnią w pełnym zakresie użytkowym, od startu, poprzez lot z maksymalnymi prędkościami, aż do lądowania.
.
Link do filmu Mathieu Rouanet and Ozone Speedster 26 in PXP Speed Race: http://vimeo.com/30795211

Tyle pisze producent. A teraz rzeczywistość. Jak zwykle wszelkie zachwyty producenta muszą potwierdzić użytkownicy. Fajnie też, gdy mogę osobiście wypróbować skrzydło. Niestety nie mam takiej możliwości. Za to udało mi się zdobyć kilka telefonów do użytkowników Spedstera. Dzwoniłem do każdego z osobna zadając te same pytania.

foto: Michał Chilmon (http://www.betterfly.pl/)

.
Oto pytania jakie zadawałem i odpowiedzi (złączyłem w całość, bo były podobne)..

AD.1 – Dlaczego wybrałeś właśnie skrzydło Ozone Speedster?

Jak się okazuje, skrzydło Ozone Speedster wybierali nie tylko piloci rekreacyjni, lecz także piloci z zacięciem sportowym. Niezmiernie ważne było przywiązanie do marki. Właśnie te osoby tłumaczyły, że poprzednim skrzydłem był Ozone, teraz jest Ozone i w przyszłości także będzie to skrzydło tej marki. Kupujący wspominali także o osiągnięciach sportowych skrzydła i pilotach na nim latającym. Byli nawet osoby, które dokonywały zakupu Speedstera w ciemno – bez wypróbowania i jak twierdzili – nie zawiedli się. Oceniając odczucia z lotu, wszyscy zgodnie twierdzili, że ten model jest bardzo udany. Zwrotność, szybkość i łatwość startu to cechy, które padały podczas każdej rozmowy. Duży akcent piloci kładli na zwrotność, która w przypadku tego skrzydła jest imponująca. “Speedster zawraca w miejscu” – było to częste określenie zwrotności skrzydła. Na koniec powiem, że żaden z moich rozmówców nie narzekał na żaden element czy cechę skrzydła.
.
AD.2 – Twoja waga, rozmiar skrzydła, napęd, wznoszenie?
Pytanie miało charakter orientacyjny. Chciałem dowiedzieć się nieco o nośności skrzydła. Oczywiście “nośność” to cecha często subiektywna i ciężka do zmierzenia. Na ty polu Speedster wypada bardzo pomyślnie. Piloci zwykle używali dość słabych napędów przy dość sporej masie startowej. Najbardziej rozpowszechnionym rozmiarem skrzydła jest wersja w rozmiarze 26. Piloci twierdzili, że skrzydło nie wymaga dużej mocy silnika nawet dla cięższych pilotów. Moi rozmówcy latają napędami: Polini, TOP80, Solo oraz innymi. Dla przykładu pilot ważący 74kg posiadał skrzydło w rozmiarze 26 i napęd Solo + kajan + dekomopresor.
.
AD.3 – Jak oceniasz start na Ozone Speedster?
Start na Ozone Speedster jest łatwy i potwierdzali to wszyscy w rozmowie. Skrzydło wychodzi nad głowę szybko, więc nie ma tendencji do uciekania w bok przy podnoszeniu. Start zależy od mocy silnika. Jeden z rozmówców – cięższy pilot, latający napędem Vittorazi FLy100evo mówił, że przydał by się mocniejszy napęd, aby mieć krótszy rozbieg w bezwietrzne dni. Nikt nie narzekał na start w bezwietrznej pogodzie. Wszyscy zapewniali, że start na tym skrzydle nie należy to trudnych.
.
AD.4 – Jak oceniasz szybkość skrzydła w locie na tle innych skrzydeł?
Szybkość to cecha, której pożądają szczególnie przelotowcy. Z rozmów wynika, że Ozone Speedster jest bardzo szybki. Niestety nie zdobyłem żadnych dokładnych pomiarów oprócz jednego odczytu z GPS. Prędkość wyniosła ponad 60km/h na odpuszczonych trymerach, bez użycia speeda. Prędkość skrzydła płynnie wzrasta w zależności od pozycji trymerów. Piloci zgodnie twierdzili, że skrzydło jest szybsze od Reactionów a nawet od Synthesisa. Nic jednak nie wiem na temat masy startowej porównywanych skrzydeł, więc trudno jest mi się odnieść do tych porównań. Jeden z rozmówców stwierdził, że nieznacznie wyprzedzały go dociążone trajki z Synthesisami, lecz lot odbywał się przy starcie z nóg na skrzydle Speedster 28. Różnica ta, jak zaznaczył, byłą niewielka. Nikt nie mówił o lotach z użyciem speeda. A szkoda, bo wówczas można by sprawdzić prawdziwą prędkość tego skrzydła.
.
AD.5 – Czy możesz ocenić łatwość lądowania?
Jeden z pilotów twierdził, że lądowanie w bezwietrzu jest szybkie i trudne. Być może wynikało to z jego braku doświadczenia z paralotniami samostatecznymi. Inni piloci zgodnie twierdzili, że choć lądowanie wymaga opanowania, skrzydło da się wyhamować. Ogólnie opinie na temat lądowania były pozytywne i nie budzące zastrzeżeń. “Do lądowania w bezwietrzu należy zaciągnąć do końca trymery i nie ma problemu” – jak określił to jeden z pilotów.
.
AD.6Jak oceniasz bezpieczeństwo i zachowanie skrzydła w gorszych warunkach?
Ozone Speedster jest paralotnią samostateczną, więc można stwierdzić, że jest bardziej odporna na trudniejsze warunki lotu. Nikt z zapytanych pilotów nie miał żadnego przykrego doświadczenia, żadnych klap ani “dziwnych” zachowań skrzydła. Ale też nikt nie latał w naprawdę złych warunkach – i bardzo dobrze. Natomiast jeden z pilotów opowiadał o pokazowych lotach, które odbywały się za budynkami, w rotorach i niespokojnym powietrzu. Skrzydło zachowywało się wzorowo nie powodując u pilota “wzrostu ciśnienia”. Były też głosy dotyczące lotów w dość duży wiatr. Tutaj również nie było zastrzeżeń co do stabilności skrzydła. Skrzydło po odpuszczeniu trymerów daje się wygodnie sterować dodatkowymi sterówkami, gdyż sterówki główne są niezwykle twarde. Być może w dużej mierze to szybkość i duże ciśnienie w komorach sprawia, że skrzydło jest tak stabilne jak opisywali moi rozmówcy. Speedster jest skrzydłem, które budzi zaufanie i wzrasta ono z każdym kolejnym lotem – jak potwierdził jeden z rozmówców.
Galeria zdjęć – foto: Michał Chilmon (http://www.betterfly.pl/)
.
Na koniec było kilka luźnych pytań na temat innych skrzydeł i przyszłości. Gdy zadałem pytanie na temat kolejnego skrzydła, piloci twierdzili, że na pewno będzie to Ozone, gdyż są bardzo przywiązani do marki i mają duże zaufanie do tej firmy. Jeśli chodzi o serwis i przeglądy Ozona, szybko i sprawnie wykonują go Aerosport Beskidy, więc nie ma z tym problemu.
.
Jeśli jesteście zainteresowani skrzydłem Ozone Speedster, skontaktujcie się z dystrybutorem:

ALPI: http://www.alpi.pl/
telefon +48 504-284-246

pozdrawiam
Leszek Klich

Tagi , , , .Dodaj do zakładek Link.

7 odpowiedzi na „Ozone Speedster – skrzydło mistrzów – galeria zdjęć!

  1. Jan mówi:

    a ja mam troche inne doswiadczenie z tym skrzydlem bo gdzie nie bylem albo ogladalem zawody to te skrzydlo ciagle sie zawija i ale wyglada ze nie zaskakiwalo to pilotow chociaz mateos przyglebil w brazyli jak mu sie jego ozon podwinol ja sprubowalem go dwa razy i raz wystartowalem na malej klapce i zaraz tez w zakrecie podwinelo mi si raz adrugim razem choc wiatr lecialo calkiem calkiem latwo wstaje to fakt ale w goszczu skrzydel i producentow jest z czego wybierac moje zdanie ze paramania i apco jednak przoduja w samostatkach a najbardziej jestem ciekawy co bedzie nastempne na przyszly rok czy cos sie zmieni czy cos jeszcze lepszego powymyslaja producenci pozdrawiam wszystkich pasjonatow pg i ppg Jan

    • Rafi mówi:

      Oczywiście Janek najlepsze jest Apco Force..
      Ciekawe spostrzeżenia, jakoś dziwnie się składa że piloci latający w Polsce Speedsterem nie mają takich problemów,a u Ciebie zawsze się coś podwaja, lub urywa..jak linki w Twoim Force 😉

  2. Rafi mówi:

    Super skrzydełko,podoba mi się też jego kolorystyka i cena,która jest w tej chwili bardzo atrakcyjna (jest tańszy od Nucleona).
    Trzeba też zaznaczyć,że Ozone Speedster raczej w Polsce jest nowością,bo na świecie piloci latają już na nim od ponad roku.
    Kto wie,może kiedyś będzie to moje nowe skrzydło 🙂

    Pozdrówko – Rafi

  3. Leszek Klich mówi:

    Teraz z tego co się przed chwilą dowiedziałem, ceny spadły i Ozone Speedster kosztuje mniej niż 2500EU. Nie wiem ile mniej. W razie pytań o cenę – dzwońcie 504-284-246.

    Wiadomość z ostatniej chwili!
    ALPI: Obecnie trwa zimowa promocja i ceny sa nie 2500 ale od 2000-2100€!
    jak widać SPORO taniej.

  4. PPGPILOT mówi:

    Przyłączam się do pytania o cenę rozm.26

    ———-
    PPGPILOT

  5. kondrat mówi:

    Stabilność przynajmniej z opisu nie wygląda kolorowo jak dla mnie.Poniższy cytat mówi o odmiennej charakterystyce skrzydła w stosunku do innych samostatków.
    “Tak jak w każdej paralotni PPG, dla zachowania maksymalnie bezpiecznej konfiguracji lotu, belka speed-systemu powinna być używana w pierwszym rzędzie przed trymowaniem.”
    Większość producentów samostatków w pierwszeństwie poleca trymowanie a belke przeważnie po odpuszczeniu.
    A bela + max odpuszczenie jest wręcz polecane na ucieczke z turbulencji pomimo małych kątów, bo ma sie kawał “deski” nad głową.
    Więc może speedsterowcy napiszcie jak latacie i jakich ustawień używacie?
    Jaka jest oficjalna cena rozm. 26?

    Nucleonowiec przyglądający się Speedsterowi

    • Arizona Tom mówi:

      Kondrat:
      Co do używania najpierw speeda a potem trymerów, to wydaje mi się, że jest to błąd na stronie Ozona opisującego Speedstera. Twierdzę tak albowiem, w zakładce ‘Designer Notes’ napisali, cytuję:
      “Also, when operating the trimmers and speed system, there is no need to think about which to push/pull/release first, it is safe to do in any order when flying the Speedster.” Czyli w telegraficznym skrócie, że nie trzeba myśleć które ustrojstwo użyć pierwsze. W Instrukcji też piszą ,że:”Normal Flight
      Once at a safe height you can release the trimmers for a faster cruise speed. If your motor has enough power, the Speedster will achieve very good straight line speeds whilst maintaining level flight with trims fully released and full speed bar applied”. W skrócie, chodzi o to, ze lecąc, można odpuscić trymery aby lecieć szybciej, a jak się ma wystarczającą moc, to skrzydło będzie leciało prosto przy użyciu trymerów i speeda. To co cytowałem też pośrdnio dowodzi, że nie trzeba używać najpierw speeda a potem trymerów.

      Pozdrawiam,
      – Arizona Tom