Nowy silnik Motoroma JR350

Przeglądając zasoby Internetu napotkałem ciekawy silnik firmy Motoroma. Dla niewtajemniczonych napiszę, że firma Motoroma produkuje silniki do paralotni od 2003 roku. Konstruktorem i właścicielem firmy jest Pan Roman Kapler. Sztandarowym produktem firmy jest silnik JX180. Okazało się że firma wypuściła nowy lekki silnik JR350 o bardzo dużej mocy dedykowany dla trajek  oraz motoszybowców.

Silniki i napędy Motoroma będą opisane na tej stronie już niebawem. Obecnie trwa zbieranie materiałów. Poszukuję także właścicieli napędów zbudowanych z silników JX180, aby sami opisali swoje odczucia z latania na tym napędzie.

Producent ma już nową stronę internetową – http://www.motoroma.eu. Oto kilka zdjęć, które otrzymałem od producenta.

Silnik Motoroma JR350

Parametry silnika Motoroma JR-350

Rodzaj silnika bokser dwusuwowy
Ilość cylindrów 2
Cylindry aluminiowe, pokryte Nikasilem
Pojemność 350 ccm
Stopień sprężania 1:10
Moc silnika 35-40 KM
Rozruch Elektrostarter, 2 dekompresatory
Zapłon bateryjny, z mapą regulacji lub CDI
Zasilanie Walbro 37
Przełożenie 1:2,7
Przekładnia Dwa koła pasowe i pasek mini V(naciąg paska poprzez mimośrod)
Masa silnika 15 kg bez tłumika

Silnik Motoroma JR350

Wózek, na którym oblatywany był silnik JR350

Silniki Motoroma pojawiły się na polskim rynku kilka lat temu. Były swoistym hitem ze względu na ogromną moc oraz fakt, że produkowano je z części silnika JPX. Były tez bardzo tanie. Niestety słyszałem dużo na temat awaryjności tych silników. Producent wprowadził naprawdę wiele zmian, aby wyeliminować problemy.

Oto lista zmian, jakie wprowadzono w nowej wersji silnika JX180.

  • na wale korbowym zastosowano nowe łożysko 2 rzędowe o numerze 4304.
  • powiększono kanały smarujące łożyska,
  • wprowadziliśmy dodatkowe zamocowanie  silnika, wzmacniając jednocześnie karter od strony otworu pod duże koło pasowe,
  • poprawiliśmy profil rowka w kole pasowym,
  • na nowo zaprojektowaliśmy wydech rezonansowy oraz tłumik. Poprawiliśmy także jego mocowanie,
  • zwiększyliśmy o 6 mm średnicę talerzyka mocującego cewki pod kołem magnesowym
  • zwiększyliśmy nakrętki mocujące głowicę do 10 mm,
  • pogrubiliśmy żeberko na dużym kole zębatym rozrusznika do 6,4mm
  • zwiększyliśmy stopień sprężania poprzez zwiększenie średnicy cylindra do 66mm.

Proszę o kontakt i dzielenie się sugestiami na temat silników Motoroma – leszek.klich@gmail.com

Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.