Przeglądając zasoby Internetu napotkałem ciekawy silnik firmy Motoroma. Dla niewtajemniczonych napiszę, że firma Motoroma produkuje silniki do paralotni od 2003 roku. Konstruktorem i właścicielem firmy jest Pan Roman Kapler. Sztandarowym produktem firmy jest silnik JX180. Okazało się że firma wypuściła nowy lekki silnik JR350 o bardzo dużej mocy dedykowany dla trajek oraz motoszybowców.
Silniki i napędy Motoroma będą opisane na tej stronie już niebawem. Obecnie trwa zbieranie materiałów. Poszukuję także właścicieli napędów zbudowanych z silników JX180, aby sami opisali swoje odczucia z latania na tym napędzie.
Producent ma już nową stronę internetową – http://www.motoroma.eu. Oto kilka zdjęć, które otrzymałem od producenta.
Parametry silnika Motoroma JR-350
Rodzaj silnika | bokser dwusuwowy |
Ilość cylindrów | 2 |
Cylindry | aluminiowe, pokryte Nikasilem |
Pojemność | 350 ccm |
Stopień sprężania | 1:10 |
Moc silnika | 35-40 KM |
Rozruch | Elektrostarter, 2 dekompresatory |
Zapłon | bateryjny, z mapą regulacji lub CDI |
Zasilanie | Walbro 37 |
Przełożenie | 1:2,7 |
Przekładnia | Dwa koła pasowe i pasek mini V(naciąg paska poprzez mimośrod) |
Masa silnika | 15 kg bez tłumika |
Silniki Motoroma pojawiły się na polskim rynku kilka lat temu. Były swoistym hitem ze względu na ogromną moc oraz fakt, że produkowano je z części silnika JPX. Były tez bardzo tanie. Niestety słyszałem dużo na temat awaryjności tych silników. Producent wprowadził naprawdę wiele zmian, aby wyeliminować problemy.
Oto lista zmian, jakie wprowadzono w nowej wersji silnika JX180.
- na wale korbowym zastosowano nowe łożysko 2 rzędowe o numerze 4304.
- powiększono kanały smarujące łożyska,
- wprowadziliśmy dodatkowe zamocowanie silnika, wzmacniając jednocześnie karter od strony otworu pod duże koło pasowe,
- poprawiliśmy profil rowka w kole pasowym,
- na nowo zaprojektowaliśmy wydech rezonansowy oraz tłumik. Poprawiliśmy także jego mocowanie,
- zwiększyliśmy o 6 mm średnicę talerzyka mocującego cewki pod kołem magnesowym
- zwiększyliśmy nakrętki mocujące głowicę do 10 mm,
- pogrubiliśmy żeberko na dużym kole zębatym rozrusznika do 6,4mm
- zwiększyliśmy stopień sprężania poprzez zwiększenie średnicy cylindra do 66mm.
Proszę o kontakt i dzielenie się sugestiami na temat silników Motoroma – leszek.klich@gmail.com