Napęd SKY 100, czyli krótka imprezka z Borygo

Napędy z silnikiem SKY 100 są mało popularne. Czasem pytacie o napędy z tym silnikiem. Sam byłem bardzo zainteresowany tą konstrukcją, ale nikt  blisko nie posiadał takiego napędu. Dlatego też nie tylko nie testowałem, ale nawet nie widziałem Sky100 “na żywo”. Adam z Warszawy posiadał napęd Paramotor Sky100 i wylatał nim kilkanaście godzin. Potem sprzedał napęd i kupił inny. Poniżej przedstawiam jego opis z krótkiej eksploatacji tego napędu, wad i zalet oraz przyczyn, które zadecydowały o zmianie napędu.

Relacja Adama:

Zacznę od tego, że moje doświadczenie z napędami paralotniowymi jest równe „0”, gdyż nie posiadałem innego napędu. Nie mogę więc  porównywać tej konstrukcji z innymi.

Napęd kupiłem w firmie Paramotor Pana Ryszarda Zygadły. Na początek opiszę moje spostrzeżenia o uprzęży i koszu. Kosz ochronny napędu Paramotor Sky100 jest dzielony na dwie połówki, rozporę w kształcie litery „T” oraz podstawę z silnikiem. Połówki kosza bez problemu mieszczą się w aucie. Natomiast sama podstawa z silnikiem jest upierdliwa w wkładaniu do auta. Wysoko położony środek ciężkości przez chłodnicę umieszczona na górze sprawia, że napęd trzeba podeprzeć w górnej części.

Napęd Sky100

Niestety moje “rodzinne kombi”, które się do tego średnio nadaje. Kosz składa się na “kliki” i działa to naprawdę fajnie, gdyż nie trzeba stosować żadnych extra narzędzi ani rzepów. Kosz ochronny nie należy do super pancerny, ale za to jest naprawdę lekki.

Uprząż Paramotor

Uprząż jest ok.  Fajna w niej jest kieszeń pod siedzeniem, lecz niezbyt przyjemne jest wsiadanie. Żeby wsiąść do uprzęży po starcie, trzeba pomóc sobie ręką. Co do wykonania instalacji, wykończenia, kolorystyki i dokładności wykończenia, to moim zdaniem wszystko jest na piątkę.

Dane techniczne napędu (wg strony www.paramotor.pl):

Model SKY 100 Alu
Silnik (cm3) 100   kolor – czerwony
Sprzęgło odśrodkowe tak
Starter ręczny rozrusznik
Moc (KM) 18
Śmigło (cm) 125 węglowe
Przełożenie 1 : 4
Ciąg statyczny 65 kg (śmigło 125 cm)
Zbiornik paliwa (litry) 15 l.
Masa (z uprzężą)(kg) 22
Maksymalna masa pilota (kg) 130
Kosz ochronny aluminium, dzielony na 4 części

Paramotor Sky 100

Napęd waży 24,8kg, przynajmniej tyle pokazała moja waga łazienkowa.

Teraz trochę o silniku. Silnik Sky100 w 90% jest wykonany w technologii CNC. Kartery silnika, przekładnia, szarpanka i cała masa innych detali jest frezowana a następnie anodowana na kolor czerwony lub niebieski. Silnik ma tak dobrany skok i średnicę cylindra, że jest to silnik krótkoskokowy. Dzięki temu osiąga tak duże obroty – 10600RPM. Jest to chyba rekordowy wynik wśród siników PPG. Silnik jest wyposażony w gaźnik WG8,  więc niewiele w nim do regulacji oprócz składem mieszanki wolnych obrotów i wolnych obrotów. Jest to moim zdaniem dobre rozwiązanie, ponieważ odpada pokusa głupiego kręcenia śrubami i ewentualnych tego następstw. No i najważniejsze – silnik jest chłodzony cieczą, która krąży w obiegu zamkniętym samoczynnie – bez pompy.

Praktyka

Przed lotem, aby silnik rozpoczął prawidłowo pracować, należy go rozgrzać. Nie wolno startować, dopóki płyn chłodniczy nie zacznie cyrkulować. Wymaga to chwilę rozgrzewania oraz kontroli temperatury chłodnicy dłonią. Nie da się tego zrobić z napędem na plecach. Przez nieumiejętne rozgrzewanie  silnika rozwaliłem uszczelkę pod głowicą. Nie jest to wielka tragedia, ale trzeba dostarczyć napęd do serwisu.

Moc

Ważę 85kg i latam na Paramani Revo 2 rozmiar 29. Na odpuszczonych trymerach miałem wznoszenie w granicach od 1-1,5 m/sek. Nie latałem na speedzie. Start w bezwietrzną pogodę „0” problemu. Myślę, że dla tego napędu ta waga jest graniczna. Powyżej komfort już będzie tak wysoki.

Serwis

Napęd przelatał u mnie 13  godzin. W tym czasie zepsuła się przekładnia (ciekł olej). Wymiana uszczelniacza załatwiła sprawę. Dodatkowo rozwaliłem uszczelkę pod głowicą. Serwis jest w porządku. Czasem trzeba parę dni poczekać, ale nie ma dramatu. Co ważne – serwis podchodzi do sprawy rzetelnie i po wyeliminowaniu usterki nie trzeba już do tematu wracać.

Dlaczego sprzedałem?

Dlaczego sprzedaje prawie nowy napęd i kupuję inny? Ponieważ rozgrzewanie silnika jest dla mnie męczące. Dodatkowo wizja, że się mi zagotuje Borygo z powodu braku cyrkulacji mnie peszy i powoduje, że ciągle myślę… zamiast kontemplować chmurki. Kolejnym tematem jest ponowne odpalenie silnika w trakcie lotu – co wówczas, gdy chcę zgasić silnik, pokręcić się pod chmurką, odpalić go z powrotem, rozgrzać i jeszcze żeby wysokości starczyło? Myślę, że gdyby silnik był wyposażony w pompę wody, byłby dużo łatwiejszy w obsłudze i przede wszystkim dużo bardziej “idiotoodporny”.

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

3 odpowiedzi na „Napęd SKY 100, czyli krótka imprezka z Borygo

  1. Cezar100 komentarz:

    Witajcie,
    napisz coś więcej jak sprawuje się napęd ( kupiłeś drugi raz SKY 100 ? ) Czytam i czytam i chciałbym coś kupić, rozważam FLY 100 Evo oraz SKY 100. Czy to chłodzenie cieczą może znacznie wydłużyć żywotnośc silnika, jak z awaryjnością ?

    Pozdrawiam Cezar100

  2. APAcho komentarz:

    Późno bo późno ale zabiore głos jako ten, który na SKY100 przelatał 1,5 roku. Wszystkie moje loty na tym silniku mozecie zobaczyc na XCCppg rok 2008 – 8 miejsce.
    Waze 70 kg, latałem wtedy na Revolution 1.
    Moje spostrzezenia:
    1. Najbardziej kulturalny naped jaki znam. Cicha praca (to zasluga chlodnicy z plynem) i mala waga – to byly rzeczy dla mnie najważniejsze.

    2. Kosz miałem stalowy i tak apropos nie kumam ludzi z aluminium. Ale to kwestia gustu……
    3. Sprawa rozgrzewania: ja miałem taką zasade, że wchodzac na startowisko rozkladalem naped, odpalałem (przyjemność w porównaniu np. ze SNAP-100)i szedłem sie ubierac i szpeić. Kiedy skrzydło i pilot byli gotowi, silnik był ciepły i nigdy !!!!! nie miałem z tym żadnego problemu. Kwestia organizacji i tyle.
    4. Ze wzruszeniem obserwowałem na różnych startach kolegów z ich “produktami”. Z litości nie wymienie nazw napedów.
    Oni pluli, zrywali, zacierali, zalewali – ja latałem. I nie bylo tak raz czy dwa.

    5. Rysiek – chodząca rzetelność, doświadczenie. Serwis solidny.

    6. Sprzedalem, bo mialem przerwe. Teraz kupuje nowy. Tez SKY 100

  3. stihl komentarz:

    Trochę ten silnik duży z chłodnicą.Ale dzięki tej chłodnicy może silnik będzie żywotniejszy.Ciekawe czy da rade lecieć non stop 6 godzin.