Motoroma – nowości i modernizacje 2012

Dzięki uprzejmości Romana Kaplera, otrzymałem informacje o nowościach i modernizacjach w silnikach tej firmy. Trzeba przyznać, że firma Motoroma cały czas wprowadza modernizacje w swoich produktach. Ciekawostką jest fakt, że przedstawione modernizacje mogą być zastosowane także do obecnych silników. Zapraszam do zapoznania się z informacjami – tym bardziej, że informuję o nich, zanim pojawią się na oficjalnej stronie Motoromy!

Silnik JR180 z elektrycznym lub ręcznym rozruchem, waga silnika 14kg.

Silnik RK182 z karterem z magnezjum. Waga bez poduszek 13,5 kg.

Pod koniec 2012 roku, firma  MOTOROMA wprowadziła do swoich silników  następujące  zmiany:

  1. Wał korbowy ma obecnie  skok 53 mm (poprzednio 52 mm),
  2. korbowód zmniejszono do 105 mm (poprzednio 110 mm),
  3. czopy łożyskowe wału zwiększono do średnicy 25 mm (poprzednio 20mm)

W wersji  silnika z ręcznym rozruchem:

  1. Zlikwidowano dekompresator. Obecnie jest wykonywany  otworek w cylindrze  zmniejszający kompresję w momencie rozruchu silnika,
  2. Karter silnika  został obniżony od strony cylindra, jest obecnie  śrutowany i malowany lakierem bezbarwnym,
  3. Tłumik ma obecnie  dodatkowy przegub przy cylindrze .
  4. W gaźniku WB37 zwiększono otworek przelewowy umożliwiający przelanie silnika  w momencie  rozruchu.

Na bazie tych zmian powstał zmodernizowany  silnik JR180 0 większej pojemności i sile ciągu ponad 70 kG.

Uwaga – Wymienione zmiany  mogą być zastosowane do uprzednio  wykonywanych silników.

W lutym 2012 roku powstał nowy silnik z karterem wykonanym z magnezjum (odlew wykonywany pod ciśnieniem), umożliwiający mocowanie silnika do ramy napędu bez dodatkowych wsporników. Obecnie występuje tylko w wersji z ręcznym rozruchem. Silnik ma pojemność  182 cm. Siła ciągu to ponad 70 kG. Waga silnika: 13,5kg. Jego symbol to RK182.

Silnik RK182 (magnezjum). Widok z boku.

Na bazie wszystkich silników firma Motoroma wykonuje kilka wersji napędów:

1. Napęd z modernizowanym silnikiem JR180 z ręcznym lub elektrycznym rozruchem, koszem jedno lub dwuringowym, lekką uprzężą firmy Dudek Paragliders umieszczoną na wyporach stałych, zbiornikiem 13 litrowym i śmigłem z kevlaru o średnicy 124 cm. Waga napędu: 25,5kg.

1. Napęd z silnikiem RK182 z karterem wykonanym z magnezjum, koszem  dwu lub jedno ringowym wyposażonym w wypory stałe. Waga napędu: 25 kg.

3. Napęd wykonywany na nowym koszu jednoringowym z silnikiem RK182 lub JR180 o sile ciągu przekraczającej 70 kG. Nowością jest kosz dzielony na 3 części oraz podstawa napędu z dolnymi ruchomymi wyporami. Podczas projektowania napędu skupiono się na bezpieczeństwie i wygodzie w użytkowaniu przy zachowaniu racjonalnej masy. Kompletny napęd z uprzężą  DUDEK PowerSeat L, z 13 litrowym zbiornikiem waży jedynie 24,7 kg.

Napęd z silnikiem RK182

Śmigło jest osłaniane koszem o średnicy 142 cm. Szarpanka umieszczona nad głową dla lewo lub prawo ręcznych  pilotów. Płaszczyzna obrotu śmigła  nie wychodzi poza kosz. Promienie  wspierające ring są łukami. Dzięki temu, uzyskana została duża separacja pomiędzy końcówkami śmigła a koszem – cecha pożądana przy wywrotkach i spalonych startach. Dzieki łukowatym kształtom, kosz nie ma elementów hamujących przemieszczenia się linek  paralotni w momencie startu. Solidny oplot na całej powierzchni kosza nie ulega przetarciom. Rama napędu w części plecowej jest ergonomicznie ukształtowana. W połączeniu z ruchomymi wyporami, pozwala na przyjecie wyprostowanej sylwetki podczas startu – cały ciężar napędu przylega do pleców. W odróżnieniu od wypór stałych, nie powoduje niekorzystnych obciążeń kręgosłupa. Ruchome wypory w  górnym zakresie ruchu są blokowane. W dolnym zakresie wchodzą w głąb napędu i podczas przenoszenia przybliżają napęd do pleców. Dzięki temu napęd leży na plecach jak dobrze dopasowany plecach. Dodatkowa zaletą jest to, że nie ma konieczności demontowania wypór podczas transportu. Głębokie wygięcie wypór daje większą swobodę ruchu pilota w trakcie  lotu. Aby zadośćuczynić znanemu w lotnictwie powiedzeniu ”ma dobrze latać i ładnie wyglądać”, kosz napędu został pokryty trzema warstwami lakieru proszkowego (podkład, kolor, bezbarwny). Dzięki temu, jest wyjątkowo odporny na ścieranie.

Napęd z silnikiem RK182. Kosz o wyporach ruchomych i wypurkami okręgu kosza z kevlaru.

Napęd z silnikiem RK182 z koszem wyposażonym w stałe wypory.

Producent:

MOTOROMA

Roman Kapler
ul. Sarabandy 73B
02-868 Warszawa

tel.  226449349  lub 602328530
e-mail motoroma@op.pl

Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

7 odpowiedzi na „Motoroma – nowości i modernizacje 2012

  1. kj mówi:

    coz ja mam silnik raket 120 i zastanawiam sie nad zmiana na motorame….tylko czy nasza rodzima produkcja nie bedzie wadliwa?

  2. Art mówi:

    Witam wszystkich ;-).Piekne napedy robia w Polsce,trzeba przyznac,ale to dlatego ze nie ma za duzo albo wcale ograniczen,i bardzo dobrze.Ale…czytalem o ciezkim wypadku gdzie pilot w czasie startu przewrocil sie i jego glowa dostala sie (nie mam pojecia jak) w smiglo.Czy byly nie zapiete pasy udowe ,nie wiem,ale przez to ,ze byly takie wielkie dziury w koszu doszlo do tego wypadku.Na zdjeciu widoczny jest kosz w srebrnym kolorze z taka dziura, no i oplot to tez tylko alibi.Komu nie wleciala jeszcze reka do śmigła łapka w gore ;-).
    Pozdrowienia z Germanii

  3. Rafi mówi:

    Do ZIUTKA:
    Jeśli w ogóle latasz, to myślę że w nadchodzącym Nowym Roku powinienem ci życzyć – byś przywalił tak jak ja, może wtedy twoja tępa mózgownica zacznie lepiej pracować i nim napiszesz takiego gniota z osobistą wycieczką i nie na temat, to się zastanowisz dwa razy żałosny ziutku-fiutku ;D

  4. Rafi mówi:

    Myślę że producent Motoromy powinien jeszcze popracować nad hałaśliwością silnika, czyli konkretnie dotłumiaczem.
    Wystarczyłoby nawet zastosowanie końcówki w postaci kolanka, tak by hałas “uciekał” do tyłu, a nie na book, prosto w ucho pilota.
    Motoroma jest jednym z najmocniejszych, ale i bardziej hałaśliwym silnikiem, mimo wszystko to świetna alternatywa w tym przedziale cenowym na runku.

  5. Bartek mówi:

    Trzymam kciuki za nową Motoromę i życze Panu Romkowi wielu klientów i żeby było jak najmniej awarii.

  6. ZIUTEK mówi:

    Pafi ty ofermo,ty sie nigdy na niczym nie nauczysz latac

  7. rafi mówi:

    Cieszy fakt że producent Motoromy stale modernizuje swoje produkty, duże wrażenie robi niska masa silnika RK182, biorąc pod uwagę jego osiągi, może w końcu nowa Motoroma znajdzie tyle samo klientów, co popularny Moster ?
    Podoba mi się ten pomarańczowy kosz dzielony na 3 części, tylko jakoś mi przypomina ten oryginalny z EC Extreme.. 😉
    Może ktoś się orientuje ile kosztuje teraz taki napęd z tym nowym silnikiem ?

    Pozdrowienia i oby do wiosny 😉

    Rafi