Hadron XX – komunikat bezpieczeństwa

AFS-2-kWzywamy pilotów latających na paralotniach Hadron XX wyposażonych w Aerodynamical Flaps System do aktualizacji systemu AFS do wersji AFS-2. AFS został wprowadzony jako narzędzie do redukcji prędkości startowej. W przypadku niewłaściwego użycia systemu AFS równocześnie z odpuszczeniem trymera do prędkości maksymalnej, jego funkcjonalność jest powiązana z ryzykiem. Ostrzeżenie przed tym zagrożeniem zostało wyeksponowane w podręczniku, na stronie internetowej, oraz na samej paralotni. Ponieważ działanie systemu AFS jako rozwiązania niestandardowego nie zawsze jest głęboko zakorzenione w świadomości pilotów, prawdopodobieństwo pomyłki wciąż jest wysokie[1].
W związku z tym faktem opracowaliśmy wersję AFS-2 o zredukowanej funkcjonalności lecz z automatyczną jego dezaktywacją w momencie ustawienia trymera do prędkości maksymalnej. Z powodu potencjalnego zagrożenia wzywamy pilotów do zaniechania używania AFS do momentu jego aktualizacji. Szczegółowe informacje i instrukcja aktualizacji będą dostępne w najbliższych dniach na naszej stronie jak i u naszych dystrybutorów[2].

Na koniec pozwoliłem sobie zamieścić komentarz Pawła Kozarzewskiego (Lojaka), który celnie opisał aktualną sytuację dotyczącą skrzydeł sportowych:

ZAWSZE czytam instrukcję przed otrzymaniem skrzydła z czystej ciekawości ale też dla świadomości, czego nie wolno na nim robić – zgadzam się z przedmówcami, że wielu pilotów najpierw lata a później zagląda albo i nie do instrukcji.  Latam Hadronem XX od nastu godzin i nie „pyrkam” nim sobie po okolicy. Gdy mam latać nim nawigacje, pohasać po okolicy nawet przez chwilę nie myślę o zaciąganiu małych trymerów, są na stałe odpuszczone i w dodatku naciągnięty na nie neopren, zawsze przed startem sprawdzam ich stan. Uważam, że to skrzydło świetnie wstaje i ląduje bez zaciągania AFS, nigdy nie potrzebowałem używać go do startu i lądowania choć tego typu opcja opisana jest w instrukcji. Sportowymi skrzydłami Snake XX/Hadron XX trzeba latać świadomie, wiem i popieram to co napisał „Mali”, że wielu pilotów kupuje sprzęt sportowy by zabłysnąć w lokalnym środowisku, chcą się wyróżnić a tak na prawdę nie potrzebują tego typu sprzętu. Naoglądali się co inni wyprawiają na tych skrzydłach i są pewni, że można na nich wszystko – to jest błędne myślenie. I nie rozumiem tej całej nagonki na Hadrona XX, podobnie było ze Snake XX, rozmawiałem z wieloma pilotami na świecie, którzy latają XX i są bardzo zadowoleni. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia z tego typu konstrukcjami i nie będzie latać zawodniczo niech lepiej wybierze nowego Hadrona 1.1 [3].

Kupujmy skrzydła świadomie na swoje umiejętności a nie na wyrost. 

Na koniec kilka słów odnośnie polskich skrzydeł: Cieszę się, że w Polsce powstają najlepsze skrzydła, dzięki którym możemy osiągać najwyższe wyniki. Jestem w pełni świadomy ryzyka jakie za sobą niesie latanie sportowe. Nie wyobrażam sobie innego latania. Jeśli komuś się ono nie podoba niech lata tak jak chce – ja preferuję te konstrukcje i te osiągi [4]. 

[1] – http://www.dudek.eu/2016/hadron-xx-afs-komunikat-bezpieczenstwa.html

[2] – tamże.

[3] – https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topic/pl.rec.paralotnie/_NNL2qfTMp4

[4] – tamże.

Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „Hadron XX – komunikat bezpieczeństwa

  1. Chassidy mówi:

    I’m not wothry to be in the same forum. ROTFL

  2. pilnik mówi:

    Czy to z tego powodu zginął pan Piotr ?? Słyszałem że na owych pechowych dla niego zawodach podobnież leciał właśnie na skrzydle Hadron XX.