Air Kontroler Spider 2016

air-controllerOkoło pół roku temu otrzymałem na testy najnowsze urządzenie do pomiaru parametrów silnika firmy Spider z Wieliczki. Od kilku lat z powodzeniem użytkowałem urządzenia poprzednich generacji. Firma Spider jednak nie próżnuje, tylko opracowuje coraz nowsze wersje urządzenia, a jednocześnie chętnie „wypożycza” mi je na testy. Słowo wypożycza nie jest tutaj najlepszym ujęciem, ponieważ urządzenie wypożyczona oddaje się w stanie taki, w jakim się go wypożycza, a nawet lepszy. Tymczasem po  moich testach, urządzenie jest tak zniszczone, że wstyd go oddać, lecz producent nie robi mi z tego powodu wyrzutów (albo tylko udaje 🙂 ). Poprzednie urządzenie straciło wyświetlacz, zaś najnowsze jest tak zniszczone testami (wilgoć, deszcz, miażdżenie, upadki), że znów będzie mi trudno jest zwrócić. Ale dalej działa!

Nowa wersja „telewizorka” została rozbudowana o możliwość bezprzewodowego połączenia poprzez bluetooth z odbiornikiem – wyświetlaczem, który za pomocą rzepu można przypiąć na ręce, bądź na kokpicie. Dzięki temu można w wygodny sposób obserwować bieżące parametry odczytane z silnika. Dotychczasowy kontroler był urządzeniem dość dużym, co przeszkadzało  mi w jego umiejscowieniu w uprzęży. Mam tu na myśli głównie start PPG, ponieważ w przypadku trajek, jest to o wiele prostsze. Tymczasem w przypadku startu z nóg, o wiele trudniejsze jest umiejscowienie urządzenia, by nie przeszkadzało, a jednocześnie by wyniki były widoczne podczas lotu.

air-controller

Dzięki dodatkowemu „zegarkowi”, została wyeliminowana chyba największa wada kontrolera, czyli jego wielkość i konieczność przeprowadzenia przewodu. Najnowsza, bezprzewodowa wersja „telewizorka” znajduje się u mnie w kieszeni uprzęży, zaś zegarek umieszczony na ręce kompletnie nie przeszkadza podczas startu a dodatkowo nie odwraca uwagi podczas startu.

Urządzenie wykorzystywałem początkowo w swoim silniku, lecz po pewnym czasie, gdy zorientowałem się, że nawet przy intensywnym lataniu, parametry spalania nie zbliżają się nawet do niebezpiecznych wartości, postanowiłem wykorzystywać urządzenie do pomiarów innych silników oraz użyczać je innym osobom z otoczenia.

Jeśli chodzi o zasięg „zegarka”, testowaliśmy ten parametr z producentem na Pararudnikach 2015. Zasięg był wystarczający – kilkadziesiąt kroków. Trzeba mieć naprawdę długie ręce, by stracić połączenie z bazą.

1

Po kilkumiesięcznym użytkowaniu, mogę w końcu napisać, że urządzenia działa jak należy i nie miałem z nim jak dotychczas żadnych problemów. Zauważyłem dodatkowo, że w porównaniu do poprzednich wersji,  znacznie wydłużył się czas działania akumulatora, który obecnie wytrzymuje nawet kilkanaście godzin pracy.

Nowy kontroler oferuje funkcje znane z poprzednich wersji, lecz oprócz tego, mamy możliwość zakupienia specjalnego „zegarka”, który w bardzo czytelny sposób wyświetla informacje na sporym ekranie. Tak więc mamy „stary” – nowy kontrolerek z funkcją bluetooth z funkcjonalnym „zegarkiem”, wyświetlający wybrane przez pilota parametry.

Zakresy pomiarowe urządzenia:

  1. Obroty silnika – 300 – 15.000
  2. Temperatura głowicy silnika – 0oC – +230oC lub EGT – do 900oC
  3. Temperatura otoczenia – -10 – +50oC
  4. Wilgotność względna powietrza – 10 – 90%
  5. Napięcie baterii – 5,5V – 16V
  6. Licznik motogodzin – 1 sek – 99godz.55min.
  7. Wersja MAX urządzenia – poziom paliwa w zbiorniku

Zakresy alarmowe:

  1. Alarm przekroczenia zadanych obrotów (regulowany – 3000 – 14900obr/min)
  2. Alarm przekroczenia zadanej temperatury głowicy (regulowany 90 – 230oC) lub EGT max 900oC
  3. W wersji MAX – Alarm niskiego stanu paliwa, przekroczenia temperatury EGT i CHT
  4. Alarm stanu baterii – min 5,5V.

Wszystkie urządzenia oferują trzy wersje językowe komunikatów – polskie, angielskie lub francuskie.

Kontroler jest oferowany w trzech podstawowych wersjach:

  1. CHT – z czujnikiem temperatury głowicy silnika
  2. EGT – z czujnikiem temperatury spalin wylotowych
  3. MAX – z pomiarem CHT, EGT i pomiarem poziomu paliwa w zbiorniku.
  • WERSJA S-MAX Zawiera akumulator wewnętrzny NIMH – ok 5h pracy
  • WERSJA L-MAX Zawiera akumulator wewnętrzny Li-Pol – ok 20h pracy.
  • MAX-M Wersja – M – z zapisem dwóch kluczowych parametrów – RPM i EGT. Umożliwia zapisanie i przeglądnięcie w dowolnej chwili przebiegu lotu. Czas zapisu – od 20min do 2h40min!
  • L-MAX/S.D. Nowa wersja – z kieszenią pod kartę micro s.d. Umożliwia ciągły precyzyjny zapis wszystkich funkcji i późniejsze ich skopiowanie i przeglądnięcie na dowolnym komputerze. na jednej karcie 4GB nawet 10 lat ciągłego zapisu, a więc wszystkie loty, czynności warsztatowe, docierania itd.! Cała historia Twoich lotów na jednej karcie micro s.d. Próbkowanie zapisu – wybierane przez Użytkownika – od 2 do 60 sek.

Od 01.01.2014 nowa funkcja w wersji L-MAX/s.d – „BEZPIECZNY START” – Kontroler nadzoruje wzrost obrotów bezpośrednio po odpaleniu silnika i nie dopuszcza do ich skokowego wzrostu. Taka funkcja ogranicza do minimum możliwość kontuzji przy odpalaniu silnika.

Zestaw zawiera: Kontroler, kompletne okablowanie, czujnik CHT, czujnik EGT, dodatkowe diody led na manetkę, opaski zaciskowe, ładowarkę sieciową 230/12V, ładowarkę samochodową do gniazda zapalniczki 12V, szczegółową instrukcję/gwarancję.

Ponadto – w stałej ofercie – śruba mocująca dla sondy EGT wykonana w całości z żaroodpornego materiału w cenie 35 zł.

Do pomiaru poziomu paliwa można podłączyć dowolny czujnik płynów o charakterystyce – 0 om – pusty, 190 om (pełny), lecz ze względów bezpieczeństwa producent zaleca przetestowane czujniki dostępne u producenta. Przy zamawianiu kontrolera należy podać długość czujnika, np 175 mm lub 225 mm.

Myślę, że cena urządzenia jest na tyle atrakcyjna, że produkt znajdzie wielu nabywców.

LK

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.