Musze się pochwalić, że w końcu udało mi się zdobyć na testy skrzydło, o którym tak niewiele wiedziałem. Właśnie dziś kurier przywiózł mi paralotnię Dudek Synthesis 2 w rozmiarze 29. Nie mogę już doczekać się sobotnich testów. Dam też przetestować innym pilotom i sprawdzimy, czym nowa wersja różni się od poprzednika. Liczę, że dzięki usztywnionym wlotom łatwiej startuje. Nie spodziewam się dużych różnic w locie, gdyż nie takie założenie kierowało projektantowi skrzydła. Jest to raczej odświeżony projekt sprawdzonej konstrukcji, jakim był Synthesis 1. I bardzo dobrze, ponieważ to skrzydło wybierane jest nie tylko przez początkujących pilotów, lecz także przez przelotowców oraz fotografów, którzy wymagają od skrzydła nadzwyczajnej stabilności w warunkach dobrego oświetlania, czyli słonecznych i termicznych dni.
Jeśli tylko dopisze pogoda, przetestujmy skrzydło już w sobotę oraz w niedzielę i jak najszybciej zabiorę się za opisywanie.

Jak niewiele potrzeba facetom do szczęścia…
Oto parametry skrzydła:
Wersja o rozmiarze 29, którą otrzymałem, została zaprojektowana do maksymalnej masy startowej 140, czyli będę w górnej granicy – no może trochę ją przekroczę.
Rozmiar | 23 | 26 |
29 |
32 |
Dopuszczenie | ||||
Liczba cel | 50 | 50 | 50 | 50 |
Powierzchnia w rozłożeniu [m2] | 23.00 | 26.00 | 29.00 | 32.00 |
Powierzchnia w rzucie [m2] | 19.84 | 22.43 | 25.02 | 27.60 |
Rozpiętość w rozłożeniu [m] | 10.83 | 11.52 | 12.16 | 12.77 |
Rozpiętość w rzucie [m] | 8.71 | 9,26 | 9,78 | 10,28 |
Wydłużenie w rozłożeniu | 5,10 | |||
Wydłużenie w rzucie | 3,83 | |||
Prędkość opadania [m/s] | min = 1,2; trim= 1,4-2,2; max = 3,5 | |||
Prędkość postępowa [km/h] | min = 23; trim = 37-49; max = 61 | |||
Najdłuższa cięciwa [cm] | 262,84 | 279,44 | 295,14 | 310 |
Najkrotsza cięciwa [cm] | 57,83 | 57,83 | 64,93 | 68,2 |
Długość linek z taśmami nośnymi [m] | 6,83 | 7,26 | 7,67 | 8,05 |
Łączna długość linek [m] | 352,4 | 374,08 | 395,73 | 415,7 |
Masa startowa* DGAC [kg] | 60-90 | 75-115 | 95-140 | 115-170 |
Waga skrzydła [kg] | 6,7 | 7,3 | 7,9 | |
Linki | Technora 1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3 | |||
Tkanina | Dominico Tex 34 & 41 g/m2 Dominico Tex Hard 40 g/m2 SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2 |
|||
Taśmy | Pasamon – Bydgoszcz, Polska |
** W masie startowej uwzględnia się napęd (bez paliwa), skrzydło, pilota i wyposażeniem.
– See more at: http://www.dudek.eu/paramotor-ppg/synthesis-2.html#sthash.mGFQNLSn.dpuf
Kopiuję tutaj odpowiedzi z YouTube oraz te, które piszę w mailach do zainteresowanych Synthesisem2:
1. Pilot na filmie z YouTube startował, latał i lądował w pozycji neutralnej trymerów (0). Ja przetestowałem cały zakres. Po kolejnych testach opiszę więcej.
2. Synthesis to nie Nucleon. Nigdy nie lubiłem Syntezy i często to opisywałem, a nawet umieszczałem złośliwe komentarze na temat tego skrzydła. Kojarzyła mi się z topornym startem, brakiem zwrotności i kowadłem. Nawet jak wiało, wyciąganie tego skrzydła nad głowę trwało, trwało i trwało. W każdym skrzydle, na którym latałem, a które było wyposażone w rdzenie w natarciu wychodziło nad głowę lepiej, niż to – bez rdzeni. Synthesisem 1 chyba raz udało mi się wystartować alpejką, ale wiało chyba ze 4 metry. Tutaj widzę duże zmiany i przyznam szczerze, że przed lotami nie wierzyłem, że aż wiele zmieniło się na plus. Nawet (po cichu) śmiałem się z Michała Szelesta, który tak zachwycał się tą wersją Synthesisa – i jak mi się wydawało – opowiada bzdury. Ale wszystko ci mi pisał na Facebooku, okazało się prawdą.
Byłem pozytywnie zdziwiony zwrotnością i nośnością! W końcu mój Moster daje radę Syntezie i to w mniejszym rozmiarze – leci na średnich obrotach, podczas gdy na starszej wersji Syntezy i to 31 musiałem nieźle piłować.
Skrzydło jeszcze będę miał, więc jeszcze polatam. Dla przelotowców, pilotów rekreacyjnych czy początkujących – super przyjemnie skrzydło.
Od razu tłumaczę: To nie jest skrzydło ani dla zawodników ani dla zaawansowanych, którzy potrzebują przede wszystkim zwrotności, lecz dla tych, którzy cenią bezpieczeństwo i latają na przeloty, ale też czasem lubią poganiać zające.
PS. Skrzydło porównuje do Synthesisa 1, nie do Hadrona czy Nucleona (nie WRC). Nie latałem na WRC, więc się nie wypowiadam. Każde skrzydło można porównać tylko wówczas, jeśli jest w tej samej klasie. Inaczej wyjdzie błędne przekonanie, że Nucleon jest lepszy niż Synthesis – lepszy może jest, ale zależy dla kogo.
Problem w tym, że brakowało skrzydła, które byłoby tak dobre jak Nucleon i tak bezpieczne i odporne na niektóre zachowania pilota jak Synteza – i piloci w mailach czy telefonach do mnie mieli taki dylemat! Niestety nawet początkujący piloci wybierali Nucleona, bo nie było alternatywy. Kupić kowadło Synthesis1 czy zbyt zwrotnego Nucleona? Teraz, mam nadzieje, taki wybór jest, gdyż jak widzę Synthesis2 to taki ugrzeczniony Nucleon.
Piszecie, że Nucleon może być pierwszym skrzydłem. Nie wątpię, ale w tej kwestii się nie wypowiadam – powinien to zrobić INSTRUKTOR, który zna umiejętności pilota. Osobiście uważam, że każdy pilot powinien przejść „ścieżkę” skrzydeł. Być może też kupując Synthesisa2 zostanie przy tej konstrukcji, bo nie wszystkim potrzebny jest Hadron a Syntezą latają nie tylko początkujący. Każdy ma inne wymagania i musi dobrać skrzydło dla siebie, ale lepiej, gdy początkujący nie będą pchać się w skrzydła, które przerastają ich umiejętności.
pozdrawiam
Leszek Klich
No i polatałem.
Nigdy nie byłem tak pozytywnie zaskoczony. Synthesis w wersji pierwszej był przede wszystkim bezpieczny. Synthesis2 jest dodatkowo bardziej nośny, łatwiej startuje i o wiele lepiej i przyjemniej zakręca! Start jest o wiele przyjemniejszy – docenią to z pewnością początkujący piloci.
To chyba pierwsze skrzydło, które można z czystym sumieniem polecić zarówno początkującym, jak i zaawansowanym pilotom. Każdy znajdzie w nim cechy, które oczekuje od wymarzonego skrzydła. Tak powinno latać dobre skrzydło! Nigdy nie wierzyłem, że kiedykolwiek napiszę tyle dobrego o Synthesisie…
Uważam, że ten model powinien nazywać się Synthesis 3 lub 4, bo przeskok jest niesamowity!
Poniżej filmek z latania mojego kolegi. Pilot 85kg + napęd około 30kg + reszta. Synthesis2 w wersji 29. Napęd doskonale daje sobie radę. http://youtu.be/orCoYTl3w6Y