Wraz z kolegą Liteckim postanowiliśmy zbudować silnik do lekkich jednoosobowych trajek PPG. Wybór padł na starą poczciwą MZ ETZ 250, ale w wersji max czyli MZ 301 dodatkowo ma być ona zasilana przez zawór membranowy od Kawasaki KX 250. Ma współpracować z pełnym rezonansem zaprojektowanym przeze mnie a wykonanym przez kolegę Liteckiego. Realna moc jaka chcemy uzyskać to 25KM bez zbędnego katowania silnika, wszystkie części do budowy są nowe, oryginalny pozostaje tylko cylinder i głowica chodź te zostają poddane modyfikacjom.
Jako pierwszy etap zaczęliśmy od stworzenia modelu karteru by można go odlać z aluminium.
Jako że artykuł nosi tytuł step by step to niech ma jego cechy. W tym celu opiszę szczegółowo przepis na własny karter. Są dwie drogi – dla leniwych jestem w stanie użyczyć formę lub ja wykonać, zaś dla tych bardziej ambitnych opisze po kolei etapy budowania modelu.
Wiec zaczynamy od zaprojektowania sobie silnika jeśli chodzi gotowy sinik np. z 150 lub 250 najlepiej zwymiarować sobie oryginalny karter kupić używana połówkę. Jeśli projektujemy coś od nowa nap silnik k1250 (posiadam formę) to tutaj tworzymy sobie dokumentacje techniczną ja to robie w autoCAD. Gdy posiadamy określone wymiary możemy przejść do określenia wymiarów modelu odlewniczego przy jego budowie należy uwzględnić takie rzeczy jak:
- skurcz odlewniczy
- nadwymiar na obróbkę
- stożki odlewnicze
Jeśli odlewamy aluminium to jego skurcz wynosi od 1.6 – do 2.5 %
W dodatku musimy zostawiać nadwymiar pod obróbkę na łożyska, skrzynie korbową, kanał membrany, kanały pod cylinder jeśli takowe występują, kanału smarujące jeśli przewidzieliśmy, ewentualne nadlewki, zastrzały podparcia.
Osobiście uwzględniając skurcz i naddatek na obróbkę przewymiarowuję wymiary o 5%.
To kwestię wymiarów mam za sobą teraz czas na stożki, ponieważ musimy mieć możliwość wyciągnięcia naszego modelu po zaformowaniu. Każdy z nas robił kiedyś babki z piasku jeśli posiadamy w domu dziecko proponuje odszukać jego zabawki ( chyba ze kupiliście mu konsole wtedy na pewno foremek nie posiada) proszę się przyjrzeć każdej foremce schodzi się ona w stożek i nie ma żadnych ostrych krawędzi. Taki musi być i nasz model. Jako że model karteru nie jest niczym skomplikowanym wystarczy by wszystkie stożki „szły” w tą samą stronę.
Z czego budować formę
- z drewna
- z mdf
- można drukować na drukarce 3D
- można frezować na cnc z twardych pianek, wspomnianego mdf, tworzyw sztucznych.
Jeśli wykonaliśmy lub wyfrezowaliśmy model ze stożkami i przewidzianym nadwymiarem należy zadbać o to by jego powierzchnia była gładka. Należy wyszpachlować i wylakierować model jeśli jest taka potrzeba. Wszelki brak stożków będzie nam uniemożliwiał wyciągniecie modelu z formy, a chropowata powierzchnia urwie nam kawałki masy formierskiej.
Masę formierska można zrobić samemu lub kupić radzę kupić dajmy komuś zarobić.
Istnieją różne metody odlewania metali ale nie będę ich już opisywał ta jest najłatwiejsza i wystarczająca do PPG. Samo odlanie raczej polecam zlecić komuś, a jeśli ktoś wie jak odlać i ma możliwość to na pewno nie musze mu tłumaczyć jak zrobić model. Artykuł przeznaczam dla tych, którzy chcą sami zbudować model a dzięki temu mieć taki karter, jaki sobie zaprojektują, a nie wiedzieli, jak się za to zabrać. Niemniej jednak jak ktoś ma jakieś zapytania to proszę pytać na każde pytanie na pewno odpowiem z ewentualnym małym opóźnieniem.
Jeśli ktoś chce sam odlać no to trzeba mieć palenisko tygiel, masę formierska, skrzynki formierskie, wiedzę i złom Alu ale to już wersja pro.
W kolejnych moich artykułach będę publikował zdjęcia surowego odlewu, obróbki oraz po kolei opiszę moje kilka lat doświadczeń w budowie napędów ppg na podstawie realnie trwającej budowy oraz odpowiemy sobie na pytanie raz na zawsze czy warto czy nie ( bo co jakiś czas ten temat wraca na grupie pl rec paralotnie) budować napęd ppg.
CDN „Kuryszko”
No i do tej pory nic.A szkoda że artykuł nie został bardziej rozwinięty.Bardzo mało jest na ten temat ogólnie dostępnych informacji a ci którzy się na tym znają nie chętnie się swą wiedzą dzielą.
Witam
Czy kolega Kajan mógłby opisać czy da się osiągnąć ok. 30 KM z silnika MZ250 stosując odpowiedni rezonans i układ zasilania (gaźnik, etc.) ?
http://www.szocimotoros.hu/download/mztuning.pdf
Z niecierpliwościom czekamy na dalsza część artykułu.Zawsze byłem ciekaw technologi wytwarzania takich rzeczy,tym bardziej że robicie je sami od podstaw.Pozdrawiam !
jęsli chodzi o gatunek alu to robilismy wiele prob z kolegą Liteckim lalaismy z PA38 z felg alu ale moż ebyc tez ak 18 z np sarych tłoków.
Pa38 jest dzwięczne – fajnie gwinty wychodza jest mocne ale nie jest elastyczne
z felg podejrzewam ze to PA6 (nie ma jak dokładnie sprawdzić) najbardziej optymalne
ak18 sie dobrze odlewa tez jest git 🙂
ta forma była robiona na tokarce konwencjonalnej troche na frecarce konwencjonalnej i reszta z tkz palca także nie trzeba mieć cnc by zrobić formę.
Własne cnc bede miał za około 2-3 tygodnie ale to inna sprawa.
Poprostu wspomniałem jak mozna wykonac.
Pozdrawiam
Witam.. szkoda ze wczesniej nie zkontaktowales sie ze mna
taki karter czy forme mialem juz pare ladnych lat temu i lezy sobie nieczynna,przerabialem ten temat z Mz 300 dosc dawno i forma lezy u kogos,zrobiona jest super i pare odlewow juz bylo na tym,jak chcesz to udostepnia Ci ten model,lub z tego co wiem jest chyba odlany taki karter surowka,tez z wlotem na membrane
na silnik Mz 250-300,chyba ze chcesz sam to robic to sorry
Witaj Kajan – no nic stworzyliśmy własne model – model juz jest zrobiony wiec nie ma sensu korzystania z twojego – ale dzięki za odpowiedz i za chęć pomocy.
Pozdrawiam kuryszko
Rozumiem też żeby było o wiele taniej ma pan,lub ktoś z pana znajomych jakąś swoją frezarkę CNC. Niestety jak wiemy zlecając to firmom zewnętrznym kosztuje to pieniądze nie małe.Kiedyś moi znajomi zaprojektowali sobie śmigło do napędu własnej konstrukcji.Plan był taki żeby oszczędzić trochę na czasie chcieliśmy wykonać foremnik na CNC.Firmy które były nam to w stanie wykonać chciały za to taką kasę że nie było żadnego sensu.Zrobiliśmy metodą tradycyjną w końcu sami.Pozdrawiam.
Te kartery odlewa pan ze zwykłego aluminium czy jest to aluminium jakiegoś specjalnego gatunku z jakimiś dodatkami.Ma to jakieś znaczenie ??