PPGInfo – komputer PPG z firmy FlyElectronics

Urządzenie, jak mówi jego projektant i producent – Bartek Jaszul, powstawało przez okres 2 lat. W tym czasie, na rynku pojawiło się rozwiązanie innej firmy. Mimo wszystko prace nad urządzeniem były kontynuowane. W końcu gotowy produkt ujrzał światło dzienne. Oto mamy nowe urządzenie – komputer PPGInfo kontrolujący pracę silnika. Otrzymałem urządzenie już jakiś czas temu i poddałem dokładnym testom u jednego ze znajomych elektroników.

Na początek podam dane techniczne i możliwości podane przez producenta urządzenia:

  • pomiar obrotów silnika,
  • możliwość dowolnego ustawienia ilości iskier na obrót (0,5 – 6),
  • Zegar czasu rzeczywistego (pokazuje godzinę),
  • odczyt temperatury spalin z dwóch termopar (EGT),
  • możliwość ustawienia 2 alarmów temperatury (dla termopary 1 i dla termopary 2),
  • pomiar temperatury zewnętrznej,
  • pomiar czasu pracy napędu (czas liczony od uruchomienia i wyłączenia silnika),
  • pomiar kompletnego nalotu silnika,
  • pomiar stanu paliwa w zbiorniku.

Jak widać ilość mierzonych parametrów jest nieco przytłaczająca i być może dla wielu niepotrzebna. Aby dopasować urządzenie do wymagań, producent tak zaprojektował urządzenie, aby można było wyświetlać tylko niezbędne informacje. Resztę funkcji można ukryć i nie będą “zaśmiecać” ekranu. Dodam tylko, że można skonfigurować sobie 2 ekrany a na każdym 4 mierzone informacje. Pomiędzy ekranami poruszasz się za pomocą przycisku.

Możliwości konfiguracyjne urządzenia:

  • czas autowyłączenia – czas po którym urządzenie automatycznie się wyłączy (jeśli nie wykryje wciśnięcia dowolnego przycisku lub obrotów silnika),
  • ustawienia ilości iskier na obrót wału (także czterosuwy),
  • ustawienia zawartości ekranu numer 1,
  • ustawienia zawartości ekranu numer 2,
  • książka lotów – czas pracy ostatnich 20 odpaleń silnika,
  • nalot kompletny napędu,
  • ustawienie alarmu czasu lotu (np. po jakim czasie musimy martwić się o paliwo – dla tych, którzy nie latają “na lusterko”),
  • ustawienia progu alarmu termopary numer 1 (podajemy temp. przy którym wizualnie przyrząd daje znać o przekroczeniu),
  • ustawienia alarm termopary numer 2 (j.w),
  • on/off dla czujnika paliwa (czujnik 0-10V, czujnik 0-12V) – w pomiarze czujnikiem paliwa zastosowałem nowatorski systemu uśredniania wyników wraz z tzw. średnią odciętą.
  • ustawienia zegara,
  • ustawienia czasu auto wyłączenia,

Dodatkowe rozwiązania zastosowane w urządzeniu:

  • zintegrowany akumulator litowo jonowy pozwalający na wielogodzinną pracę,
  • zintegrowana ładowarka (urządzenie sprzedawane jest z zasilaczem ładującym wewnętrzny akumulator,
  • wymiary urządzenia to ok. 7x5cm,
  • wtyczka łącząca urządzenie z przewodem czujników wyposażona w blokadę,
  • płaska tylna powierzchnia i niewielka waga umożliwia zamontowanie urządzenia nawet za pomocą rzepa,

Dużą zaletą urządzenia jest możliwość samodzielnego uaktualniania jego wewnętrznego oprogramowania. Po co? Podczas testowania egzemplarza testowego zauważyłem kilka błędów. Poinformowałem o tym producenta, który szybko zareagował przysyłając w mailu nowszą, poprawioną wersję oprogramowania. Po zaprogramowaniu zauważone błędy zostały usunięte.

Testy szczegółowe urządzenia na stanowisku diagnostycznym.

Każde testowane przeze mnie urządzenie najpierw jest “katowane” u zaprzyjaźnionego elektronika, który posiada niezwykłą wiedzę wyszukiwania wad w pozornie idealnych urządzeniach. Testy polegają na przetestowaniu wskazań, zakresów, dokładności oraz odporności na warunki, w jakich będzie pracować urządzenie.

Poniżej przedstawiam zgłaszane producentowi problemy i ich rozwiązania wykonane przez producenta.

  1. urządzenie, które otrzymałem, nie dało się dostosować do czterosuwa. Producent rozwiązał problem w nowym oprogramowaniu,
  2. niestabilne wskazania obrotomierza (wzbudzenie za pomocą generatora testowego). Problem został rozwiązany poprzez poprawienie czasu odświeżania pomiaru obrotów choć wydaje mi się, że obroty jeszcze skaczą.
  3. najbardziej dla mnie zastanawiające było umożliwienie użytkownikowi  kompensowanie termopary. Pierwsze co zrobiłem, to się tam “przypadkiem” dostałem”. Uważam, że to kiepski pomysł, żeby użytkownik “grzebał” w takich parametrach. Potem zatrze napęd i wyprze się, że “to nie ja”. Producent wyjaśnił: To jest opcja dla zaawansowanych użytkowników. W urządzeniu wgrane są 2 charakterystyki termopary (K i J), jednak jeśli ktoś będzie miał do dyspozycji idealne źródło odniesienia i będzie chciał przesunąć tę charakterystykę w prawo albo w lewo to może to zrobić. Gdy testowałem urządzenie na Politechnice Gdańskiej mieliśmy stabilne źródło odniesienia temperatury 400*C, jeśli ktoś posiada dostęp do takiego źródła – może skompensować temperaturę wyświetlaną na urządzeniu z tą wzorcową. Na szczęście producent wyłączył możliwość zepsucia urządzenia przez wyłączenie tej funkcji.
  4. alarm przekroczenia temperatury nie działał do końca tak, jak trzeba. Włączał się już przy 100stC a zaprogramowałem go na 600! Poza tym pomiar cechował się zbyt dużym skokiem pomiaru. A tutaj wymagana jest dokładność – 550 stC temp prawidłowa a 580 stC to dziura w tłoku.  Producent poprawił oprogramowanie i obecnie: 1) dodatkowo miga dioda przy alarmie (na zmianę niebieska i czerwona), 2) Alarm można wyłączyć naciskając dowolny klawisz (do tej pory było tak że po zejściu poniżej temperatury alarmowej – alarm można było wyłączyć dowolnym klawiszem)
  5. lampka alarmowa jakoś mnie nie przekonywała. Wg mnie powinna migać a migała tylko na ekraniku. Nie mogłem też wyłączyć alarmu, który można wyłączyć tylko po zmniejszeniu się temperatury przyciskając dowolny przycisk.
  6. Na pewno wiecie, jakie zakłócenia potrafi generować napęd. Zauważyłem, że blisko urządzeń zakłócających urządzenie potrafiło zgłupieć. Nie zawsze, ale się zdarzało. Gdy elektronik symulował zakłócenia, na wyświetlaczu pojawiły się krzaki (powielenie liter T i znaki %%% w pomiarze paliwa).
  7. niektórzy chcą zasilać urządzenie z akumulatora lub napięcia ładowania (trajki). Co dziwne, od Spidera chcieli odwrotnie, ale to właśnie wymagający klienci! Producent poinformował mnie o takiej możliwości poprzez  stabilizowanie napięcia 5V na złącze urządzenia (stabilizator liniowy). Takie rozwiązanie jest już gotowe i można go zamówić.

Wydaje mi się, że nowa wersja urządzenie (oprogramowania) jest już o wiele lepsza i urządzenie wydaje się pracować prawidłowo. Wykonałem z urządzeniem kilka lotów i  zauważyłem żadnych mankamentów w działaniu.

Sondy urządzenia

Gdy otrzymałem urządzenie, w komplecie nie było sond CHT i EGT. Jakoś nie doczytałem, że trzeba je jeszcze dodatkowo dokupić. Obecnie sondy można dokupić w komplecie. Urządzenie pracuje z dwoma rodzajami sond EGT. Opcjonalnie dostępna jest także sonda CHT (temperatura głowicy). opcjonalnie można dokupić miernik paliwa WEMY i czujnik rezerwy. W trakcie opracowania jest autorski system pomiaru poziomu paliwa. Autor obiecał, że gdy tylko system będzie gotowy, niezwłocznie go opiszę.

Urządzenie ma wiele zalet

Wymienię tylko kilka, które na szybko mi się nasunęły. Ogromną zaletą są niewielkie gabaryty urządzenia. Obudowa jest wielkości słynnego Tiny-Tacha, który jest bardzo popularny. Do końca nie wierzyłem, że da się zbudować tak małe urządzenie. Zaletą jest wewnętrzny akumulatorek, który zasila urządzenie. Choć część pilotów woli zasilać z głównego akumulatora napędu (co również jest możliwe), w przypadku PPGantów startujących z nóg prawdopodobnie wybiorą zasilanie przez wewnętrzny akumulatorek.

Urządzenie jest niezwykle rozbudowane w funkcje i szeroko konfigurowalne. Dzięki temu każdy znajdzie w nim swoje ulubione funkcje, z których będzie korzystał i nie będzie powodu do narzekania, że “czegoś tam nie ma”. Dużym plusem jest dobrze rozplanowane menu urządzenia, choć początkowo wprowadziło mnie w zakłopotanie mnogością opcji. Dzięki czytelnej i dobrze opracowanej instrukcji, która prowadzi użytkownika krok po kroku, urządzenie można w prosty sposób skonfigurować według własnych potrzeb i upodobań.

Jedną z zalet, którą podkreślam na każdym kroku, jest kontakt z producentem. Tutaj duży plus za cierpliwość i pomoc, jaką mi okazał. Na każdym kroku służył poradą i pomocą. Cierpliwie wysłuchiwał opinii i wdrażał je w urządzeniu.

Na koniec to, o co prosiliście – porównanie popularnych urządzeń dostępnych na rynku:

Parametr

PPG Info (FlyElectronics)

PPG Spider

Tiny-Tach

Micro Komparator Spider

Zdjęcie

Wymiary mm
20x68x50 25x75x105 38×76 22x23x42
Aktualizacja softu Tak, we własnym zakresie Tak, u producenta Brak Tak, u producenta
Wyświetlacz 2 ekrany po 4 parametry (konfigurowalne) 5 ekranów po 2 parametry na stronie Tak 5 znaków brak – migająca dioda LED dużej mocy
EGT Tak (0-700stC) Tak (0-900stC) Nie Tak
CHT Tak (50-300) Tak (-25 do +230stC)
(pomiar oblodzenia gaźnika)
Nie Nie
Licznik motogodzin Tak, niekasowalny Tak, kasowalny Tak, kasowalny Nie
Obroty silnika 300-18000 300-15000 0-19000 Nie
Temp. otoczenia -55 do +125stC -10 do +50stC Nie Nie
Wilgotność Nie 10 – 90% Nie Nie
Licznik czasu lotu Tak Tak Tak Nie
Alarm stanu baterii Tak Tak Nie Tak (LED)
Sygnalizacja rozłączenia sondy EGT Nie Nie Nie Tak (LED)
Podświetlenie ekranu Nie Tak Nie Nie dotyczy
Pomiar stanu paliwa Tak (Wema, przepływomierz, czujniki przemysłowe) Tak Nie Nie dotyczy
Konfiguracja ekranu Tak Nie Nie Nie dotyczy
Alarm EGT/CHT Tak (LED) Tak (LED + dźwięk) Nie dotyczy Tak (LED)
Dokładność pomiaru do 1 stC do 1stC EGT / CHT do 1 stC
Cena urządzenia (Brutto PLN) 470zł, akumulator wewnętrzny, wiązka, w komplecie ładowarka sieciowa) Od 339 – CHT, 399 – EGT;            449,- S-MAX
(akumulator wewnętrzny, w komplecie ładowarka sieciowa i samochodowa) + czujniki EGT i CHT
239,- 339,- CHT, 399,- EGT
Cena urządzenia bez sond (brutto PLN) 470,- 337,- 137,-
Dodatkowa sonda do pomiaru poziomu paliwa (brutto PLN) 180,- 180,-
Gdzie kupić? www.flyelectronics.eu www.spider24.pl Allegro www.spider24.pl

UWAGA!!! Najnowsze informacje od firmy Fly Electronics. Producent zdradził mi nowości, jakie ukażą się w nowym oprogramowaniu:

  • Możliwość kasowania pamięci urządzenia (przywróć do ustawień fabrycznych),
  • Obsługa czujników poziomu paliwa firmy WEMA,
  • Wyświetlanie temperatur (z termopary) już od 50stopni,
  • Dokładniejszy pomiar temperatury,
  • Obsługę dedykowanych przepływomierzy do urządzenia. Jeśli w menu wybierzesz “przepływomierz”, w miejscu oznaczonym symbolem F będzie pokazywana ilość już spalonego paliwa w litrach,
  • W ustawieniach pulpitu 1 i 2 pojawi się dodatkowy parametr oznaczony symbolem “x” określający spalanie chwilowe na godzinę lotu (l/h).

Dodatkowo Fly Electronics rozszerza swoją ofertę o:

  • Termoparę dedykowaną do napędów Techno-fly,
  • Kabelek do programowania urządzenia (FL55) – nowy typ – w jego przypadku możemy programować urządzenie nawet z rozładowanym akumulatorem,
  • Czujniki poziomu paliwa firmy WEMA,
  • Dedykowane przepływomierze (FL16),

Słówko na koniec

Urządzenie stanowi swego rodzaju przełom jeśli chodzi o gabaryty. Dla mnie super opcją była możliwość wpływania na zawartość ekranu. Problemem dla krótkowidzów (takich jak ja) może być dość mała wielkość czcionki. Oczywiście skoro małe urządzenie, to i mała czcionka, lecz musiałem wytężyć wzrok, aby dojrzeć szczegóły pomiaru. Odczucie to jest subiektywne i może dotyczyć wąskiej grupy użytkowników. Problemem może być też montaż urządzenia. Dotyczy to wszystkich tego typu urządzeń, oprócz Tiny-Tacha, który ma specjalne “uszy” z otworami. Producent PPGInfo dołączy do urządzenia rzep, który skutecznie mocuje urządzenie, które jest na tyle lekkie, że pewnie ów rzep jest wystarczająco mocny. Wolałbym jednak, aby mocowanie było pewniejsze – szczególnie, że urządzenie mocuje się na manetce, gdzie zachodzi możliwość np. zaczepienia się linki i szarpnięcia. Nie do końca przekonują mnie też alarmowe diody LED. Spider jest wyposażony w dodatkowe LEDy do umieszczenia na zewnątrz urządzenia. W przypadku PPGInfo mamy migające diody wewnątrz urządzenia. Może producent powinien rozbudować urządzenie o możliwość zewnętrznych alarmowych LEDów?

Samo działanie z pewnością zadowoli każdego pilota. PPGInfo bardzo przypadło mi do gustu podczas testów. Proponuję rozważyć jego zakup, aby zabezpieczyć się przed przykrymi konsekwencjami przegrzania silnika.

Cieszę się, że na rynku mamy nowe urządzenie. Dla nas, pilotów – użytkowników konkurencja producentów z pewnością wyjdzie na dobre. PPGInfo jest dobrą ofertą dla pilotów, którzy narzekali na gabaryty “telewizorka” – Spidera. Mam nadzieję, że po przeczytaniu artykułu będzie wam łatwiej podjąć decyzję przy wyborze urządzenia.

Producent urządzenia

http://www.flyelectronics.eu
Flyelectronics.pl
Bartosz Jaszul
ul. Chylońska 279/30
81-074 Gdynia
biuro@flyelectronics.eu

tel. +48790011800

W sprawie współpracy oraz klienci zagraniczni:
sales@flyelectronics.eu
tel. +48 669821575


pozdrawiam

Leszek Klich

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

4 odpowiedzi na „PPGInfo – komputer PPG z firmy FlyElectronics

  1. roland mówi:

    Można by wyjaśnić jedną sprawę. Użytkuję kontroler PPG Spider na silniku Raket 120, początkowo kompletnie nie działał pomiar obrotów, a to nie działał pomiar na niskich a to na wysokich obrotach albo też po kilku minutach sprzęt głupiał, wyświetlał krzaki na wyświetlaczu i się zawieszał. Nie pomagało regulowanie liczby zwojów sondy na przewodzie WN ani podłączanie się pod uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej. Napisałem do producenta, od razu pytanie czy świeca jest z rezystorem? Była bez rezystora, po zmianie wszelkie problemy ustąpiły jak ręką odjął. Pytanie: czy wiadomo coś na temat analogicznych problemów z pomiarem obrotów dla urządzenia PPG Info z FlyElectronics?

    Jeszcze komentarz ode mnie. Omal nie spadłem z krzesła jak przeczytałem o nadchodzącej możliwości mierzenia zużycia paliwa przepływomierzem. Mój napęd to Mosquito NRG do lotni, gdzie zbiornik paliwa jest schowany w tylnej części i całkowicie niewidoczny, dodatkowo ma tak nietypowy kształt że nie jest możliwe zainstalowanie w nim żadnego typowego miernika poziomu paliwa. Jeśli to będzie działało to chyba czeka mnie kupno PPG Info.

  2. Leszek Klich mówi:

    Faktycznie zrobiłem lipę z galerią. Ale już się poprawiam i wrzuciłem lepsze fotki wykonane przez producenta.

  3. BlueBit mówi:

    Szkoda że zdjęcia w artykule nie przedstawiają faktycznego urządzenia. Co do kabla to ma być puszczony w oplocie a nie na zewnątrz więc jego kolor nie ma znaczenia.

    Jak już pisałem mamy już w ofercie czujnik EGT dedykowany silnikowi ventor.

    Pozdrawiam
    B.J

  4. Waldek Lewicki mówi:

    Witaj Leszku . Ja bardzo uważnie przyglądam się temu urządzeniu i nawet rozmawiałem z Producentem i też mi nie powiedział ,że czujniki muszę dokupić osobno za dodatkową opłatą , natomiast poinformował ,że jeżeli chcę adoptować do Ventora który ma otwór fabryczny to muszę być przygotowany na dodatkowe koszty i to wcale nie małe :(.Poczekam więc aż producent troszkę “zmięknie”, :)i zacznie sprzedawać komplet, oraz zmieni kolorystykę kabli – tak na marginesie czy ktoś z kolegów ma białą osłonę przewodów do manetki 😀 bo wtedy biały kolor okablowania by pasował.