Nucleon XX już dostępny!

nuxxx2015Nucleon XX to kolejne wcielenie klasycznej linii skrzydeł samostatecznych, zapoczątkowanej przez Trapera, Actiona i ReActiona, i kontynuowanej przez Nucleona oraz Nucleona WRC. Model ten przeznaczony jest dla pilotów latających przelotowo, sportowo (na poziomie średnio-zaawansowanym), a także rekreacyjnie. Jest stabilny, bezpieczny, zwrotny i bardzo przyjemny w sterowaniu.

Nucleon XX tak jak WRC, został wykonany w technologii Flexi Edge, która zapewnia lepszą aerodynamikę i sztywność krawędzi natarcia. Nowością w tym modelu są wloty powietrza zaprojektowane w technologii Shark-nose, która zapewnia utrzymanie wysokiego ciśnienia wewnątrz skrzydła w pełnym zakresie kątów natarcia (prędkości). W większej skali niż to miało miejsce w modelach wcześniejszych, zastosowany został baloning 3D.

Nucleon XX (źródło: dudek.eu)

Nucleon XX (źródło: dudek.eu)

Dzięki tym i innym rozwiązaniom, nowego Nucleona XX cechuje łatwiejszy start i lepsza ekonomia. Wzrost siły nośnej spowodował, że skrzydło jest w stanie unieść większe obciążenia. Bezpośrednim tego efektem jest zmniejszenie rozmiaru dla danej masy startowej pilota o około 3 m2.

Po raz pierwszy w tej klasie skrzydła, zdecydowaliśmy się zastosować w standardzie sterowanie 2D. W tym celu dobraliśmy odpowiednio zaprojektowaną progresję, pozwalającą prowadzić skrzydło pewnie i bez wysiłku. Przy dużych prędkościach można bardzo precyzyjnie sterować nowym, zmodernizowanym, lekkim uchwytem TST.

Nucleon XX jest zaprojektowany w starannie przygotowanej, jubileuszowej kolorystyce czterech żywiołów – Air, Water, Earth and Fire. Będzie posiadał dopuszczenie do lotów według procedur DGAC.

W Nucleonie XX zastosowaliśmy wiele sprawdzonych i kilka nowatorskich rozwiązań mających na celu poprawienie komfortu latania i uzyskanie lepszych parametrów lotnych.

Shark Nose

Wloty powietrza wykonane w technologii Shark-nose to rozwiązanie polegające na zastosowaniu wklęsłego kształtu w przedniej, wzmocnionej części profilu. Takie usytuowanie wlotów sprawia, że mogą być one znacznie mniejsze i wycofane dalej od krawędzi natarcia, która pozostaje niezakłócona dla przepływu powietrza. Ciśnienie wewnątrz skrzydła jest wyższe i bardziej stabilne w szerokim zakresie prędkości (kątów natarcia). W praktyce daje to lepszą doskonałość, większą odporność na przeciągnięcia (np. przy krążeniu w termice) i na podwinięcia czołowe przy dużych prędkościach.

Flexi Egde

Skrzydło zostało wykonane w technologii Dudek Flexi Egde. Precyzyjny kształt krawędzi natarcia utrzymywany jest przez wzmocnienia z laminowanej tkaniny z dodatkowo wszytymi syntetycznymi rdzeniami, które w znaczący sposób poprawiają jakość startu oraz chronią przed deformacją podczas lotu z dużymi prędkościami.

Tkaniny

Na górnej powierzchni zastosowaliśmy tkaninę firmy Porcher Sport o gramaturze 38 g/m2.
Poszycie dolne wykonane jest z Dominico tex 34 g/m2. Przegrody wewnętrzne wykonane są z Porcher Skytex 40 Hard z impregnatem E29A. Na wzmocnienia punktów nośnych i usztywnienie natarcia zastosowaliśmy tkaninę o nazwie SR-Scrim.

Sterowanie 2D

2dSystem 2D jest zbliżony do klasycznego – pilot ma do dyspozycji wyłącznie dwie sterówki. Jeśli chodzi jednak o użytkowanie, różni się od niego dość istotnie. Dzięki rozdzieleniu głównego sterowania (jedna z dwóch linek nie przechodzi przez bloczek), doświadczony pilot może dostosować progresję zaciągania krawędzi spływu do własnych preferencji.

Olinowanie jest tak zaprojektowane, że dla dolnych i średnich prędkości geometria linek sterowniczych jest mało progresywna, co pozwala na lepszą kontrolę nad skrzydłem, a w górnych zakresach prędkości (trymery odpuszczone + speed) należy używać tylko zewnętrznych linek doczepionych do uchwytów sterowniczych lub wprowadzać korekty za pomocą systemu TST lub TEA.

Dane techniczne

Rozmiar 20 22 24 26 28
Dopuszczenie DGAC w trakcie w trakcie w trakcie w trakcie w trakcie
Liczba cel 60
Powierzchnia w rozłożeniu [m2] 20,00 22,00 24,00 26,00 28,00
Powierzchnia w rzucie [m2] 17.08 18.79 20.49 22.20 29.91
Rozpiętość w rozłożeniu [m] 10.58 11,10 11.59 12,07 12,52
Rozpiętość w rzucie [m] 8,39 8.80 9,20 9.57 9.93
Wydłużenie w rozłożeniu 5,60
Wydłużenie w rzucie 4,12
Prędkość opadania [m/s] min = 1,2  +/- 0.2
Prędkość postępowa [km/h] min = 26 ; trim = 38-50 ; max = 64 +/- 3
Najdłuższa cięciwa [mm] 2340 2454 2563 2668 2769
Najkrótsza cięciwa [mm] 575 603 630 656 681
Długość linek z taśmami [m] 6.51 6.82 7.13 7.42 7.7
Łączna długość linek [m] 287,51 302,07 315,98 329,33 342,17
Masa pilota z wyposażeniem DGAC [kg] 75 – 110 85 – 120 95 – 130 105 – 145 115 – 160
Waga skrzydła [kg]
Linki Edelrid A-8000U: 050 / Liros TSL: 090 & 140 & 190 & 280
Tkanina [g/m2] Porcher Sport 38 g/m2, Dominico tex 34 g/m2, Porcher Sport Hard 40 g/m2, SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2

Kolorystyka czterech żywiołów
W roku 2015 firma Dudek Paragliders obchodzi 20-lecie istnienia. Już w połowie 2014 rozpoczęliślmy prace nad specjalnymi zestawami kolorów, które są stosowane do szycia skrzydeł w jubileuszowych wersjach „XX”. Spośród kilku pomysłów najciekawsza okazała się koncepcja czterech żywiołów: Powietrza, Wody, Ziemi i Ognia (Air, Water, Earth, Fire). Stworzenie tych zestawów, z uwzględnieniem standardowo dostępnych kolorów i logistyki zamówień kolorów specjalnych, było trudniejsze niż się spodziewaliśmy. Dlatego też, jak to często bywa, poprosiliśmy o współpracę naszego ulubionego artystę, autora graficznych rozwiązań naszych paralotni, Włodka Bykowskiego. Ostatecznie udało się osiągnąć zamierzony efekt – niebanalne, barwne i spójne estetycznie grafiki, które mamy nadzieję, będą cieszyły oczy pilotów i nie tylko.

Jak napisał na swym blogu Włodek Bykowski: Jest kolorowo, emocjonalnie, oraz inaczej niż u konkurencji – moim zdaniem dużo ciekawiej. W końcu nie chodzi o to by naśladować trendy, ale by wyznaczać nowe drogi, umożliwiać każdemu poczuć się kimś wyjątkowym, dostosować charakter skrzydła do pilota. Wystarczy wybrać swój żywioł! Przeczytaj więcej.

Nucleon XX-Air

Nucleon XX-Earth

Nucleon XX-Fire

Nucleon XX-Water

Który kolor jest Waszym ulubionym? Mi podobają mi się ogień i powietrze.

źródło: dudek.eu

Otagowano , .Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.