Nucleon XX to kolejne wcielenie klasycznej linii skrzydeł samostatecznych, zapoczątkowanej przez Trapera, Actiona i ReActiona, i kontynuowanej przez Nucleona oraz Nucleona WRC. Model ten przeznaczony jest dla pilotów latających przelotowo, sportowo (na poziomie średnio-zaawansowanym), a także rekreacyjnie. Jest stabilny, bezpieczny, zwrotny i bardzo przyjemny w sterowaniu.
Nucleon XX tak jak WRC, został wykonany w technologii Flexi Edge, która zapewnia lepszą aerodynamikę i sztywność krawędzi natarcia. Nowością w tym modelu są wloty powietrza zaprojektowane w technologii Shark-nose, która zapewnia utrzymanie wysokiego ciśnienia wewnątrz skrzydła w pełnym zakresie kątów natarcia (prędkości). W większej skali niż to miało miejsce w modelach wcześniejszych, zastosowany został baloning 3D.

Nucleon XX (źródło: dudek.eu)
Dzięki tym i innym rozwiązaniom, nowego Nucleona XX cechuje łatwiejszy start i lepsza ekonomia. Wzrost siły nośnej spowodował, że skrzydło jest w stanie unieść większe obciążenia. Bezpośrednim tego efektem jest zmniejszenie rozmiaru dla danej masy startowej pilota o około 3 m2.
Po raz pierwszy w tej klasie skrzydła, zdecydowaliśmy się zastosować w standardzie sterowanie 2D. W tym celu dobraliśmy odpowiednio zaprojektowaną progresję, pozwalającą prowadzić skrzydło pewnie i bez wysiłku. Przy dużych prędkościach można bardzo precyzyjnie sterować nowym, zmodernizowanym, lekkim uchwytem TST.
Nucleon XX jest zaprojektowany w starannie przygotowanej, jubileuszowej kolorystyce czterech żywiołów – Air, Water, Earth and Fire. Będzie posiadał dopuszczenie do lotów według procedur DGAC.
W Nucleonie XX zastosowaliśmy wiele sprawdzonych i kilka nowatorskich rozwiązań mających na celu poprawienie komfortu latania i uzyskanie lepszych parametrów lotnych.
Shark Nose
Wloty powietrza wykonane w technologii Shark-nose to rozwiązanie polegające na zastosowaniu wklęsłego kształtu w przedniej, wzmocnionej części profilu. Takie usytuowanie wlotów sprawia, że mogą być one znacznie mniejsze i wycofane dalej od krawędzi natarcia, która pozostaje niezakłócona dla przepływu powietrza. Ciśnienie wewnątrz skrzydła jest wyższe i bardziej stabilne w szerokim zakresie prędkości (kątów natarcia). W praktyce daje to lepszą doskonałość, większą odporność na przeciągnięcia (np. przy krążeniu w termice) i na podwinięcia czołowe przy dużych prędkościach.
Flexi Egde
Skrzydło zostało wykonane w technologii Dudek Flexi Egde. Precyzyjny kształt krawędzi natarcia utrzymywany jest przez wzmocnienia z laminowanej tkaniny z dodatkowo wszytymi syntetycznymi rdzeniami, które w znaczący sposób poprawiają jakość startu oraz chronią przed deformacją podczas lotu z dużymi prędkościami.
Tkaniny
Na górnej powierzchni zastosowaliśmy tkaninę firmy Porcher Sport o gramaturze 38 g/m2.
Poszycie dolne wykonane jest z Dominico tex 34 g/m2. Przegrody wewnętrzne wykonane są z Porcher Skytex 40 Hard z impregnatem E29A. Na wzmocnienia punktów nośnych i usztywnienie natarcia zastosowaliśmy tkaninę o nazwie SR-Scrim.
Sterowanie 2D
2dSystem 2D jest zbliżony do klasycznego – pilot ma do dyspozycji wyłącznie dwie sterówki. Jeśli chodzi jednak o użytkowanie, różni się od niego dość istotnie. Dzięki rozdzieleniu głównego sterowania (jedna z dwóch linek nie przechodzi przez bloczek), doświadczony pilot może dostosować progresję zaciągania krawędzi spływu do własnych preferencji.
Olinowanie jest tak zaprojektowane, że dla dolnych i średnich prędkości geometria linek sterowniczych jest mało progresywna, co pozwala na lepszą kontrolę nad skrzydłem, a w górnych zakresach prędkości (trymery odpuszczone + speed) należy używać tylko zewnętrznych linek doczepionych do uchwytów sterowniczych lub wprowadzać korekty za pomocą systemu TST lub TEA.
Dane techniczne
Rozmiar | 20 | 22 | 24 | 26 | 28 |
Dopuszczenie DGAC | w trakcie | w trakcie | w trakcie | w trakcie | w trakcie |
Liczba cel | 60 | ||||
Powierzchnia w rozłożeniu [m2] | 20,00 | 22,00 | 24,00 | 26,00 | 28,00 |
Powierzchnia w rzucie [m2] | 17.08 | 18.79 | 20.49 | 22.20 | 29.91 |
Rozpiętość w rozłożeniu [m] | 10.58 | 11,10 | 11.59 | 12,07 | 12,52 |
Rozpiętość w rzucie [m] | 8,39 | 8.80 | 9,20 | 9.57 | 9.93 |
Wydłużenie w rozłożeniu | 5,60 | ||||
Wydłużenie w rzucie | 4,12 | ||||
Prędkość opadania [m/s] | min = 1,2 +/- 0.2 | ||||
Prędkość postępowa [km/h] | min = 26 ; trim = 38-50 ; max = 64 +/- 3 | ||||
Najdłuższa cięciwa [mm] | 2340 | 2454 | 2563 | 2668 | 2769 |
Najkrótsza cięciwa [mm] | 575 | 603 | 630 | 656 | 681 |
Długość linek z taśmami [m] | 6.51 | 6.82 | 7.13 | 7.42 | 7.7 |
Łączna długość linek [m] | 287,51 | 302,07 | 315,98 | 329,33 | 342,17 |
Masa pilota z wyposażeniem DGAC [kg] | 75 – 110 | 85 – 120 | 95 – 130 | 105 – 145 | 115 – 160 |
Waga skrzydła [kg] | |||||
Linki | Edelrid A-8000U: 050 / Liros TSL: 090 & 140 & 190 & 280 | ||||
Tkanina [g/m2] | Porcher Sport 38 g/m2, Dominico tex 34 g/m2, Porcher Sport Hard 40 g/m2, SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2 |
Kolorystyka czterech żywiołów
W roku 2015 firma Dudek Paragliders obchodzi 20-lecie istnienia. Już w połowie 2014 rozpoczęliślmy prace nad specjalnymi zestawami kolorów, które są stosowane do szycia skrzydeł w jubileuszowych wersjach „XX”. Spośród kilku pomysłów najciekawsza okazała się koncepcja czterech żywiołów: Powietrza, Wody, Ziemi i Ognia (Air, Water, Earth, Fire). Stworzenie tych zestawów, z uwzględnieniem standardowo dostępnych kolorów i logistyki zamówień kolorów specjalnych, było trudniejsze niż się spodziewaliśmy. Dlatego też, jak to często bywa, poprosiliśmy o współpracę naszego ulubionego artystę, autora graficznych rozwiązań naszych paralotni, Włodka Bykowskiego. Ostatecznie udało się osiągnąć zamierzony efekt – niebanalne, barwne i spójne estetycznie grafiki, które mamy nadzieję, będą cieszyły oczy pilotów i nie tylko.
Jak napisał na swym blogu Włodek Bykowski: Jest kolorowo, emocjonalnie, oraz inaczej niż u konkurencji – moim zdaniem dużo ciekawiej. W końcu nie chodzi o to by naśladować trendy, ale by wyznaczać nowe drogi, umożliwiać każdemu poczuć się kimś wyjątkowym, dostosować charakter skrzydła do pilota. Wystarczy wybrać swój żywioł! Przeczytaj więcej.
Który kolor jest Waszym ulubionym? Mi podobają mi się ogień i powietrze.
źródło: dudek.eu