Otrzymałem kolejną wiadomość od kolegi z Węgier, który zbudował napęd z silnikiem C-Max. Csaba Kos zbudował napęd PPG już rok temu, właśnie na tym silniku. Koresponduję z nim regularnie stale pytając, jak sprawuje się silnik. Csaba lata solo a także w tandemie a silnik bardzo sobie chwali – jest bezawaryjny. Silnik C-Max firmy Ciscomotors wydaje się więc być sprawdzoną konstrukcją. Dziwne, że tak mało popularną w naszym kraju.
Kosz napędu został wykonany z wytrzymałego aluminium AlMgSi1. Jest bardzo lekki – waży tylko 5,3 kg. Jak pisze Csaba – może także wykonać jeszcze lżejszy, pojedynczy kosz o wadze około 4,3 kg.
Napęd w wersji z cięższym koszem waży 27 kg ze śmigłem drewnianym. W przypadku zastosowania śmigłą węglowego, można jeszcze zmniejszyć wagę o około 400 gram.
Wersja ze starterem ręcznym, lekkim koszu i śmigłem węglowym waży 25,7-26 kg i oferuje ciąg rzędu 70-75 kg. Na uwagę zasługuje bardzo lekkie odpalanie silnika (Csaba porównuje lekkość uruchamiania silnika do mojego Mostera, które prezentowałem na filmie). Zwraca także uwagę na perfekcyjne wykończenie fabryczne silnika. Idealnym rozwiązaniem jest dodatkowo wymuszone chłodzenie za sprawą wentylatora. jest to jak twierdzi świetne rozwiązanie w lecie powyżej 6000 RPM. VEKTOR, bo tak nazywa się napęd, jest przeznaczony do startu z nóg, tandemów oraz lekkich trajek o masie startowej 200-220 kg.
Csaba chwali się, że oferuje także peryferia do napędów PPG, na przykład zestaw: kosz ochronny w dowolnym kolorze, uprząż, zbiornik paliwa, śmigło, manetka. Wystarczy tylko dokupić dowolny silnik, poskręcać i latać!
Waga takiego zestawu ze śmigłem drewnianym to 10,5kg – cena 1000 EUR. Natomiast w przypadku śmigła węglowego waga wynosi 10,1kg – cena 1150 EUR. Do takiego zestawu wystarczy dokupić silnik i mamy gotowy napęd. Dla przykładu silnik SKY100 kosztuje na Węgrzech 1500 EUR. Tak więc całość (gotowy napęd) ze śmigłem węglowym wyniesie 2650 EUR.
Silnik C-Max spala na godzinę lotu 3,3 – 3,5 L/h przy wadze pilota 60kg na skrzydle o profilu klasycznym (Sol Synergy 3 S). Napęd jest niezwykle wygodny. Oprócz ogromnej mocy, napęd i silnik jest idealnie wykończony co gwarantuje doskonały efekt wizualny.
Kontakt (piszcie w języku angielskim):
Csaba Kos
arrubba@hotmail.com
.
————
Jako ciekawostkę podam, że silniki C-max oraz całe napędy oparte na tym silniku są dostępne w 3 wersjach: ze sprzęgłem i rozruchem ręcznym oraz w wersji z elektrostarterem. Z tego co mi wiadomo, w Polsce silnik C-Max można kupić u Waltera – http://www.airaction.pl/categories/main/148 .
WALTER WOJCIECHOWSKI ROBI NAPEDY NA TYM SILNIKU WIEC NIE TRZEBA DALEKO SZUKAC
Nie każdy Leszek,Raket ani Black Magic nie mają wentylatora i nie słyszaŁem by te silniki się przegrzewały 😉
Rafi
Każdy napęd ze sprzęgłem musi mieć wentylator! Mój Fly100evo miał wentylator i za cholerę nie dało się go przegrzać.
Wszystko pięknie,ale waga takiego napędu też jest duża.
Nie wiem po co robią taki wielki tłumik szmerów ssania,no i to sprzęgło odśrodkowe,które i tak trzeba zblokować do odpalenia silnika.
Według mnie napęd im mniej skomplikowany,tym lepszy.
Po co chłodzenie wentylatorem i cała ta komplikacja,jak spokojnie wystarcza strumień zaśmigłowy jak w Mosterze.
Silnik ładnie wykonany,ale straszny klamot,a części do tego drogie jak do Snapa.
Pozdrawiam