Minari F1 – test napędu firmy SkyTrekking

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMiło mi przedstawić napęd zbudowany na silniku Minari F1-AM 180, który otrzymałem na testy od firmy SkyTrekking. Bardzo chciałem zdobyć na testy ten napęd – także ze względu n a silnik firmy Minari. Model ten jest mało popularny, lecz zrobił na mnie ogromnie pozytywne wrażenie. Świetna charakterystyka pracy, moc oraz design tego silnika potrafi zachwycić! Jako użytkownik Mostera swoje odczucia będę opierał na porównaniu tych dwóch silników. Na testy otrzymałem prawie nowy napęd testowy – jeszcze w wersji prototypowej o przebiegu 5 motogodzin. Silnik Minari F1-AM 180 ccm

Od pierwszego wejrzenia dostrzegłem w silniku Minari F1-AM 180 elegancję i estetykę wykonania.  Oczywiście na wyglądzie się nie lata, lecz pierwsze wrażanie jest dla mnie niezmiernie ważne. Kartery silnika Minari zostały wykonane z magnezjum, co nadaje silnikowi wyjątkowe właściwości – wytrzymałość, lekkość konstrukcji oraz doskonałe właściwości pochłaniania temperatury. Silnik, który otrzymałem na testy, wyposażony był w rozrusznik ręczny, lecz opcjonalnie można zażyczyć sobie wersję silnika w elektrostarterem. Zachwyciła mnie lekkość rozruchu tego silnika na ziemi i w powietrzu. Zimny silnik uruchamiałem po 2-3 szarpnięciach nie mając jeszcze doświadczenia w jego zalewaniu, zaś lekko rozgrzany bardzo łatwo odpalić na plecach po jednym szarpnięciu. Firma SkyTrekking zastosowała dodatkowo zaworek zwrotny paliwa, który sprawia, że nawet po wielogodzinnym postoju silnik odpalał po jednym szarpnięciu rozrusznika.

Silnik Minari F1-AM 180

Silnik Minari F1-AM 180

Ujęła mnie charakterystyka pracy silnika w całym zakresie obrotów i liniowość wzrostu mocy. Napęd “ciągnie” już od dolnego zakresu obrotów. Jest to zasługa nie tylko silnika, lecz także dobrze dobranego śmigła. Zauważyłem, że przed startem, by silnik osiągnął idealnie równą pracę i szybką odpowiedź na wciśnięcie manetki gazu, musi być dobrze rozgrzany. Może to wynikać z faktu, że mój egzemplarz był nowy i ustawiony w kierunku bogatszej mieszanki. Praca silnika została bardzo dobrze wytłumiona. W porównaniu do innych silników, byłem mile zaskoczony cichą pracą. Moc napędu przy zastosowanym śmigle Helix nie ustępuje mocy legendarnemu Mosterowi, lecz nie mogłem porównać ciągu z powodu braku hamowni. Myślę, że piloci o większej masie startowej oraz latający na lekkich trajkach będą zadowoleni mocą silnika, niewielkimi drganiami.

Producent podaje, że silnik Minari F1-AM 180 waży 13,4kg, lecz moja waga wskazała 14,5kg. Myślę, że większa waga wynika z zastosowania pancernego rezonansu wykonanego z solidnej blachy zabezpieczonym dwoma przegubami elastycznymi.

Elementy silnika Minari F1 - zachwyca perfekcja wykonania

Elementy silnika Minari F1 zachwyca perfekcją wykonania podzespołów

Większa waga wynikać może także z zastosowanej grubej podstawy przekładni dużego koła i solidnej przekładni. Pomimo tego, stosunek mocy do wagi jest jak dla mnie bardzo dobry. Silnik cechuje się bardzo niewielkimi wibracjami jak na swoją pojemność – nawet przy wolnych obrotach.

DANE TECHNICZNE SILNIKA F1-AM 180
Silnik: Jednocylindrowy dwusuwowy
Kartery silnika: Wykonane z megnezjum
Cylinder: Aluminiowy z kanałami
Tłok: Z 2 chromowanymi pierścieniami
Chłodzenie: Odśmigłowy strumień powietrza
Średnica tłoka i skok: 66×53
Pojemność: 181.23cc
Stopień kompresji: 11:1
Zasilanie paliwem: Zawór membranowy
Gaźnik: Walbro WB 37 C
Moc maksymalna: 7500 rpm (26Cv)
Zapłon: Elektroniczy
Rozruch: Ręczny
Pasek przekładni: Pasek POLIV – 14 rowkowy
Przełożenie: 1:2.6
Paliwo: Benzyna + olej 2,5%
Waga silnika: 14.50 Kg
 Śmigło Helix 124cm

Kosz ochronny firmy SkyTrekking

Kosz firmy SkyTrekkng określił bym mianem hybrydy kosza jedno i dwuobręczowego. Składany na 3 części za pomocą klików. Został zaprojektowany tak, by w dolnej części, gdzie mogą wystąpić większe obciążenia występuje dodatkowa obręcz wzmacniająca, zaś w górnej części – pojedyncza rurka. Oplot kosza w posiadanym przeze mnie koszu wykonany był z cieńszej linki, lecz jak wspomniałem na początku tył to egzemplarz testowy. Producent zapewniał, że nowo stosowane oploty wykonane są z o wiele bardziej wytrzymałej i elastycznej linki, co zwiększa odporność na uszkodzenia. Bardzo dobrze oceniam gęstość oplotu, która zapewnia separację od śmigła. Bardzo mnie to ucieszyło, mając na względzie bezpieczeństwo początkujących pilotów.

Kosz SkyTrekking

Kosz SkyTrekking

Stopka kosza jest dość minimalistyczna, lecz wydaje się wytrzymała – na testy otrzymałem nieco uszkodzony kosz po kraksie, lecz nie dało się zauważyć żadnych zagięć czy uszkodzeń oprócz lekko uszkodzonego oplotu – wszystko w normie. Jest to po części zasługa dobrze wyprofilowanego dolnego profilu stopki, który wygięty w “sanki” dobrze znosi ślizgi na trawie bez wysuniętego “podwozia”. Pewne wątpliwości wzbudziły we mnie “łapy”, do których mocowany jest silnik. Z własnego doświadczenia wiem (stare kosze “starej” firmy EcExtreme), że przy tak dużej mocy silnika mogą się one z czasem wyginać. Na szczęście nowsze wersje koszy mocowanie silnika zostało udoskonalone.

Napęd SkyTrekking Minari F1 posiada stałe wypory dolne, których długość wydaje się być dobrze dobrana dla wygody przelotowców. Ich długość jest odpowiednia gównie dla wygody dalszych przelotów i odpowiednio separują one plecy pilota od silnika. Podczas testów nie zauważyłem problemów przy wsiadaniu czy wysiadaniu z uprzęży. Podczas lotu taka konfiguracja jest bardzo wygodna. Osobiście jednak preferuję krótsze wypory, rezygnując po części z wygody.

Kosz SkyTreking

Kosz SkyTreking

Kosz ochronny jest dość głęboki i dobrze chroni śmigło od wysokiej trawy, co udało mi się sprawdzić startując w dość zarośniętej łąki. Po złożeniu jest też bardzo zaskakująco sztywny i jednocześnie lekki. Producent znalazł optymalną równowagę pomiędzy wytrzymałością a wygodą pilota, lecz należy pamiętać, że nie ma koszy niezniszczalnych. Dzięki zastosowanym “klikom”, składanie kosza odbywa się bardzo szybko. Montaż napędu zajmie kilka minut nawet niedoświadczonemu pilotowi.

Dodatki

Napędy firmy SkyTrekking wyposażane są standardowo w liczniki motogodzin oraz wyłączniki bezpieczeństwa. Licznik motogodzin jest bardzo dobrym posunięciem ze strony producenta i zauważam, że coraz więcej firm stosuje tego typu rozwiązania w swoich produktach. Jeśli chodzi o wyłącznik bezpieczeństwa, to jest to pomysł zaadoptowany z pojazdów terenowych. W przypadku wywrotki, gdy zajdzie potrzeba awaryjnego wyłączenia silnika, jeśli nie zadziała główny wyłącznik silnika, należy wyrwać linkę bezpieczeństwa zamocowaną przy wyporze, która unieruchomi pracę silnika. Rozwiązanie to wydało mi się bardzo pomysłowe a przy tym proste w użytkowaniu. Pamiętajmy – bezpieczeństwa nigdy dość!

SkyTrekking

SkyTrekking

Wrażenia z lotu

Napęd SkyTrekking Minari F1 zbudowany z silnika Minari charakteryzuje się stosunkowo niewielkimi drganiami – nawet przy wolnych obrotach, co daje komfort przedstartowy. Sam start jest łatwy, ze względu na niską wagę, wyważenie na plecach oraz dużą moc silnika. Po oderwaniu od ziemi, dzięki dobrze wyprofilowanym wyporom, nie ma problemu z wsiadaniem w uprząż. W locie napęd dysponuje szybką odpowiedzią na wciśnięcie manetki gazu – silnik reaguje natychmiast. Nie zauważyłem żadnego dławienia się silnika w locie. Napędem wylatałem kilka godzin. Latał nim także mój lżejszy kolega, pod którym silnik spalał 2-2.5l paliwa. Był tak zachwycony, że gdy musiałem odesłać go do producenta, stwierdził: “latam na tak niewielkich obrotach, że taki napęd służyłby mi dożywotnio”. Faktycznie napęd posiada dużą moc i odpowiednio dobrany skok śmigła. Dzięki temu również odczułem, że silnik kręci na mniejszych obrotach.

Podsumowanie

Napęd firmy SkyTrekking wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Produkt został dobrze przemyślany i dopracowany w szczegółach. Odniosłem wrażenie, że podczas jego projektowania mocno skupiono się na wytrzymałości konstrukcji i prostocie, co z pewnością spodoba się początkującym pilotom, którzy nie chcą komplikować sobie życia układami mechanicznymi, reduktorami, przekładniami, wymuszonymi układami chłodzenia, itp. Ten sprzęt jest z założenia łatwy w użyciu i konserwacji. Bardzo dobry silnik Minari dysponuje dużą mocą i jest uznaną konstrukcją na świecie. I to lekkie odpalanie na plecach – po prostu bajka. Mogę z czystym sumieniem polecić ten napęd wszystkim niezdecydowanym, którzy poszukują silnika o dużej mocy i niewielkich wibracjach. Mnie ten silnik bardzo przypadł go gustu.

Cena napędu w wersji podstawowej: 13.600 zł.

skytrekking

Firma Szkoleniowo – Handlowa “SKY” NIP: 558-000-79-83, .

Adres:
ul. Pl. Zamkowy 4
89-100 Nakło
skytrekking@skytrekking.com.pl
tel. 0-530-81-53-81
Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.