Hadron to nowe sportowe skrzydło paramotorowe, które zadebiutowało z dużym impetem: w ostatni weekend piloci na dwóch prototypach Hadronów wygrali French Open (Pascal Vallee) i Polish Open (Grzegorz Krzyżanowski).
Hadrony to małe cząstki elementarne, które rozpędzone do dużych prędkości, potrafią przenosić gigantyczne dawki energii. Takim też energicznym, szybkim i nośnym skrzydłem dla aktywnych i doświadczonych pilotów jest nasz Hadron. Grupa docelowa pilotów jest podobna jak dla Plasmy, jednak skrzydła te różnią się znacząco od siebie.
Samostateczność Hadrona jest stała w całym zakresie działania trymerów. Skrzydło posiada 59 komór, przy wydłużeniu 5,9. Bryła usztywniana jest żyłkami, które w znaczący sposób poprawiają jakość startu i usztywniają krawędź natarcia podczas lotu z dużymi prędkościami. Stosunkowo niewielka liczba komór pozwalają skrzydłu szybko się napełniać i wyrównywać ciśnienie wewnętrzne. Docelowe rozmiary: 20, 22 i 24 m2 (w tej chwili gotowy jest rozmiar 20, następne w przygotowaniu).
Hadron jest pierwszym skrzydłem krojonym wyłącznie za pomocą zakupionego niedawno najnowocześniejszego cuttera laserowego. Możliwości jakie daje nam ta maszyna zostały w pełni wykorzystane w konstrukcji Hadrona (precyzja cięcia, optymalna orientacja elementów w stosunku do struktury tkaniny, możliwość wycinania długich i wąskich elementów itp.).
HADRON od 2:32 Dzięki za link do filmu Konrad!
A teraz skrót PRYWATNEJ opinii mistrza Grześka Krzyżanowskiego, którego zapytałem o Hadrona:
Cóż mogę jeszcze napisać oprócz tego co jest na oficjalnej stronie Dudka? Dostałem go dwa tygodnie temu i od razu wiedziałem ze wystartuje na nim w Mistrzostwach Polski. Choć wcale nie miałem czasu się w niego “wlatać”. Hadron, to skrzydło o dużym wydłużeniu (5,9) i trochę mniejszej samostateczności niż inne „samostatki”. Ciekawostką jest to, że skrzydło na wszystkich ustawienia trymera ma taką samą samostateczność. W porównaniu do Plasmy, ma inny profil. Jest bardziej nośny.
Na ekonomii w najwolniejszym ustawieniu trymera, spokojnie schodzę do 1,5 litra na godzinę!
Jest to małe skrzydło, bo ma 20 m2 a ja ważę cały około 105 kg. Wszystkie linki są bez oplotu. Dość szybkie, lecz nie tak bardzo jak Plasma. Jest bardzo słuchane. Niewielkie pociągnięcie z sterówkę, a skrzydło w jednym momencie jest w zakręcie. Sprawdziłem w trudnych warunkach – bardzo stabilne . Wydaje mi się, że ktoś, kto chciałby latać musi być raczej zdecydowany do latania na skrzydle z takimi drogami sterowania. W tym rozmiarze jest dość nerwowe jak każde małe skrzydło, ale do opanowania.
Dudek mocno poprawił odwzorowanie profilu dzięki zastosowaniu żyłek na krawędzi natarcia.
Ma bardziej podciętą krawędź natarcia. Dzięki temu jest zwiększone ciśnienie wewnątrz i jest bardzo odporne na podwinięcia. Dzięki nowemu ploterowi naprawdę jest dopracowane.
Hadron uszyty jest z lekkiej tkaniny.
Najcudowniejsze jest w nim to, że to skrzydło tak lekko wstaje, że aż trudno uwierzyć. Lata tak lekko, że nie wiedziałem, że tak można!
Skrzydło podczas Mistrzostw Polski tylko raz założyło mi klapę 1/3, która natychmiast wyszła, a lataliśmy na zawietrznej stronie Klonówki i były bardzo trudne warunki.
Zazwyczaj jestem daleki od takich ocen, ale uważam że jest to kolejny przełom w lataniu PPG.
Grzegorz Krzyżanowski – Hadron/TOP80 (foto: dudek.eu)
————————————————————————
Od 30 maja do 4 czerwca w Masłowie rozgrywane zostały otwarte paramotorowe mistrzostawa Polski. Mistrzem w klasie PF1 został Grzegorz Krzyżanowski na prototypie Hadrona.
Klasa PF-1
1. Grzegorz Krzyżanowski (Dudek Hadron / Miniplane Top-80)
2. Zdenek Reznicek (Mac / Nirvana Instinct)
3. Pavel Stepan (Jojo wing / …)
4. Andrzej Malkusz (Dudek Nucleon 27 / Miniplane Top-80)
5. Kamil Mańkowski (Dudek Plasma 26,5 / Miniplane Top-80)
6. Jacek Chrustek (Nucleon 29 / Ventor)
7. Szymon Sołtys (Plasma 22 / Simonini)
8. Sławomir Turczewski (Nucleon 27 / Polini)
źródła:
dudek.eu
Grzesiek Krzyżanowski