Dziękuję wszystkim za udział w ankiecie. Jak co roku staram się przedstawić kilka danych, które dotyczą nas – pilotów latających z napędami. W tegorocznej edycji wzięło udział 283 respondentów. Dziękuję, że wzięliście w niej tak liczny udział. Ankieta miała wskazać, które skrzydła są najbardziej popularne, a które mniej, wskazać nalot pilotów oraz ich doświadczenie. Celem ankiety było także wskazać producentom pewne wymagania skrzydeł, jakie macie. Przepraszam wszystkich, których mogłem obrazić nie umieszczając ich sprzętu w ankiecie, w kilku przypadkach był to ciężki błąd, np. Motoroma, Snap, oraz innych. Jak mogłem to przegapić? Na przyszłość obiecuję poprawę. Nie miałem też czasu na dokładną analizę i zestawienie wyników. Publikuję więc niektóre odpowiedzi bez żadnych zestawień czy sortowania.
Dane wypełnienia ankiety: data otwarcia 29-05-2012, data zakończenia 24-06-2012. Liczba wypełnień ankiety: 283 respondentów, liczba wyświetleń ankiety 846 odsłon.
W jakim województwie mieszkasz?
Niniejsza tabele ilustruje województwa, w których mieszkają wypełniający ankietę. Jak widać, króluje mazowieckie oraz śląskie.
Na jakim skrzydle latasz ?
Standardowe początkowe pytanie. Wynik jest jednoznaczny. Króluje nasz rodzimy producent – Dudek Paragliders i jego produkty. Zadziwia ilość poczciwych VOXów, ale łatwo to wyjaśnić. Skrzydło tanie, wytrzymałe i dobre nie tylko do nauki. Założę się, że pod koniec 2013 roku znacznie wzrośnie ilość Hadronów.
Rocznik skrzydeł, na których latacie.
Jak widać, nie jest tak źle. Większość posiada nowe, lub prawie nowe – kilkuletnie skrzydła. To bardzo dobry znak.
Masa startowa
Masa startowa to twoja waga + gotowy do lotu napęd + ciężar skrzydła + ubranie + wszystkie urządzenia. Najlepiej ubrać się do lotu, założyć napęd i stanąć na wadze. Potem dodać wagę skrzydła.
Odpowiedź | % | Liczba odp. |
110 | 10,60% | 30 |
130 | 9,89% | 28 |
125 | 9,19% | 26 |
120 | 7,77% | 22 |
105 | 5,65% | 16 |
115 | 5,65% | 16 |
135 | 5,30% | 15 |
140 | 4,59% | 13 |
100 | 4,24% | 12 |
150 | 3,53% | 10 |
145 | 3,18% | 9 |
160 | 2,47% | 7 |
155 | 2,12% | 6 |
107 | 1,77% | 5 |
118 | 1,77% | 5 |
112 | 1,06% | 3 |
128 | 1,06% | 3 |
138 | 1,06% | 3 |
108 | 1,06% | 3 |
170 | 1,06% | 3 |
95 | 0,71% | 2 |
102 | 0,71% | 2 |
126 | 0,71% | 2 |
123 | 0,71% | 2 |
180 | 0,71% | 2 |
117 | 0,71% | 2 |
104 | 0,71% | 2 |
190 | 0,71% | 2 |
103 | 0,71% | 2 |
122 | 0,71% | 2 |
106 | 0,71% | 2 |
137 | 0,71% | 2 |
101 | 0,71% | 2 |
Ile godzin wylatałeś na obecnym skrzydle?
Jak widać, trudno doszukać się ogromnych nalotów skrzydeł. Większość pilotów to jednak piloci weekendowi, lecz patrząc na poprzednie odpowiedzi, można wyciągnąć wnioski na temat średniego nalotu rocznego skrzydła.
Nalot całkowity pilotów
Świadectwo kwalifikacji i ubezpieczenia pilotów
Jest nieźle. Znakomita większość posiada świadectwo kwalifikacji oraz przynajmniej OC.
Odczucie bezpieczeństwa skrzydła, na którym latasz
Poprosiłem respondentów o wskazanie, jakie skrzydło by kupili w przyszłości. Oto odpowiedzi.
Pominąłem odpowiedzi, które zawierały tylko jedną odpowiedź. Jeśli ktoś podał, że rozważa dwa skrzydła, brałem pod uwagę pierwsze podane skrzydło.
Jakie cechy skrzydła są dla ciebie ważne podczas jego wyboru?
Bardzo ważne odpowiedzi – szczególnie dla producentów. Mamy tu jednak kilka przeciwności. Chcemy skrzydeł szybkich, łatwo startujących i jeszcze do tego bezpiecznych…
Jak często wysyłasz swoje skrzydło do przeglądu?
Jaki jest czas serwisu twojego skrzydła?
Czy latasz ze spadochronem awaryjnym?
Ocena swojego skrzydła
Jeśli przydarzyła ci się poważna klapa, incydent, itp, to wg ciebie czym był spowodowany?
Czy miałeś wypadek podczas lotu?
Skrzydła i odczucie bezpieczeństwa
Model skrzydła | Najbezpieczniejsze skrzydło na rynku | Bardzo bezpieczne, nie wymaga uwagi | Bezpieczne ale wymaga uwagi | Czasami jest nieobliczalne | To skrzydło tylko dla zaawansowanych |
Force (Apco) | 2 | 7 | 3 | 1 | 1 |
HP (Apco) | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Inne (Apco) | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Nucleon (Dudek) | 5 | 9 | 23 | 0 | 0 |
Synthesis (Dudek) | 15 | 14 | 3 | 0 | 0 |
Action/Reaction (Dudek) | 6 | 13 | 6 | 0 | 1 |
Nemo (Dudek) | 5 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Plasma (Dudek) | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 |
Hadron (Dudek) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
VOX (Dudek) | 1 | 7 | 7 | 0 | 0 |
VIP (Dudek) | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Inne (Dudek) | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 |
GT (Paramania) | 1 | 1 | 8 | 0 | 1 |
GTX (Paramania) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Revo (Paramania) | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Revo2 (Paramania) | 0 | 8 | 2 | 0 | 0 |
Fusion (Paramania) | 0 | 2 | 4 | 0 | 0 |
Inne (Paramania) | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Roadster (Ozone) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Speedster (Ozone) | 1 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Viper (Ozone) | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Viper2 (Ozone) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Inne (Ozone) | 0 | 2 | 1 | 0 | 1 |
Buran (Air-Sport) | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Buran Reflex (Air-Sport) | 0 | 5 | 4 | 1 | 0 |
Inne (Air-Sport) | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Tequila (Skywalk) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Advance (dowolny model) | 0 | 7 | 3 | 0 | 0 |
SOL (dowolny model) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Windtech (dowolny model) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
GIN (dowolny model) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
U-Turn (dowolny model) | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
UP (dowolny model) | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
NOVA (dowolny model) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Swing (dowolny model) | 2 | 6 | 4 | 0 | 0 |
Model silnika w napędzie a odczucie mocy
Model silnika | Za słaby | Za mocny | Odpowiedni | Po tuningu OK. | |
Moster | 1 | 1 | 26 | 1 | |
Fly100/Easy100 | 0 | 0 | 6 | 0 | |
Ventor | 0 | 0 | 22 | 1 | |
Solo 210 | 16 | 0 | 64 | 18 | |
Simonini Mini2 | 1 | 0 | 17 | 0 | |
Simonini Mini2 Evo | 0 | 1 | 5 | 0 | |
Simonini Mini4 | 0 | 1 | 1 | 0 | |
H&E 130 | 0 | 0 | 3 | 0 | |
H&E 220 | 0 | 0 | 1 | 0 | |
Hirth 313 | 1 | 0 | 5 | 0 | |
F200 | 0 | 0 | 4 | 0 | |
Top 80 | 2 | 0 | 5 | 0 | |
JPX (dowolny) | 1 | 1 | 22 | 0 | |
SKY 100 | 0 | 0 | 2 | 0 | |
Raket | 8 | 0 | 10 | 1 | |
Victor Simonini | 0 | 0 | 1 | 0 | |
MZ250 | 1 | 0 | 2 | 0 | |
MZ150/175 | 0 | 0 | 1 | 3 | |
WSK | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Bailey (dowolny model) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ROS (dowolny model) | 0 | 0 | 1 | 0 | |
Czterosuwowy (inny niż wymienione) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dwususowy (inny niż wymienione) | 3 | 0 | 21 | 1 | |
Wypadki na skrzydłach
Wypadki na skrzydłach | Ilość odpowiedzi | |||||
Model skrzydła | Lekki wypadek bez urazów | Wypadek ze złamaniem | Poważny wypadek w urazem kręgosłupa | Nigdy | ||
Force (Apco) | 5 | 1 | 0 | 8 | 14 | |
HP (Apco) | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | |
Inne (Apco) | 3 | 0 | 0 | 2 | 5 | |
Nucleon (Dudek) | 14 | 6 | 1 | 16 | 37 | |
Synthesis (Dudek) | 11 | 2 | 2 | 17 | 32 | |
Action/Reaction (Dudek) | 7 | 4 | 0 | 15 | 26 | |
Nemo (Dudek) | 2 | 0 | 0 | 10 | 12 | |
Plasma (Dudek) | 4 | 0 | 0 | 1 | 5 | |
Hadron (Dudek) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
VOX (Dudek) | 5 | 0 | 0 | 10 | 15 | |
VIP (Dudek) | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | |
Inne (Dudek) | 1 | 0 | 0 | 5 | 6 | |
GT (Paramania) | 5 | 1 | 0 | 5 | 11 | |
GTX (Paramania) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Revo (Paramania) | 2 | 0 | 0 | 3 | 5 | |
Revo2 (Paramania) | 3 | 1 | 0 | 6 | 10 | |
Fusion (Paramania) | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 | |
Inne (Paramania) | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Roadster (Ozone) | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | |
Speedster (Ozone) | 3 | 0 | 0 | 4 | 7 | |
Viper (Ozone) | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | |
Viper2 (Ozone) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Inne (Ozone) | 3 | 0 | 0 | 1 | 4 | |
Buran (Air-Sport) | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | |
Buran Reflex (Air-Sport) | 1 | 1 | 0 | 8 | 10 | |
Buran Carbon (Air-Sport) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inne (Air-Sport) | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | |
Tequila (Skywalk) | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Advance (dowolny model) | 3 | 0 | 0 | 7 | 10 | |
SOL (dowolny model) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Windtech (dowolny model) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
GIN (dowolny model) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
U-Turn (dowolny model) | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
UP (dowolny model) | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | |
NOVA (dowolny model) | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | |
Swing (dowolny model) | 5 | 0 | 0 | 7 | 12 | |
Inne skrzydło | 8 | 0 | 0 | 18 | 26 | |
Razem | 95 | 17 | 3 | 168 | 283 | |
Wypadek i subiektywne przyczyny
Jaka była przyczyna? | Razem | |||||||
Wypadek podczas lotu | Zbyt duży wiatr | Termika | Były dobre warunki | Nie wiem | Błąd pilota |
Brak wypadku |
||
Lekki wypadek bez uszczerbku na zdrowiu | Ilość | 25 | 23 | 2 | 3 | 25 | 41 | 95 |
% wypadków | 26,32% | 24,21% | 2,11% | 3,16% | 26,32% | 43,16% | 100.00% | |
% przyczyn | 53,19% | 41,07% | 50,00% | 25,00% | 48,08% | 24,70% | 33,57% | |
Wypadek ze złamaniem | Ilość | 2 | 4 | 1 | 1 | 4 | 10 | 17 |
% wypadków | 11,76% | 23,53% | 5,88% | 5,88% | 23,53% | 58,82% | 100.00% | |
% przyczyn | 4,26% | 7,14% | 25,00% | 8,33% | 7,69% | 6,02% | 6,01% | |
Poważny wypadek w urazem kręgosłupa | Ilość | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
% wypadków | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 100,00% | 100.00% | |
% przyczyn | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 1,81% | 1,06% | |
Brak wypadku | Ilość | 20 | 29 | 1 | 8 | 23 | 112 | 168 |
% braku wypadków | 11,90% | 17,26% | 0,60% | 4,76% | 13,69% | 66,67% | 100.00% | |
% braku przyczyn | 42,55% | 51,79% | 25,00% | 66,67% | 44,23% | 67,47% | 59,36% | |
Razem | Ilościowo | 47 | 56 | 4 | 12 | 52 | 166 | 283 |
% wierszy | 16,61% | 19,79% | 1,41% | 4,24% | 18,37% | 58,66% | 100.00% | |
% z kolumn | 100.00% | 100.00% | 100.00% | 100.00% | 100.00% | 100.00% | 100.00% |