V Podkarpackie Pokazy Lotnicze w Turbi – 2 czerwca 2019

Tegoroczne pokazy będą wyjątkowe, gdyż zaplanowane zostały jako wydarzenie wieńczące XX Szybowcowe Mistrzostwa Europy, odbywające się w dniach 11-26 maja br. na lotnisku w Turbi. Idea organizowania pokazów lotniczych łączy w sobie chęć i zapał do integrowania mieszkańców naszej małej ojczyzny, a tym samym pielęgnowania wśród nich wiedzy i pamięci o wspaniałej tradycji lotniczej, która na Podkarpaciu ma szczególnie długą i piękną historię, a co ważniejsze jest nieustannie kontynuowana w firmach zrzeszonych w Dolinie Lotniczej. Podkarpackie to jedyne województwo, które wskazało „Lotnictwo i kosmonautykę” jako jedną ze swoich inteligentnych specjalizacji – pisze marszałek województwa podkarpackiego – Władysław Ortyl.

Wydarzenie 2 czerwca ma być przede wszystkim ogromnym wyzwaniem pod względem logistycznym. Na ten czas, jak również 11 maja (Dni Otwarte Unii Europejskiej na nadsańskich błoniach) miasto Stalowa Wola uruchomi bezpłatną komunikację miejską, zaś wójt gminy Zaleszany Paweł Gardy udostępni tereny pod parkingi. – Chcemy z prezydentem Stalowej Woli – (Lucjuszem Nadbereżnym) jak najpełniej wykorzystać potencjał lotniska w Turbi i je rozwijać. Jak mówią jeden kilometr autostrady prowadzi donikąd, jeden kilometr pasa startowego to okno na cały świat – stwierdził Paweł Gardy. Lotnisko w Turbi ma być sukcesywnie odnawiane. Tylko w tym roku gmina Stalowa Wola przekazała na remont pomieszczenia hangaru, węzła sanitarnego oraz współorganizację imprezy 400 tysięcy złotych.

ATRAKCJE

Potrójny indywidualny Mistrz Świata,
podwójny Mistrz Europy,
potrójny Mistrz Polski,
złoty medalista The World Games 2017

Pilot fabryczny firmy Dudek Paragliders.

Pilot Kadry Narodowej

Wojtek Bógdał

Wojtek Bógdał

  • 3AT3 Formation Flying Team – Piotr Karasiński, Piotr Maciejewski oraz Jakub Śliwiński planują swoje podniebne show podczas podkarpackich pokazów.
  • Łukasz Czepiela to nazwisko mówi wszystko! Pochodzący z Rzeszowa pilot liniowy i wyścigowy, mistrz świata Red Bull Air Race w klasie Challenger.
  • Firebirds – 3x Extra 330 – do listy załóg, które wystąpią podczas pokazów lotniczych 2 czerwca, dopisujemy grupę Firebirds. Utworzenie grupy zostało zapoczątkowane w 2011 r. Początkowo w skład grupy wchodzili Adam Labus, Artur Kielak, Łukasz Świderski.
  • Maciej Pospieszyński – Extra 330 S.C. Ekstra pilot w Extra samolocie.
  • Cellfast – 3x Morane – podczas występów 2 czerwca z pewnością zagwarantują nam niecodzienne widowisko zapierające dech w piersiach oraz precyzyjny pilotaż, kunszt i umiejętności lotnicze. Do tego grona z wielką radością dołączamy ekipę rodem z Krosna – CellFast Flying Team.
  • Swoje umiejętności zaprezentuje Jurgis Kairys, który ma tyle osiągnięć, że nie wiadomo co pisać najpierw. Urodzony w Krasnojarsku światowej klasy litewski pilot akrobacyjny i inżynier lotnictwa. Mistrz świata i Europy, wynalazca kilku numerów akrobacyjnych. Wielokrotnie nagradzany, niezwykle odważny i doświadczony pilot będzie prezentować kolejne akrobacje zgromadzonej publiczności na tegorocznych Podkarpackich Pokazach Lotniczych!
  • Wiatrakowiec Cavalon. Wiatrakowce należą do wiropłatów, są połączeniem cech różnych aparatów latających, ale… trzeba zauważyć, że nie mają wad większości z nich.
  • Boeinga Stearman – legendarny samolot szkolny Amerykańskich Sił Powietrznych z czasów II wojny światowej.
  • Yak18 to kolejny bohater pokazów lotniczych w Turbi. Przedstawiamy krótką historię samolotu Yak18. W połowie lat 30. Aleksander Jakowlew zaprojektował dwumiejscowy płatowiec szkolno-treningowy z otwartą kabiną i silnikiem gwiazdowym. Był on produkowany od 1937 roku pod oznaczeniem UT-2.
  • Biało – Czerwone Iskry sterowane przez polskich wojskowych wielbione za swe emocjonujące pokazy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Planują w Turbi niezapomniane widowisko. Małe, zwinne samoloty TS – 11 Iskra, na których piloci prezentują swe umiejętności i od których grupa zaczerpnęła nazwę, produkowane były w WSK PZL Mielec przez 25 lat. Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza z napędem odrzutowym. Samolot używany był jako maszyna szkolno-treningowo-bojowa. Poza Polską używało ich także lotnictwo wojskowe Indii.
  • Hatz Classic – dwupłatowy i dwumiejscowy samolot, którego skrzydła i śmigło są zbudowane z drewna, kadłub z rur stalowych, a cała konstrukcja pokryta jest płótnem. Model, który zobaczycie na pikniku w Turbi został wyprodukowany w ubiegłym roku w Polsce na podstawie amerykańskich planów tego statku z lat sześćdziesiątych. Minimalna prędkość tego statku to 45 km/h, a maksymalna 180 km/h.
  • Antonov AN-2 to najnowsze „dziecko” Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła – od 2017 roku można podziwiać go na pokazach lotniczych w pokazie solowym oraz w pokazie z zespołem 3AT3 Formation Flying Team.
  • Falcon 2000S – samolot po niesamowitym remoncie przeprowadzonym przez Mikołaja Tołkacza wraz z ojcem Tomaszem oraz dziadkiem Władysławem. To właśnie 23-letni pilot Mikołaj Tołkacz zaprezentuje niesamowite możliwości 80 konnego samolotu na podkarpackim niebie. Nowością w jego pokazie to Ledy, które w sposób wyjątkowy oświetlają samolot.
  • T6 Harvard 4M – w ostatnim czasie Jacek Mainka sprowadził do podwarszawskiego Konstancina kolejny zabytkowy samolot – North American T-6 Harvard 4M. Tym samym kolekcja jego zabytkowych statków powietrznych powiększyła się już do czterech warbird’ów.
  • Tiger Moth T-7230 to unikatowy, historyczny samolot bazujący w Polsce. To autentyczny samolot, nie replika, który pamięta czasy II Wojny Światowej, a dalej jest w stanie zdatnym do lotu w Polsce.
  • „Wiedeńczyk” AN2 – to egzemplarz transportowo-desantowej wersji samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze fabrycznym 1G7447 został wyprodukowany w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, które były głównym producentem “Antków”. Z fabryki trafił do służby w jednostce transportowej lotnictwa wojskowego, stacjonującej na podkrakowskich Balicach.
  • Piper Cub – amerykański lekki samolot szkolno-turystyczny z końca lat 30. XX wieku, dwumiejscowy jednosilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem. Podstawowy cywilny model produkcyjny nosił oznaczenie Piper J-3, początkowo: J-2, a wersje rozwojowe: J-4 i J-5.
  • P-51 Mustang – samolot mianowany imieniem „Louisiana Kid” (wcześniej nosił nazwy „Buster” oraz „Yankee Trader”) na co dzień stacjonuje w południowych Niemczech, na urokliwym lotnisku Degerfeld. Trafił tam całkiem niedawno, bo w 2013 roku – wcześniej przez 40 lat stacjonował w amerykańskim stanie Louisiana jako własność pilota Dona Webera.
  • TS-11 Iskra – ten samolot można nazwać niemal ikoną polskiego lotnictwa wojskowego. Wyprodukowana w ponad 420 egzemplarzach Iskra była pierwszym polskim samolotem odrzutowym. Choć minęło niespełna 60 lat od daty pierwszego oblotu, to przez niektórych samolot ten uznawany jest za najlepszą polską konstrukcję. Piloci, którzy pilotują obecnie Migi-29 i F-16 z biało-czerwoną szachownicą uczyli się sztuki latania właśnie na Iskrach.
  • Bell 427 – “Żelazna ważka” – Maria Muś jest zawodowym pilotem śmigłowca. Na co dzień zasiada za sterami Bella 427 – prywatnej, powietrznej taksówki. Teraz chce jeszcze bardziej rozwinąć skrzydła. Niedawno weszła w posiadanie wyjątkowego helikoptera, Bölkowa Bo 105, który ma jej w tym pomóc.
  • Yak 3U – potężny radziecki samolot Yak-3u. Pilotami są Piotr Kowalski i Mateusz Strama, którzy zawodowo latają pasażerskimi kolosami Boeing 737. Samolot, którym wykonają zapierający dech w piersiach pokaz to Yakovlev Yak-3U, radziecki myśliwiec z czasów II Wojny Światowej. Osiąga niewyobrażalną prędkość 655 km/h, pułap jaki może uzyskać wynosi ponad 10 kilometrów.

Więcej informacji: http://www.pokazylotnicze.podkarpackie.pl/index.php

 

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.