Jakiś czas temu zbudowałem napęd na bazie WSK 175 lecz ta konstrukcja jest ciężka, nie da się zejść z wagą poniżej 23 kg. Chciałem mieć napęd klasy Raket 120 lub TOP 80. Jakiś czas temu Kajan zaprezentował silnik na bazie pilarki. Jako że nie dysponował karterem i oświadczył że to jednorazowa impreza. Mając bagaż doświadczeń postanowiłem że sam zaprojektuje i wykonam karter. Karter został wykonany z formatki, co zaowocowało znakomitą jego jakością.
Po wykonaniu katera zacząłem uzbrajać silnik w osprzęt. Pierwszym etapem prac było wykonanie przekładni pasowej o przełożeniu 1:3.6. W celu dobrej przyczepności paska na dolnym kole pasowym wykonałem koło pasowe o średnicy 50 mm duże koło pasowe ma średnice 180 mm
Kolejnym etapem prac było dobranie zapłonu oraz szarpanki. Zastosowałem koło magnesowe z Kinroad kos, cewkę zasilająca suzuki oraz moduł suzuki. Zapłon spisuje się rewelacyjnie, generuje iskrę przy niskiej prędkości obrotowej wału. Silnik można odpalad w locie ciepły, lub zimny pali za
jednym pociągnięciem szarpanki wystarczy pół obrotu. Z czego jestem najbardziej zadowolony. Szarpaka pochodzi od agregatu (Honda , Holida)
Ostatnim etapem prac było zaprojektowanie oraz montaż rezonansu. Końcówka tłumiąca wykonana z rurki cienkościennej fi 50 mm.
Całość została osadzona w koszu mojej konstrukcji (kosz wykonywałem po raz pierwszy mógł wyjść lepiej ). Myśle, że było by lepiej kupić kosz u Liteckiego, miałbym świetny kosz i mniej roboty. Cenowo i czasowo wyszło by na to samo.
Napęd w całej okazałości.
Podsumowując cały artykuł zamieszczę dane techniczne w tabeli.
Cylinder | K1250 fi 60 |
Wał | Simson s70 z wypełniaczami IFA |
Przełożenie (przekładnia pasowa) | 1:3.6 |
Gaźnik | Walbro WG 10 |
Śmigło | 2 płatowe lewe 125 |
Uprząż | Dudek Powersat |
Zapłon | CDI |
Rozruch | Ręczny |
Waga | 20 kg |
Zbiornik | 9 l dolny |
Max obroty | 10100 obr/min |
Obroty mocy max | 9600 obr/min |
Stopień sprężania | 1:9.8 |
Moc | 16 KM |
„Karter został wykonany z formatki” nie rozumiem i proszę o wyjaśnienie. Ja założyłem cylinder K1250 do Raketa 120 i jest na dotarciu. Sprawuje się OK. Chętnie kupiłbym taki karter.
Witaj karter z został zrobiony z formatki tzn z formatki aluminium (pełnego materiału) i obrobiony metodami skrawania czyli na frezarce i tokarce. Zwykle kartery robi sie za pomoca odlewu. A ten został wykonany inna metoda z tąd to wspomnienie w artykule. Tak istnieje możliwosc dorobienia Panu kartera zależy od stopnia wykonania czy sam karter czy półka przekładnia itd oraz czy materiał swój czy powierzony. Reszta do ustalenia na priv
witam a podał bys szczegółowe wymiary karterów? chciał bym zrobić cos takiego tylko potrzebne były by jakies wymiary żeby tłok niewalił mi o głowice albo będzie brakować mu dzięki za odp pozdrawiam 🙂
Pilot do 80-85 kg i skrzydło klasyczne spokojnie daje rade mocy tyle co dobry raket (typu klasy werenc, osa) Śmigło jest zadaptowane od TOP 80 lecz posiada lewe obroty wiec ciąg rzędu 48-50 kg. Zbudowałem 2 egzemplarze tagrze konstrukcja ok jeden posiadam ja a drugi Kolega Litecki.
Pozdrawiam
Witam. Pytanie do autora. Ciekawy jestem jak ten napęd sprawuje się w warunkach lotnych, biorąc pod uwag ciężar własny pilota? Nie ukrywam że chodzi mi po głowie zrobienie własnego napędu na bazie k1250.
No,No! Z chęciom sam bym coś takiego sobie złożył gdybym tylko umiał zrobić sobie karter.Wygląda bardzo fajnie!