Opisując paralotnie, zawsze mam problem – jak opisać prędkość i przy jakich obrotach prędkość ta się utrzymuje. Ostatnio nie lubię udziwnień w postaci wypasionych systemów, smartfonów i zabierania kilogramów gratów. Wolę cieszyć się lataniem. Dużym problemem jest jednak dla mnie udzielanie informacji na temat parametrów lotu, z czego jednym z najistotniejszych pytań jest prędkość konkretnego skrzydła. Używam do tego starego GPSa Garmin lub odpalam iPhone’a. Ale mój stary GPS pożera 6 baterii w ciągu dwóch godzin, zaś telefon jest nieporęczny. Zaproponowałem zatem Tomkowi – Spiderowi, czy nie zrobiłby dla mnie bardzo prostego i poręcznego urządzenia, które mierzyłoby wyłącznie prędkość. Ma być banalnie proste i było tak małe, jak to tylko możliwe.
Po wielu tygodniach pracy Spider wysłał mi prototyp niemalże gotowego urządzenia. Proste i banalny „zegareczek” do pomiaru prędkości. Jest proste w obsłudze, bezobsługowe i będzie tanie. Nie mogłem jednak rozgłaszać na ten temat, dopóki producent nie dopracuje tego sprzętu. Śledziłem jednak jego rozwój i poznałem wiele problemów, z jakimi producent musiał się zmierzyć. Po pierwsze odwieczne problemy z jasnością wyświetlacza. Nikt chyba nie chce zgadywać parametrów, tylko odczytać je nawet w słońcu. Inny problem to moduły GPS – żrą sporo prądu, a przecież chcemy, by nasze urządzenia działały jak najdłużej na jednym ładowaniu. W związku z tym, nie można zastosować najtańszego modułu by zmniejszyć pobór prądu. Należy też dobrać odpowiednią – małą i czułą antenkę GPS.
Nie wiem jak producent to ogarnął, ale oto powstało urządzenie, łączące wszystkie niezbędne mi funkcje – a nawet więcej! Teraz będę mógł porównywać prędkość pomiędzy skrzydłami. Testy urządzenia wykazały, że pozwala na powrót do lotniska z niezłą dokładnością – w odległości 52 km zmieścił się w błędzie od bazy 10m, zaś błąd kąta powrotu do bazy wynosi 1 stopień! Testowałem też akumulatorek tegoż niepozornego urządzenia – WYTRZYMUJE PONAD 10 GODZIN! Nie wiem jak tego dokonali. Po zakupieniu urządzenia ustawiamy w urządzeniu dane lotniska, a urządzenie bezbłędnie poprowadzi nas do niego najkrótszą drogą – to ważne, gdy wraca się na oparach paliwa.
Nie znam jeszcze ceny urządzenia, ale znając Spidera na pewno będzie dobre, tanie i niezawodne.
Parametry urządzenia:
- Pomiar prędkości lotu – 1,5 – 999,99km/h
- Pomiar wysokości bezwzględnej i względnej – max 10.000m
- Stoper
- Wskaźnik odległości od miejsca startu – maksymalna odległość od miejsca startu 999,99 km
- Wskaźnik liczbowy kąta powrotu do miejsca startu – azymut punktu startowego
- Wskaźnik stanu naładowania baterii
- Czas pracy non stop – do 10h
- Ładowanie – dowolną ładowarką złączem micro usb (np. telefoniczna)
- Waga miernika – 41g
- Wymiary obudowy – 35x63x18mm
- Zalecana temperatura pracy – 0 – 50oC
- Mocowanie – rzepem do powierzchni kokpitu lub na smyczy (ucho w obudowie).
Spider
ul. Kopernika 9
32-020 Wieliczka
Tel. 12 278-42-59
Kom. 607 441 596
http://spider24.pl/portfolio/