Licznik motogodzin do napędu

Nasze napędy w większości przypadków pozbawione są jakichkolwiek przyrządów mogących pomóc określić liczbę godzin nalotu. Wydawało by się, że tego typu przyrządy są w nich po prostu zbędne lub stanowią wręcz niepotrzebny dodatek.  Sam byłem dość sceptycznie nastawiony do pomiaru motogodzin, dopóki nie kupiłem napędu Airaction Fly100evo, gdzie fabrycznie zamontowany był licznik motogodzin. Silniki naszych napędów osiągają całkiem dużą moc z niewielkiej pojemności. W zasadzie nie dotyczy to jedynie popularnej Solówki. Nowoczesne napędy z silnikami dedykowanymi do PPG mają podany resurs w motogodzinach. W moim Fly100evo mam instrukcję, w której znajduje się tabela zawierająca czynności serwisowe w określonych motogodzinach pracy.

Co to jest RESURS? Przytaczam definicję z Wikipedii

Resurs (ang: resource – zasób) – ustalona teoretycznie lub doświadczalnie miara zdolności użytkowej urządzenia, wyrażona w odpowiednich dla tego urządzenia jednostkach. Przyjmuje się, że w tym okresie zagwarantowane jest bezpieczeństwo i sprawność eksploatacji. Przeważnie resurs określa się w godzinach pracy urządzenia. Dla pojazdów resurs określany jest „przebiegiem”, czyli liczbą przejechanych kilometrów. Natomiast dla statków powietrznych resurs określa się w godzinach bądź latach.

Motogodzina zaś, to jednostka miary czasu pracy napędu, obliczanej jako różnica między czasem jej zakończenia a rozpoczęcia. Tak więc motogodzina to jedna godzina czasu pracy silnika. Aby zliczać motogodziny, należy posłużyć się urządzeniem – licznikiem, które zlicza sekundy, minuty i godziny pracy silnika gdy tylko wykryje impulsy w przewodzie WN.

Liczniki motogodzin (foto: Tomasz Bramson http://www.enduro-adventure.com)

W sklepach można znaleźć wiele różnych modeli liczników. Wg mnie można wybrać dowolny, najtańszy i jak najmniejszy. Sam używam taniego licznika za 70 zł, który jest wielkości pudełka od zapałek. Niektóre liczniki są droższe, ale często cena wynika z nadrukowanej firmy. Czasem mogą zawierać dodatkowe funkcje, lecz dla naszych celów ważne jest tylko zliczanie motogodzin.

Prosty licznik motogodzin - cena 70 zł.

Licznik jest niekonfigurowalny, nierozkręcalny, nie można go też zresetować ani cofnąć. Dodatkowo jest wodoodporny. Nie wymaga zewnętrznego zasilania a wbudowana bateria zapewnia czas pracy na kilka lat. Urządzenie sprzedawane wraz z przewodem, którym owijamy przewód WN. Od tej chwili znasz nalot swojego napędu z dokładnością do 10 minut.

Licznik motogodzin w moim napędzie Airaction Fly100evo

Licznik zamontowany za plecami nie przeszkadza w normalnej eksploatacji. Nie wymaga włączania, więc nigdy nie zapomnisz go włączyć. Wydaje mi się, że każdy producent powinien umieszczać taki licznik w swoich napędach. Na pewno poprawiło by to niezawodność napędów choć wiem, że z punktu widzenia użytkownika są także złe strony. Jak sprzedać napęd, który ma udokumentowany nalot powiedzmy 500 godzin? Przecież lepiej wystawić na Allegro i napisać, że ma tych godzin tylko 40h. Zajdźcie mi na allegro napęd, w którym sprzedawca podaje nalot większy niż 50-100h? Wszystkie są nowe, lub prawie nowe.

Zamontowany licznik w moim napędzie EC25 Moster

Gdy tylko otrzymałem mojego Mostera, kupiłem do niego prosty licznik motogodzin. Jak widzicie na zdjęciu powyżej, licznik na pewno nie będzie przeszkadzał. Dzięki temu będę mógł zgodnie z instrukcją lepiej dbać o jego przeglądy serwisowe. Dodatkowo dokupię Air Kontroler Spider w wersji EGT, lecz również zamontuję go gdzieś za uprzężą. Jedynym wskaźnikiem będzie dioda alarmowa w manetce. To wystarczy, aby uniknąć przypadku uszkodzenia gdy zbyt przykręcę śrubę H w gaźniku lub  nastąpi zubożenie mieszanki z innego powodu.

Komu polecam?

Solówkowiczom raczej urządzenie jest zbędne, chyba, że lubicie gadgety bądź po prostu chcecie znać całkowity nalot Waszego napędu. Na pewno urządzenie przyda się w przypadku napędów z silnikami typowo zaprojektowanych do PPG w przypadku, gdy nie używacie innych liczników motogodzin. Wg mnie producenci powinni wyposażać swoje napędy w takie liczniki, np. z plombą.

! Ciekawostka !

Jeśli kupisz licznik motogodzin a Twój napęd ma już wylataną określoną liczbę godzin którą znasz, możesz go „popchnąć”, aby wskazywał stan faktyczny. Licznik zaczyna zliczać impulsy, gdy owiniesz dołączony do licznika przewód wokół żarówki energooszczędnej przy jej podstawce. Znajduje się tam przetwornica a więc źródło impulsów. Jest to rozwiązanie, które sprawdza się w długie zimowe wieczory. Właśnie odkryłem licznik czasu świecenia żarówki 🙂 (dzięki Cra3y)

Lista sprzedawców na Allegro oferujących liczniki motogodzin: Motodiabel, Maly20071, Wronka19. Najtaniej miał em-jot (70zł).

Bibliografia

http://www.enduro-adventure.com/index.php?option=com_content&view=article&id=233%3Aa&catid=45%3Aartykuy&Itemid=59&lang=pl
Otagowano , .Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.