Menu
Strona główna
Kilka zdjęć
Kontakt ze mną
Filmy YouTube
Licencja
E-booki



Szukaj w Internecie
Twoja wyszukiwarka
Szukaj na stronie
Translator
Polish flagItalian flagChinese (Traditional) flagEnglish flagGerman flagFrench flag
Spanish flagArabic flagRussian flagGreek flagDutch flagCzech flag
Finnish flagRomanian flagSwedish flagNorwegian flagLatvian flagSerbian flag
Slovak flagSlovenian flagUkrainian flagEstonian flagHungarian flagIrish flag
Licznik odwiedzin
  • 1257677Odsłon razem:
  • 636Odsłon dzisiaj:
  • 5009Odsłon w zeszłym tygodniu:
  • 12638Odsłon miesięcznie:
  • 481352Gości razem:
  • 5785Gości miesięcznie:
  • 299Gości dziennie:
  • 23 września 2010Licznone od:


Artykuł ten powstał w głównej mierze dzięki Kajanowi – człowiekowi, który nie tylko posiada ogromną wiedzę na temat silników, ale także potrafi dzielić się nią z innymi, a to jest niepopularne wśród fachowców. Omówimy tutaj najprostsze sposoby usprawnienia silnika SOLO 210, które możesz wykonać w domu, bez dużych nakładów finansowych. Zastosowane usprawnienia pozwolą uzyskać z naszych „Solówek” dużo większą moc dając możliwość latania na skrzydłach samostatecznych.

Aktualizacja: 23 marca 2010

Niezaprzeczalnym faktem jest, że standardowy silnik SOLO 210 posiada wiele dodatkowych uśpionych koni mechanicznych. Z założenia konstruktorów miał jednak służyć rolnikom a nie pilotom. Skoro już wykorzystujemy je do naszego hobby, warto poświęcić kilka godzin czy dni, aby wykrzesić z silnika dodatkową moc. Jak się przekonasz, owa dodatkowa moc nie będzie okupiona wielkimi inwestycjami. Poprawimy tylko kilka niedoróbek fabrycznych.

WYDECH

W jednym z artykułów na naszej stronie opisywaliśmy wydech i jego wpływ na silnik dwusuwowy. Jeśli nie czytałeś artykułu – koniecznie przeczytaj . Dowiesz się wielu ciekawostek o wydechach. Pierwszą rzeczą przy tuningu silnika silnika Solo 210 jest zamówienie u Kajana ulepszonego wydechu. Jest to podstawowy tuning, od którego proponujmy zacząć. Oczywiście możesz też sam wykonać taki wydech przedłużając rurę wydechową jak na zdjęciach. Ale ostrzegamy: materiał, z jakiego wykonany jest wydech Solówki ciężko się spawa i może się okazać, że wydech odpadnie po pierwszym locie niszcząc przy okazji śmigło a może dodatkowo podastawę kosza. Jeśli po tym prostym zabiegu będzie ci brakowało mocy, możesz czytać dalej…

OBNIŻENIE GŁOWICY

Dla zwiększenia stopnia sprężania należy stoczyć głowicę na płaszczyźnie styku z cylindrem o ok. 0,4-1 mm. W przerobionym silniku stopień sprężania wzrośnie. Standardową uszczelkę następnie posmaruj delikatnie silikonem wysokotemperaturowym i równomiernie dokręć. Zamiast toczenia głowicy można obniżyć ją poprzez założenie cieńszej miedzianej uszczelki. W obecnych silnikach Solo 210 standardowo stosuje się uszczelki o grubości 1 mm. Uszczelkę można wykonać z miękkiej blachy miedzianej o grubości 0,25-0,50 mm. Przed założeniem takiej uszczelki warto dotrzeć wzajemne płaszczyzny styku cylindra i głowicy. Docieranie to można wykonać przy użyciu drobnej pasty do docierania (pasta zaworowa do silników). Dzięki temu znacznie zmniejszysz ryzyko wydmuchania uszczelki. Pamiętaj, aby odpalić silnik na ziemi na kilka minut i po wyłączeniu dokręcać śrubki głowicy. Następnie przez pierwsze kilka dni latania CZĘSTO sprawdzaj i ewentualnie dokręcaj głowicę, aby uszczelka się „uleżała”.

ODPRĘŻNIK – DEKOMPRESOR

Standardowy silnik SOLO 210 posiada w cylindrze otworek dekompresyjny, który ułatwia uruchomienie silnika. Otwór ten obniża kompresję w cylindrze łącząc gładź cylindra z kanałem wydechowym. Należy przyznać, że sprawdza się to bardzo dobrze (pomijając fakt zatykania się otworu). To dzięki tej dziurce mamy możliwość łatwego odpalenia silnika. Drugą i słąbą stroną otworu dekompresyjnego jest strata mocy. Silnik nie pracuje na pełnej kompresji.

Otwór dekompresyjny Solo210

Zatykając otworek uzyskamy większą kompresję a tym samym większą moc, lecz odpalanie silnika stanie się mocno utrudnione a nawet niemożliwe. Kompresja silnika o tak dużej pojemności sprawia, że łatwo uszkodzić rozrusznik ręczny. Na szczęście łatwo możemy ominąć standardowy odprężnik montując dodatkowy odprężnik w głowicy, w której nawet jest miejsce na jego montaż.

Zdjęta głowica. Obok otworu na świecę widoczne jest miejsce na montaż odprężnika.

Odprężnik firmy Stihl

Głowica Solo210 wywiercony i nagwintowany otwór pod odprężnik.

Wkręcony odprężnik

Najlepiej zastosować odprężnik Stihl zamawiając go w sklepie z pilarkami (koszt to około 60zł). Odprężnik posiada mały otworek z boku (około 1mm).

Otworek należy KONIECZNIE rozwiercić wiertłem 2-3mm.

Jeśli posiadasz odprężnik Husqvarna z dużymi otworami – zaklej jedną z dziurek Poxipolem i potestuj odpalanie napędu.

Jeśli dziurka w odprężniku będzie za małą, to ciężko będzie odpalać napę a można też uszkodzić szarpankę. Z kolei zbyt duża dziurka sprawia, że trzeba mocno szarpać, aby wytworzyć kompresję w cylindrze. W tym przypadku odpalanie napędu na plecach może być niemożliwe.

POLEROWANIE KANAŁÓW

Polerowanie kanałów w cylindrze i ewentualnie dla ekstremistów polerowanie karteru to sposób na dodatkowe konie mechaniczne i dodatkowo sprzyja silnikowi. Należy pamiętać, że polerowanie nie powoduje skrócenia żywotności silnika ale oprócz mocy sprawi, że delikatnie zmniejszy się spalanie.

Przykładowy cylinder. Widoczne kanały, które należy wypolerować.

Po ściągnięciu cylindra użyj papieru ściernego o gradacji 80/120 później 280/360 następnie 600/800 na koniec dla wytrwałych 1200. Dodatkowo możesz opcjonalnie wypolerować kartery (skrzynia korbowa). Dodatkowo wypoleruj kanał dolotowy (od strony gaźnika) i wylotowy (od strony wydechu). Polerowanie jest czynnością bardzo męczącą i żmudną. Wypolerowanie powierzchni znacznie zmniejsza tarcie i powoduje, że na ściankach nie osadza się mieszanka. Dzięki temu przepływ rozpylonej mieszanki jest znacznie szybszy więc i sprawność silnika wzrasta. Przed założeniem uszczelki pod cylinder sprawdź, czy uszczelka dobrze leży – tj, czy nie zamyka (nawet niewiele) połączenia skrzynia korbowa – cylinder.

REGULACJA ZAPŁONU

Starsze napędy Parapowrer miały marny moduł zapłonowy, który sprawiał, że trzeba było mocno szarpnąć, aby odpalić silnik. Były więc kłopoty przy odpalaniu na plecach. Nowe wersje napędów posiadają nowsze moduły, nazywane lekkim rozruchem. Wraz z pojawianiem tych wersji, częstą wadą i przyczyną poważnych uszkodzeń silników opartych na nowym module zapłonowym był fabrycznie źle wyregulowany zapłon. Warto sprawdzić ustawienie zapłonu – nawet, gdy Twój napęd jest nowy, bo może się okazać, że twój nowy sprzęt nie będzie rozwijał pełnej mocy, strzelał w gaźniku a nawet może się zatrzeć po kilkudziesięciu godzinach lotu lub już po gwarancji. Wartością prawidłową jest 2-2,3mm przez ZZ. Przy takim ustawieniu silniczek działa najwydajniej i mniej sie grzeje. Do ustawienia zapłonu potrzebna jest lampa stroboskopowa. Być może wszystko jest Ok, lecz przerabiając silnik warto sprawdzić, aby spać spokojniej, bo koszt remontu napędu jest ogromny. Kontroli można poddać także starsze wersje napędów, jeśli masz podejrzenie, że z silnikiem jest coś nie tak.

CAŁA REGULACJA ZAPŁONU TO OKOŁO 2 GODZINY ZABAWY

  • wymontuj silnik z kosza i przykręć do stołu,
  • po zdjęciu obudowy szapaczki zaznacz sobie na kole punkt lub lepiej strzałkę z czarnej taśmy klejącej i drugi taki sam punt na karterze silnika, aby punkty się pokrywały w czasie gdy tlok znajduje się na 2,3 mm przed ZZ.

  • podłącz przewody + i – do akumulatora, oraz przewód do wysokie napięcia (do fajki świecy, która jest wykręcona),
  • poproś kogoś o pomoc, aby kręcił dość szybko przekładnią w kierunku normalnej pracy napędu. Lampa będzie błyskać na punkty, które zaznaczyłeś,

  • jeśli błysk i linia pokrywają się – zapłon jest poprawienie ustawiony
  • jeśli punkty nie pokrywają się, to NIE jest dobrze i trzeba zdjąć koło magnesowe. Czasem będzie pomocny sciągacz (gwint M26/1,5mm). Potem przestawiając w odpowiednią stronę podstawę statora musisz uzyskać moment, w którym znaki będą się pokrywać.

Uwaga: Na oś silnika można założyć prosty przyrząd. Jest on banalnie prosty: drewniana wskazówka i kawalek blachy pomalowany na czarno z bialymi znakami przykręcany do obudowy silnika. Przyrząd służy tylko do sprawdzenia wyprzedzenia zapłonu w napędzie nawet na łące, bo lampę stroboskopową możesz podłączyć do akumulatora samochodu. Jeśli jednak zapłon wymaga regulacji, to należy to zrobić na warsztacie.

Regulacja zapłonu Solo210

Do głowicy wkręć specjalną śrubę gdzie jest ustawiona druga śruba M6. Następnie należy wyczuć punkt zerowy, cofnąć tłok, wkręcić śrubę M6 o dwa obroty, co da nam 2 mm przed ZZ.

Regulacja zapłonu Solo210

Następnym krokiem jest kontrola końcowa. Ustaw wskazówkę na II i obracaj silnikiem za pomocą szarpaczki po wykręceniu śruby z otworu na świecę, świecąc jednocześnie lampą stroboskopową na wskazówkę. Prawidłowe ustawienie zapłonu to błysk na pozycję II.

Oryginalne fajki do świecy przy Solo mają wewnątrz wtopiony opornik, który z czasem może ulec awarii i z trudem przepuszczać iskrę. Trzeba wówczas dobrze pociągnąć za szarpankę żeby odpalić napęd. Proponuję więc wymienić oryginalną fajkę na taką od pilarki albo wykaszarki.

Fajka na świecę zapłonową

Fajka z pilarki nie ma opornika tylko sprężynę i gumową obudowę. Wadą rozwiązania jest to, że ów opornik stanowi swego rodzaju filtr zakłóceń, co możesz usłyszeć w Twoim radiu.

ŁOŻYSKA WAŁU

Relatywnie słabą stroną silnika Solo210 są łożyska wału. Czynników sprzyjających uszkodzeniu łożysk jest wiele i można do nich zaliczyć: montowanie silnika cylindrem w dół (taka już budowa silnika), które sprawia że mieszanka nie jest dobrze rozpylana w kanałach smarnych łożysk czy nieprawidłowy montaż łożysk (wystarczy lekko uderzyć młotkiem wbijając łożysko). Głównym czynnikiem jest generalnie słabe smarowanie. Stosowanie mieszanki oleju i paliwa w stosunku 1:50 to trochę za mało. Niestety normy środowiska nie pozwalają inaczej, więc producenci piszą o stosunku 1:50.

porady zebrał i opisał

Leszek Klich

4 odpowiedzi na “Tuning Solo”

  • grzegorz chrapla pisze:

    Witam ma pytanie na jakich obrotach maksymalnych może pracowac silnik solo 210 w solo?
    w sewisie solo pytałem podali mi max. obroty w opryskiwaczu 5600

    • Netopelek210 pisze:

      Drogi kolego.
      Silnik solo 210 jest praktycznie NIE DO ZAJEŻDŻENIA.
      Dawno temu zrobiłem w swoim Fruziku „trochę” przeróbek i jak narazie śmiga bez problemów. U mnie,ostatnio jak mierzyłem obroty to było prawie 6600. Poweru spokojnie wystarcza na samostatek przy mojej wadze 84 kg netto.
      Na You Tube możesz go zobaczyć ( wpisz Netopelek210)- masz tam info bez „ściemy”.
      PS. Narazie śmigam na trajce gdyż nie chce jeszcze obciążać złamanej w połowie maja nogi.
      Pozdro

  • ParaJur pisze:

    Dzisiaj po przeczytaniu artykułu o regulacji zapłonu sprawdziłem przy swoim solo.Okazało sie ze zapłon jest ok. 0,5 mm przed górnym ZZ.Wychodzi na to ze Igor sprzedaje kiche…A maja byc niby rasowane…Prosze mi doradzic ile ustawic zapłon.Dodam ze jest to tzw.lekki rozruch.Zaslepiłem dziure w cylindrze.Zamontowałem odpreznik i od razu czuc przypływ mocy.Wymysliłem jak majac na plecach naped mozna samemu otworzyc odpreznik i przelac gaznik. Na dniach wrzuce to na YT pod nazwa Solo 210 patencik.Pozdrawiam Jerzy Piotrowski.

  • consulta motor solo 210 pisze:

    Hola mi nombre es Diego, tengo un paramotor SOLO 210 y me esta perdiendo aceite, en la base del cilindro, que puede ser ?
    Saludos
    Diego

Reklama
Kategorie
Wpisy archiwalne