Logo Paramotor
Menu
Strona główna
Kilka zdjęć
Kontakt ze mną
Filmy YouTube
Licencja
E-booki



Szukaj w Internecie
Twoja wyszukiwarka
Szukaj na stronie
Licznik odwiedzin
  • 1996601Odsłon razem:
  • 205Odsłon dzisiaj:
  • 3243Odsłon w zeszłym tygodniu:
  • 6438Odsłon miesięcznie:
  • 890113Gości razem:
  • 3844Gości miesięcznie:
  • 259Gości dziennie:
  • 23 września 2010Licznone od:
Reklama


20150420_150038Jakiś czas temu otrzymałem na testy tunel chłodzący do silnika, który  użytkowałem w silniku Motoroma RK180. Po testach, mogę w końcu opisać efekt końcowy. Oprócz mnie, tunele tego typu były testowane w firmie Motoroma – jak pokazały wyniki testów, tunel spełnia swoją funkcję obniżając temperaturę pracy silnika o kilkadziesiąt stopni.

Pomysł jego wykonania zrodził się wśród znajomych konstruktora tunelu, którzy mieli problemy z utrzymaniem prawidłowej temperatury w swoich silnikach, szczególnie podczas dłuższych lotów. Wykonał więc kilka tuneli: do silnika Moster, Motoroma oraz do tuningowanego Solo z rezonansem. Testy w lotach wykazały znaczący spadek temperatury w silnikach, w których zastosowano tunel chłodzący. Wieści o pozytywnych wynikach testów dotarły także do producenta silników Motoroma – Romana Kaplera, który zamówił zimą kilka sztuk tuneli. Po ok 3 miesiącach testów można śmiało napisać, że tunel spełnia swoje zadanie wyśmienicie, obniżając temperaturę prawy, a dodatkowo stwarza dodatkowe możliwości większego obciążenia – w tym tuningu silników.
20150420_150038
Tunele wykonane są według własnego projektu z włókna węglowego oraz certyfikowanej (niemiecki atest lotniczy) żywicy epoksydowej – odpornej na wyższe temperatury. Dzięki temu, tunel jest odporny na czynniki zewnętrzne i nie ulega uszkodzeniom. Tunel został odpowiednio, lecz w ramach rozsądku „odchudzony”. Dzięki temu, jego waga (bez nawierceń) wynosi około 110-120g. Nie będzie więc odczuwalny jako dodatkowa masa na plecach pilota. Konstruktor tunelu proponuje także swoje tunele jako alternatywę do silników C-Max Bull Max 250, w przypadku pękających wentylatorów w tych silnikach. Ś.P. Jan Młodyszewski zastosował taki tunel w najnowszym silniku marki Ciscomotors z powodu przegrzewania się silnika i testy wykazały, że tunel zdawał egzamin przy tym silniku.
Tunel mocowany jest do cylindra za pomocą przedłużonych nakrętek zastępującymi oryginalne nakrętki szpilek cylindra. Nowe, przedłużone nakrętki służą jako dystans tunelu, zaś od góry tunel przykręcany jest za pomocą śrub imbusowych M8 w klasie wytrzymałości 8.8. Rozwiązanie to zostało przetestowane i sprawdzone w boju. Zalecane jest użycie kleju do śrub, by zabezpieczyć je przed odkręcaniem.
20150420_150021
Długość dystansu jest bardzo ważna. Wielokrotne testy okazały, że zbyt bliska odległość tunelu od głowicy może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego i silnik zaczynie się przegrzewać. Prawidłowo zamocowany tunel potrafi skutecznie schłodzić silnik nawet o 50 stopni. Długość zalecanego dystansu to 45mm (35 okazywało się zbyt małym odstępem, 40 jest już ok, jednak 45 wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem). Podobne śruby robi Roman Kapler w Motoromach. Doświadczenie pokazało, że dystans powinien wynosić ok 2 cm powyżej żebra głowicy.
  • Badania wykonane w firmie Motoroma wykazały, że zastosowanie tunelu zmniejszyło temperaturę głowicy o 40-50 stopni. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą urządzenia Spider i trwało około 2 tygodni.
  • W przypadku silników Moster, udało się obniżyć temperaturę o około 30-40 stopni.
  • W przypadku mojej Motoromy, temperatura wyraźnie spadła o około 30 stopni. Zdarzało się, że spadała nawet o 40 stopni, lecz latam trochę ostrzej, stąd raczej lepszego wyniku nie uzyskam. Mimo to, nie ma wątpliwości, że tunel faktycznie działa jak najbardziej poprawnie. Niebawem postaram się zamontować tunel w Mosterze i również przeprowadzić próby.
Tunel chłodzący oferowany jest w komplecie z czterema dystansami, podkładkami i śrubami M8 do montażu. Tunele mogę nawiercić pod motoromę(posiadam szablony) lub zostawić bez otworów. W tym przypadku, nalezy pamiętać, by odsunąć przód tunelu od śmigła o minimum 2-3 cm, ponieważ przy mniejszym dystansie zdarzyło się obtarcie śmigła (które może się wygiąć podczas pracy).
Początkowo tunel chłodzący projektowany był do silnika moster, więc w przypadku zastosowania go w niektórych silników, może on delikatnie przylegać na łuku do żeber zewnętrznych, jednak bez obaw – zastosowane wysokiej jakości materiały nie powodują uszkodzeń żeberek ani samego tunelu.
20150420_150013
 Cena zestawu wynosi 200zł, co wydaje się być rozsądną propozycją. Jak deklaruje konstruktor, sprzedaż traktowana jest raczej hobbystycznie, w formie pomocy innym, by nasze silniki mniej odmawiały posłuszeństwa. W cenie uwzględniona jest również wysyłka do kupującego. Czas oczekiwania na tunel wynosi około 3-4 dni robocze, w zależności od ilości zamówień.
Podsumowanie
Nie jest to niezbędny element wyposażenia silnika, ale myślę, że jego wykorzystanie nikomu nie zaszkodzi – a w wielu przypadkach może tylko pomóc. Uważam, że tego typu rozwiązanie może przyczynić się do zmniejszenia awarii wynikających z przegrzania silnika. Również firma Motoroma po testach zdecydowała, że swoje silniki będzie opcjonalnie wyposażać w tego typu tunele. Sam też zostaję przy tym niezwykle prostym, lecz skutecznym ulepszeniu silnika.
Leszek Klich
Gdzie zamówić tunel?
Tunel można z powodzeniem stosować w silnikach: JPX, Motoroma, Moster, Solo, oraz innych (wystarczy zadzwonić i podać wymiary cylindra).
Marek Chomaniuk
501-222-991

6 komentarzy na “Tunel chłodzący do silników”

  • Peter says:

    Miałem okazję przetestować prezentowany tu tunel i oryginalny z EC EXTREME. Krótko mówiąc różnica kolosalna. Tunel z EC jest większy i przez to o wiele wydajniejszy. Wykonanie też lepsze u EC. Przed zakupem dobrze zastanówcie się czy chcecie mieć gadżet czy naprawdę chcecie zmniejszyć temperaturę 🙂

    • Marek says:

      Czy mógłbyś podać dokładne różnice obu tuneli jeśli chodzi o temperaturę? Myślę, że nie tylko ja byłbym ciekaw, skoro ten od EC jest dużo lepszy. Dodaj malutką informację, że ten z EC kosztuje 650zł 🙂

      • Peter says:

        Różnica temperatur to 13’C na korzyść EC. Czyli proponowany tu tunel obniżył o 24’C, a tunel od EC 37’C. Nie wiem skąd wziąłeś cenę, bo na pewno nie od EC. Ja kupiłem za 450pln ze śrubkami 🙂

        • Marek says:

          Hej 🙂 Mógłbyś do mnie zadzwonić? Jeżeli nie jest to tajemnicą mam kilka pytań co do tunelu EC. Może uda mi się jeszcze bardziej udoskonalić swój produkt.
          Pozdrawiam,
          Marek

    • peter says:

      Wygląd i wykonanie kwestia gustu, ważne że działa. Ten działa – obniża temperaturę o około 30 stopni przy mosterze kręcącym 8600 obr/min (po pierwszych testach). Jeśli tylko będzie trwały, to bardzo dobra alternatywa dla włoskiego „oryginału” 😉

  • Oli says:

    Z tunelem Cors-Air, Mosterem latam już 4 lata. Spełnia swoje zadanie.Ogólnie polecam szczególnie na upalne dni.

Kategorie
Wpisy archiwalne
Fotografia lotnicza

Switch to our mobile site