Testy popularnych śmigieł + dobieranie śmigła do JPX

Artykuł opisuje praktyczny dobór śmigła do silnika JPX M25Y. Temat wydaje się ważny ze względu na to, że są to popularne silniki w naszym kraju. Piloci z Zielonej Góry nie tylko przetestowali śmigła, ale też podzielili się doświadczeniem i wynikami testów. Dzięki temu posiadacze JPXów będą mieli jasność w doborze odpowiedniego śmigła. Wszystko zaczęło się od zakupu przez jednego z pilotów JPX M25Y w koszu Paramotor. Napęd posiadał drewniane śmigło. Celowo użyłem tutaj czasu przeszłego… Konieczny stał się więc zakup śmigła. Ale jakie śmigło będzie optymalne?

Na testy poświęciliśmy dzień nielotnej pogody. Paradoksalnie to pogoda przyczyniła się do takich testów.

Oto śmigła, jakie mieliśmy do dyspozycji:

  1. Helix 125 H30F 1,25m L-M-06-2 (Lekkie rozczarowanie, że było zamontowane przy Simonini Mini2, ale o tym za chwilę),
  2. Werenc 124cm L-124-2 (To cięższe, które Robert poleca nawet do Hirtha – i tu miłe zaskoczenie),
  3. Rusłan 126cm (Przeznaczone do Simonini. Nie ma symbolu, zamawiając proszę wspomnieć, że do Simonini Mini2),
  4. Rusłan 124cm +2 do Solo 210 z rezonansem (nie ma symbolu, zamawiając proszę wspomnieć, że do Solo z rezonansem).
Jak wyglądał test i jakie parametry mierzyliśmy:
Do testów wykorzystaliśmy wagę naciąganą naporem napędu na trajce. Zdawaliśmy sobie sprawę, że rozwiązanie takie jest wysoko nienaukowe i obarczone błędem (tarcia tocznego trajki, itp.), ale wystarczająco dokładne, aby dobrać śmigło do napędu (porównując na obroty i ciąg).

Każdy pomiar to 5-10 sekund testu na pełnym otwarciu przepustnicy. Następnie test powtarzany jest trzy razy, aż trzy ostatnie dadzą ten sam wynik.

.
Wyniki (typ silnika, obroty śmigła, ciąg, typ śmigła):
  • Jpx, 2800, 66kg, Rusłan 126cm,
  • Jpx, 3200, 70kg, Helix,
  • Jpx, 2590, 62kg, Werenc (pierwszy pomiar, kolejne dwa to 42 kg przy 2200 obr – opis poniżej) – ten pomiar jest niepewny i proszę traktować jako ciekawostkę,
  • Jpx, 2900, 70kg, Rusłan 124 cm,
  • Simo2, 3120, 72kg, Helix,
  • Simo2, 2790, 76kg, Werenc,
  • Simo2, 2970, 74kg, Rusłan 124 cm,
  • Simo2, 2970, 75kg, Rusłan 126 cm,
Przełożenie Simonini: 1:2.42 (129mm i 53,3mm)
Przełożenie JPX M25Y: 1:2.49 (130mm i 52.2mm)
.


Stanowisko testowe – tak wyglądały testy.

Rozczarował nas w tych silnikach wynik śmigła Helix (nie wiem kto koledze wcisnął ten model śmigła do Simonini). Według mnie, ten model Helixa bardziej dopasowany do silników o mocy rzędu 20-22KM. W silnikach o większej mocy (testowane powyżej), silnik  „przekręcał się” i nie dawał satysfakcjonującego ciągu.

Obroty 3200 na śmigle, w przypadku JPX z przełożeniem 1:2.49, dają ponad 7900 obrotów na silniku (mierzone na ziemi), co ewidentnie wskazuje, że jest „za lekkie”.
.
Miłe zaskoczenie: śmigło Werenca wymienione wyżej, „najcięższe” z „lewych” w ofercie Roberta, bardzo miło nas zaskoczyło. Dało największy ciąg (na silniku Simonini Mini 2+) przy optymalnym zaciążeniu silnika (ekonomia lotu).  Mamy w grupie napęd Solo 210 z tym śmigłem oraz karterem i tłumikiem Kajana i teraz wiemy, że jest zdecydowanie niewykorzystywane w tym zestawie (wkręca się na 2440 obr a ciągu niestety nie mierzyliśmy, ale można porównać z testami u góry).
.
Niestety to śmigło nie nadaje się do JPX M25Y. Mimo prawidłowego wyregulowania gaźnika, silnik tylko na pierwszych próbach wkręcił śmigło na obroty. Przy kolejnych próbach śmigło nie przekroczyło 2200 obrotów i 42kg ciągu. Nie udało się uzyskać lepszego wyniku. Po ostygnięciu i ponownym teście, znów pierwszy pomiar był prawidłowy a kolejne dwa, znów bez rewelacji.
.
Podobne wyniki uzyskaliśmy ze śmigłem Piotrowski 124 cm (nieznane przeznaczenie śmigła). Śmigło trochę toporne, duży skok łopat, bez symbolu. Innymi słowy – za ciężkie, żeby rozgrzany silnik osiągnie obroty, przy których zacznie działać rezonans. Postanowiliśmy jeszcze raz sprawdzić tę konfigurację w przyszłości i  ewentualnie poprawić artykuł o nowe spostrzeżenia.
.
Śmigła Rusłan 126 (zamontowane przy Simonini) i Werenc, dobrze dobrane, przy nieco wyższych obrotach dają zbliżony ciąg. Zaletą śmigła Rusłana jest szybciej wkręcający się na obroty silnik,  lecz wadą jest nieco gorsza ekonomia lotu (wyższe obroty silnika i śmigła przy takim samym ciągu).
.
Śmigło Rusłan 124 cm do Solo z rezonansem okazało się strzałem w dziesiątkę. Również JPX na tym śmigle szybko wkręca się na obroty i oddaje ciąg, jaki oferują silniki JPX M25Y z dobranym śmigłem o podobnej wielkości. Dodatkowo silnik wydaje się być odpowiednio dociążony (poniżej 3000 obrotów śmigła). Ciekawostką jest fakt, że tym śmigłem na Simonini uzyskaliśmy podobny ciąg wersji śmigła o długości 126 cm.
.
Wygląda na to, że rezonans „trzyma” silnik Simonini w ryzach, by nie przekraczał 3000 obrotów na śmigle (7250 silnika). Na co dzień śmigło Rusłan 124 cm używane jest przy innym silniku Solo210 z karterem i tłumikiem Kajana, gdzie wkręca się na 2480 obrotów (ciąg nie zmierzony, ale może w końcu zrobimy hamownię na napędy). Sprawuje się tam bardzo dobrze, jak na Solo oczywiście…
.
Śmigło Helix pochodziło z trajki Simonini Mini2+ (zostało dokupione). Z wyników pomiarów jest jasne, że naprawdę nie wiadomo, co ono tam robi. Ten konkretny model Helixa zdecydowanie się tam nie nadaje.
.
Na zakończenie nie będzie gotowego rozwiązania. Zdecydowałem, że nie będziemy nic polecać czy zniechęcać  do żadnego śmigła. Podaliśmy gotowe wyniki pomiarów i z nich proszę samemu wyciągnąć wnioski. Żałuję, że nie mieliśmy do testów Ventora ani Mostera, które moglibyśmy przetestować –  byłoby ciekawiej i może nieco mitów zostałoby obalonych 🙂
.
Pozdrawiamy
K.Gajda (cra3y), Arczi, Dzida i Jacek
Otagowano , , , , , , , , , , , .Dodaj do zakładek Link.

3 odpowiedzi na „Testy popularnych śmigieł + dobieranie śmigła do JPX

  1. bulgot komentarz:

    A i nie mówie tu o wkręcaniu sie na obroty i takich sprawach … myslę jednak ,że przy stałch obrotach zbliżonych do optymalnych to to samo śmigło powinno generowac ten sam ciąg bez wzgledu na naped ..czy to będzie simo jpx czy nawet napęd podany z zewnątrz na pasku 🙂 ale moze ktoś mnie wyprowadzi z błędu?

  2. bulgot komentarz:

    Czegoś nie rozumiem .. zawsze mi się wydawało ,ze ciąg śmigła jest zależny od obrotów śmigła czyli śmigło w optymalnym zakresie obrotów zawsze bedzie wytwarzało powtarzalny ciąg czyli np np optymalne dla śmigła jest 3200 obrotów i bedzie ono wytwarzało ciąg na poziomie 100 procent dla ułatwienia niech to będzie 100 kg .Myśle ,ze niezależnie od silnika przy tych obrotach ciąg będzie stały obojętnie co go będzie napędzało … to tak na mój chłopski rozum bo zupełnie nie jestem fachowcem w tej dziedzinie:).. czyli interpretując wyniki kolegów cos mi nie gra …albo róznica około 170 obrotów śmigła to jest 9 kg ciągu?.. bo procentowo to wielka róznica ..pisze tu o Rusłanie 126 cm ale również w Helixie róznica 80 obrotów sie przekłada na ciąg … zupełnie tego nie kumam czy ktoś moze cos o tym wie?

    • tadeuszxxx komentarz:

      Widzę że jesteś bardzo kumaty i dobrze czaisz ale pomyśl o rezonansie który pomimo zbliżonych obrotów na śmigle w różnych napędach może różnie zmieniać ciąg w zależności od charakterystyki rezo albo pomyśl o budowie kosza może być jedno ringowy albo dwu ringowy albo czy zastanawiałeś się kiedyś że umieszczenie silnika przekładni poduszek amortyzacyjnych rodzaju uprzęży generują rożne szkodliwe opory to nie czary to fizyka .A pomyśl gdy dojdzie do przelotów dopiero się zacznie to co dawało duży ciąg daje mały a to co słabsze to może być silniejsze bo zmieniają się warunki zmienia się ciśnienie atmosferyczne rodzaj skrzydła wielkość skrzydła waga pilota prędkość itp ,itd……….